האם שוק הנדל"ן, שמצוי במשבר עמוק, במגמת התאוששות? אחרי תקופה ארוכה במהלכה רוכשי הדירות הפסיקו לקנות דירות וחזרו לשבת על הגדר בעקבות העלאות הריבית שייקרו את המשכנתא וכמובן מחירי הדירות הגבוהים, מכרזי מדינה לשיווק קרקעות כשלו בזה אחר זה, קבלנים נקלעו למצוקות מימון וחלקם אף קרסו – שיחות עם יזמים מעלות כי בחודש אוגוסט ובתחילת ספטמבר החלה התעוררות במשרדי המכירות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
בסוף השבוע האחרון פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) את מדד מחירי הדיור, שאמנם הציג ירידה מינורית בשיעור של 0.1% בחודשים יוני-יולי לעומת החודשיים שקדמו להם, אולם בחישוב שנתי ניתן לראות כי קצב העלייה השנתי של מחירי הדירות ירד ל-3.2%. לשם השוואה, בתקופת השיא של מחירי הדיור בישראל, בספטמבר 2022, עמד קצב העלייה השנתי על 19.8%.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
אמנם נתוני הלמ"ס מהשבוע שעבר לגבי מכירת דירות חדשות לחודש יולי עדיין הציגו מגמה של קיפאון במכירות, בהמשך לנתוני הכלכלן הראשי במשרד האוצר; אך לפי נתוני בנק ישראל, היקף המשכנתאות שניטלו בחודש אוגוסט עלה ב-10% ועמד על 7.013 מיליארד שקל, לעומת 6.404 מיליארד שקל ביולי האחרון. בכך, לראשונה מאז דצמבר אשתקד חצה סך המשכנתאות את רף ה-7 מיליארד שקל.
בחברות הנדל"ן אומרים בזהירות כי חודש אוגוסט האחרון היה "הטוב ביותר במכירות בשנה החולפת". בשיחה עם ynet ו"ממון" אומרים אסף חמו, סמנכ"ל שיווק בחברת עמרם אברהם, ושאולי עגיב, מנהל מכירות ארצי בחברה, כי בחודש זה נמכרו 185 יחידות דיור במספר פרויקטים שונים של החברה בפריסה ארצית, בהם אשדוד, טירת כרמל, עכו, פרדס חנה-כרכור, חדרה, נתניה ואילת, כאשר מתוך כלל הדירות, 108 יחידות דיור נמכרו במסגרת תוכניות "דירה בהנחה" בסבסוד ממשלתי.
"הנתון בולט במיוחד על רקע ההאטה בשוק הנדל"ן למגורים, כפי שהשתקף בדוחות הכספיים של הרבעון השני שפרסמו חברות הנדל"ן לאחרונה", אומרים חמו ועגיב. "מדובר בהישג משמעותי בהתחשב בתנאי השוק המאתגרים, וראינו אותו בין היתר בפרויקט שאנחנו בונים באשדוד, שנמצא בעיצומו של מבצע פריסייל, ומושך זוגות צעירים חסרי דיור ומשפרי דיור. אנחנו מזהים השתפרות בשוק בתחילת המחצית השנייה של השנה והפנמה של סביבת הריבית הגבוהה בקרב הרוכשים".
גם אמיר כהן, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת הנדל"ן י.ח דמרי, שפועלת אף היא בפריסה ארצית, מצביע על התאוששות משמעותית בחודש שעבר. "באוגוסט מכרנו 102 דירות, רובן באזור הדרום - אשקלון, אופקים, נתיבות ושדרות - אבל גם בפרויקטים נוספים שלנו בגבעת שמואל, נתניה וקריית ביאליק. ערי הפריפריה והמעגלים מחוץ לתל אביב מציעים מחירים סבירים שאינם קיימים באזור המרכז הצפוף, וזו כנראה אחת הסיבות לביקושים", הוא אומר. "מדובר בערים שעברו פיתוח מואץ של תשתיות תחבורה והפכו נגישות, ונהנות מפריחה וביקושים".
