1 צפייה בגלריה
פטיש בית משפט
פטיש בית משפט
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לאחרונה החלו הרשויות המקומיות לעלות מדרגה במלחמתן בעבירות הבנייה הכוללות בין היתר תוספות ללא היתר, פיצולי דירות ושימוש חורג בנכס. פקחי הבנייה יוצאים למבצעי אכיפה נרחבים כשהם מצוידים בצווי כניסה למקרקעין שניתנו להם על ידי בתי המשפט לעניינים מקומיים הפועלים בתחום הרשות. הם מגיעים לדירה שבה קיים חשד לביצוע עבירת בנייה, מתעדים בצילום את העבירות ולאחר מכן מוסרים לבעלים זימון לחקירה באזהרה/מסירת גרסה.
אמצעי אכיפה נוסף שבו משתמשות הרשויות הוא הודעה על ניתוק תשתיות חשמל ומים לנכס שבו בוצעה העבירה. מיותר לציין שמדובר בצעד קשה ודורסני, בפרט אם מדובר בדירת מגורים שבה מתגוררת משפחה עם ילדים.
צעד דורסני לא פחות, שגם בו משתמשות הרשויות המקומיות במלחמתן בעבירות הבנייה, הוא מתן הודעה לבעלי הנכס על צו הריסה מנהלי לביצוע בתוך שלושה ימים.
חשוב לדעת שעבירות בנייה נחשבות לעבירות פליליות כאשר לצד הרשעה פלילית מוטלים גם צווי הריסה, צווי הפסקת שימוש וקנסות כספיים כבדים שעלולים להגיע לעשרות ואף למאות אלפי שקלים (תלוי בין היתר בסוג, מהות, מיקום וחומרת העבירה לרבות מספר הנאשמים בה).
עו"ד נבון קצבעו"ד נבון קצבענת קזולה
צריך לדעת כי המפקחים על הבנייה אינם חברים שלכם. הם עושים את עבודתם - איסוף ראיות מפלילות נגד חשודים - על מנת שניתן יהיה להגיש כתב אישום פלילי. זכרו כי הגרסה שמסרתם עלולה להזיק לכם מאוד כאשר תשמש לצורך הגשת כתב אישום פלילי וכראיה מפלילה נגדכם במשפט.
חשודים בעבירות בניה המוותרים על ייעוץ משפטי וסבורים כי יגיעו לחקירה, יביעו צער על התנהלותם ובזה יסתיים הסיפור, עשויים לשלם על כך ביוקר. יש גם נאשמים בעבירות בנייה שרוצים לחסוך שכר טרחת עו"ד ומופיעים למשפט הפלילי שלהם ללא ייצוג מקצועי. אלה מודים בכתב האישום או משיבים באופן שגוי לכתב האישום, ולא מעלים טענות מקדמיות הכרחיות תחילה. נאשמים אלה אינם מבינים את המשמעות הקשה של הגשת כתב אישום פלילי נגדם ושל הרשעה פלילית ואינם מודעים למכה העומדת לנחות על ראשם על ידי פסיקת צווי הריסה מידיים, צווי הפסקת שימוש בנכס ובנוסף גם הטלת קנסות כספיים כבדים.
אך ורק עורך דין ולא אף אדם אחר (לא אדריכל לא מהנדס ובטח לא מאכער), רשאי ומוסמך לפי החוק לתת ייעוץ משפטי לחשודים בעבירות בניה לפני חקירה באזהרה או מסירת גרסה ולייצג אותם במשפט.
ניהול משפטי מקצועי תוך בניית אסטרטגיה מתאימה על ידי עורך דין לתכנון ובניה בעל ניסיון בתחום, בתוך כתלי בית המשפט וגם מחוצה לו, יכול למנוע לעיתים הגשת כתב אישום פלילי, הרשעה פלילית או לכל הפחות להפחית את גובה הקנסות הכבדים שיוטלו על הנאשם ואף למנוע לעיתים הריסה מיידית של הבניה.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד נבון קצב, הבעלים של נבון - משרד עורכי דין ונוטריון, עוסק בעבירות תכנון ובנייה ובעל 20 שנות ניסיון בתחום. מכהן כסגן יו"ר ועדת תכנון ובנייה ארצית של לשכת עורכי הדין • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין