חנויות הרחוב נפתחו, אולם גם בחלק ממרכזי הקניות, שם ההנחיות עדיין אוסרות לפתוח את העסקים, חלק מהחנויות פתחו והתורים ממשיכים להתארך. כך למשל, במתחם ביג קריות שבצומת קריית אתא. עדי אמיר, תושבת העיר, מספרת לאולפן ynet כי נאלצה להגיע למקום שוב הבוקר (שני), לאחר שניסתה לרכוש בגדים גם אתמול.
"הגעתי לכאן אתמול ב-8:30. חיכיתי להיות ראשונה כדי לקנות בגדים לילדים שלי כי הבגדים משנה שעברה כבר קטנים עליהם", היא משתפת. "חיכינו בתור ואז שוטרים פשוט הוציאו אותנו החוצה, אמרו לנו שהחנות סגורה ושאי אפשר לקנות. אז השארתי את השקית בחנות והחלטתי להגיע אחרי העבודה, בצהריים. וכשהגעתי פשוט היה תור מטורף ולא יכולתי לחכות, כי הילדים שלי יצאו מהגן".
אז הנה את כאן, ועדיין יש תור. "כן, מה נעשה? פעם ראשונה שאני באמת צריכה ואני לא קונה סתם, לי זה קריטי, אני פשוט צריכה בגדים עכשיו, בדרך כלל אני מזמינה באינטרנט".
2 צפייה בגלריה
תור של קונים מתחם ביג קריות
תור של קונים מתחם ביג קריות
שוב, תור של קונים במתחם ביג קריות הבוקר
כאמור, רבים ניצלו אתמול את פתיחת חנויות הרחוב במסגרת היציאה המדורגת מסגר הקורונה כדי לקנות בגדי חורף וספורט, וגם סתם כדי להתאוורר לאחר חודש וחצי שבהם המסחר היה מוגבל. הנהירה של הלקוחות, יחד עם הגבלת מספר האנשים בכל חנות, יצרו תורים גדולים מחוץ לכמה מהן והקונים נאלצו לחכות זמן רב עד שיכלו להיכנס פנימה. חלקם ויתרו על התענוג - וחזרו הביתה.
במקביל, הפתיחה החלקית של חנויות הרחוב הותירה בעלי עסקים רבים בתהיות מדוע לשכנם מותר לפתוח את העסק, אולם להם אסור, על אף שלעיתים רבות מדובר בעסק צמוד אשר יכול להכיל את אותה כמות אנשים, תחת מגבלות התו הסגול. בשל כך, הבוקר נראה כי עסקים נוספים במתחמים החליטו למרוד בהחלטה ולפתוח בכל מקרה, על אף שנתקלו באכיפה.

"זה שיש סגר לא אומר שהילדים לא גדלים. צריך בגדים"

שירית ואריאל זמיר, קונות במתחם ביג בקריות, סיפרו על הצורך העז בקניית בגדים לחורף, אשר לטענתם הוא צורך חיוני - בדומה לקניות בסופרמרקט או בבתי מרקחת. "עכשיו עונת המעבר ומתחלף מזג האוויר, זה שיש סגר לא משפיע על הגדילה של הילדים, צריך בגדים. כמו שחיוני שיהיה אוכל, חיוני שיהיה להם מה ללבוש. הגרביים קטנות עליהם, הגופיות, המכנסיים. אתה לא יכול להלביש אותם בפיג'מות של שנה שעברה", אומרת שירית.
כאמור, דווקא בשל הפתיחה המחודשת לאחר תקופה ארוכה בה החנויות היו סגורות, לקוחות רבים מדווחים גם על תורים ארוכים והתקהלויות בכניסה לחנויות. "אתה לא ידוע מה פתוח ומה סגור וברגע שאתה פותח, זו התקהלות היסטרית. אי אפשר להגיע לשום מקום. ניסיתי להיכנס לחנות אבל יש שם תור לאורך מדרכה שלמה של אנשים שמחכים להיכנס. זה טירוף", אומרת שירית.
את לא חוששת להידבק בקורונה? "במה זה שונה מהסופר? גם שם יש מיליון אנשים ואין אכיפה. במקס סטוק אין לך מקום לעבור עם העגלה מרוב אנשים, התורים בקופות היסטריים. אז מה זה משנה? פה הם מכניסים לך שני אנשים לחנות בכל פעם", טוענת שירית.
2 צפייה בגלריה
תמונת תור בסופרמרקט
תמונת תור בסופרמרקט
תור לסופרמרקט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שירית מוסיפה כי היא בעד המאבק המשפטי שמנהלת רשת ביג לפתיחת מתחמי הקניות. "מה ההבדל? תסתכל, אנחנו ברחוב. למה שחנויות בגדים ברחוב יהיו פתוחות וכאן לא? אין בזה שום היגיון".
גם לירז מלול, לקוחה במתחם בילו, מספרת על התורים הארוכים בחנויות ועל הכאוס עם הפתיחה המחודשת: "הייתי פה עם הילדים, היה תור עד לחנייה. חיכינו בתור, כמו כולם, נכנסנו ואז פשוט לא מצאתי כלום. הכול היה על הרצפה, אין מידות, אין מכנסיים, אין חולצות, לא יודעים מי נגד מי. בנוסף לכל, היה תור ענק גם לקופה. עזבתי הכל ופשוט יצאתי החוצה, כאילו אי אפשר לקנות ככה".
היום, לירז הגיעה למתחם שוב, ללא הילדים, כדי לנסות להשלים את הקנייה. "אני מקווה שבאמת אמצא דברים בפנים. אם יפתחו הכל אולי ישחררו את הפקק ואז לא יהיו עומסים כמו שאנחנו רואים עכשיו".