"בשבועות האחרונים מורגשת התעוררות במשרדי המכירות. נכון שכל החברות מוכרות פחות מבעבר, אבל בסך הכול יש עניין רב"
דן גינגיס, סמנכ"ל השיווק בחברת אקרו נדל"ן הבונה בעיקר באזור תל אביב והסביבה, מחזק את הדברים. "בשבועות האחרונים מורגשת התעוררות במשרדי המכירות. נכון שכל החברות מוכרות פחות מבעבר, אבל בסך הכול יש עניין רב", הוא טוען. "אפילו אופי המבקרים השתנה, והוא כולל היום גם רוכשים מתוחכמים ומנוסים שהתבססו בעבר על חיפוש הזדמנויות כלליות בשוק, וכעת מעוניינים לראות גם מה יש למשרדי המכירות להציע. אנשים מחפשים אלטרנטיבה ראויה למגורים, וכל עוד ההיצע לא יגדל - הם ימשיכו לקנות.
"אקרו בונה בעיקר בתל אביב, באזורים כמו תוכנית ל' ורמת אביב ג', דרך רובעים 3 ו-4 ועד דרום תל אביב בואכה יפו-בת ים, ואנחנו רואים התייצבות בריאה ופיזור של המכירות בין הפרויקטים. גם משקיעים חוזרים למשחק, בעיקר באזורים שבהם הם רואים אפשרות לעליית ערך".

"ביקוש גבוה במיוחד לדירות קטנות בפריים לוקיישן"

רועי דהן, מנהל מכירות בחברת הנדל"ן יובלים סיטי בוי, וערן אדרי, מנהל יזמי בחברה שבונה בעיקר באזורי הביקוש, טוענים כי "אנחנו מזהים התעוררות משמעותית בשוק בחודש האחרון ועלייה בהיקף העסקאות, כאשר הביקוש גבוה במיוחד לדירות קטנות בפריים לוקיישן. קהל הרוכשים כולל משפרי דיור, מצמצמי דיור ואפילו משקיעים מישראל ומחו"ל שמזהים הזדמנות לנוכח הקיפאון במחירים וחוזרים לקנות.
"בשלושת החודשים האחרונים מכרנו שבע דירות בפרויקט שלנו ברחוב אלנבי בתל אביב בהיקף של כ-31 מיליון שקל, ממוצע של כ-4.5 מיליון שקל לדירה (מחיר המשקף סכום של כ-95-90 אלף שקל למ"ר), ו-50 דירות על הנייר במבצע פריסייל בפרויקט אחר באור יהודה".
ההתאוששות בשוק הנדל"ן באה לידי ביטוי גם בהצלחה של שני מכרזי מדינה משמעותיים, שבשבוע שעבר הושלמו לראשונה מזה זמן רב לאחר שיזמים לא ניגשו למכרזים בשל קשיי נזילות, וברמ"י נאלצו לשחוק את ערך הקרקעות על מנת להשלים את יעדי השיווק למגורים. כך, מכרז ענק שכלל קרוב ל-9,000 דירות חדשות בקריית גת הושלם כמעט במלואו, לאחר שניגשו אליו 18 יזמים שיבנו למעלה מכ-6,000 דירות בשתי שכונות בעיר.
מכרז נוסף להשכרה ארוכת טווח, תחום שספג בשנה האחרונה פגיעה קשה מאוד בצל סביבת הריבית הגבוהה, הושלם אף הוא להקמה של קרוב ל-300 דירות במתחם גני אז"ר ליד בית החולים שיבא תל השומר ברמת גן. למכרז ניגשו ארבע חברות, כאשר הזוכים הציעו סכום של 97 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח ומע"מ, זאת כאשר מחיר המינימום עמד על 23 מיליון שקל (ללא מע"מ וללא הוצאות פיתוח). במכרז זכו שתי חברות שגם זכו במכרז בקריית גת: חברת רייסדור של היזם יקי רייסנר וחברת רמי שבירו. בשיחה עם ynet וממון אמר רייסנר כי את ההתאוששות בשוק ניתן לייחס, בין היתר, לחברות שהן גם יזמיות וגם מבצעות.