תושבים ברחבי הארץ ניצלו הבוקר (יום א') את פתיחת חנויות הרחוב במסגרת היציאה המדורגת מסגר הקורונה, כדי למהר ולהצטייד לאחר חודש וחצי שבהם המסחר היה מוגבל. בשל הגבלת מספר הלקוחות בחנות, בירושלים השתרכו תורים ארוכים מחוץ לחנויות, ואביעד, שהגיע עם אשתו ובנם לקניון ממילא, אמר ל-ynet: "יש לנו חתונה מחר ובאנו לקנות בגדים. כל החודש היה סגור והיום בדיוק נפתח".
עליזה ודינה, שתי אחיות ירושלמיות שגרות אחת מול השנייה ("קפסולה", הן צוחקות), הגיעו גם הן לערוך קניות במתחם וגם לנצל את ההזדמנות להתאוורר ולשתות קפה בחוץ. "זה נותן בריאות, היציאה זה כמו לקחת ויטמינים. זה תענוג", אמרה עליזה. "כיף לצאת לראות אנשים, לראות חיים, שמש, בתי קפה".
הנכד של עליזה יחגוג בר מצווה בקרוב, והיא הגיעה כדי למצוא בגד לאירוע. אחותה דינה הוסיפה: "במקרה לא מצאתי, אבל אנחנו רוצות לפרגן לעסקים אז אנחנו נצא עם שקיות היום. נמצא משהו".

עם זאת, לאכזבת הלקוחות, חנויות רבות ובהן "זארה" ו"קסטרו" נותרו סגורות, ולצידן חנויות רבות שנסגרו בחודשים האחרונים ועל חלונות הראווה שלהן תלויים שלטי "להשכרה".
על שולחן מחוץ לקפה רימון ישבו חבורת צעירות מהיישוב נופים שהגיעו ליום כיף. "הלכנו למנגו, לאמריקן איגל, ליאנגה. רצינו ללכת לזארה, אבל היה סגור", מספרת שוהם, אחת מהן. "אפשר להזמין בגדים הביתה, אבל היה לי חסר להרגיש את הבגדים, למדוד אותם".
שירה הוסיפה שהיא שמחה לחזור לרחוב: "יש כאן אווירה בממילא. כשהייתי פה בפעם הקודמת - היה סגור. באתי בשביל האווירה. עכשיו החנויות פתוחות אז יותר טוב".
6 צפייה בגלריה
חנויות הרחוב נפתחו- תורים בכניסה
חנויות הרחוב נפתחו- תורים בכניסה
ירושלים, הבוקר. "יש פה אווירה"
(צילום: משה מזרחי)
6 צפייה בגלריה
חנויות הרחוב נפתחו- תורים בכניסה
חנויות הרחוב נפתחו- תורים בכניסה
תורים בירושלים. "חיכינו לזה הרבה זמן"
(צילום: משה מזרחי)
6 צפייה בגלריה
חנויות הרחוב נפתחו- תורים בכניסה
חנויות הרחוב נפתחו- תורים בכניסה
"אנשים הגיעו למצב שאין להם בגדים"
(צילום: משה מזרחי)
שחף, בעל חנות בקניון רמות, סיפר: "חיכינו לזה הרבה זמן. אנחנו שומרים על כל ההוראות של התו הסגול. קודם כל, כולם חייבים להיות עם מסכות ובמרווח של שני מטרים בין לקוח ללקוח. יש תור מאוד ארוך בחוץ. יש ביקוש, החורף הגיע. אנשים פשוט נקלעו למצב שבו אין להם בגדים. לשמחתנו לא נתקענו עם סחורה מהקיץ. עשינו חיסול, עשינו מבצעים יפים, עבדנו במשלוחים, באתר האינטרנט".

"המתנתי בקוצר רוח לרגע הזה"

בחנויות בגדים רבות בתל אביב נרשמה נוכחות דלילה יחסית של קונים, אולם תורים ארוכים נרשמו במיוחד בחנויות הספורט. מאז הפתיחה בשעות הבוקר עמדו עשרות לקוחות בתור שנמשך עד כ-50 דקות מחוץ לחנות דקטלון בצומת הרחובות רוטשילד ואלנבי.
"חשבתי שאנשים ילכו לעבוד אז באתי בכוונה ב-12 בצהריים", סיפרה מיטל, שהגיעה לרכוש נעלי ספורט ועמדה בתור כמעט שעה. "זה נראה שכולם כבר חייבים להחליף את המלתחה או את הנעליים שלהם אחרי חודשיים שהכל סגור. בפנים דווקא רגוע, כי הצוות מוודא שכולם עם מסיכות ושומרים מרחק, אבל בחוץ ההמתנה הזאת פשוט בלתי נסבלת. רציתי להמשיך ולקנות היום אבל בגלל החוויה אמרתי לעצמי שנחכה עוד כמה ימים ושכל מי שלחוץ יעמוד בתור כי אני לא בנויה לזה".
6 צפייה בגלריה
תור בכניסה לדקטלון תל אביב
תור בכניסה לדקטלון תל אביב
מחוץ לדקטלון בתל אביב. "בפנים דווקא רגוע"
(צילום: ליהי קרופניק)
6 צפייה בגלריה
תור בכניסה לדקטלון תל אביב
תור בכניסה לדקטלון תל אביב
(צילום: ליהי קרופניק)
גם עומר עמד קרוב לשעה בתור לחנות הספורט במרכז תל אביב: "הגעתי לקנות בגדי אימון לקראת החורף. אני מנסה לעשות את זה כבר חודש ורק היום סוף סוף החנות נפתחה. חשבתי להזמין באינטרנט אבל כל הזמן אמרו עוד שבוע יפתח אז המתנתי בקוצר רוח לרגע הזה".
בשוק בצלאל אמנם נרשמה תנועה דלילה של לקוחות, אבל בעלי העסקים הביעו אופטימיות עם הפתיחה המחודשת. "אין מאושר ממני היום, אני מרגיש כאילו שוחררתי ממעצר", אמר אלי דאנה, בעלי חנות תכשיטים. "הייתי מיואש מלשבת בבית. נכנסתי לדיכאון. אנחנו היום משוחררים".
6 צפייה בגלריה
תורים באדידס חיפה
תורים באדידס חיפה
תורים בחנות אדידס בתל אביב, הבוקר
על פחד של לקוחות מהקורונה הוא אומר: "הפחד תמיד יהיה, אבל אם אנשים יקפידו לשים מסיכות וישמשו דוגמה לשאר, אז אני מאמין שלקוחות יגיעו".
תמיר בן שחר, מחברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר, טוען ש"התורים היום מעידים שאין סיבה לבידול בין מרכזים מסחריים לבין חנויות רחוב. נכון שהגודל הממוצע של חנות ברחובות הערים הוא 50 מ"ר, מרביתן קטנות ומביאות פחות צרכנים, בניגוד לחנויות במרכזים מסחריים, אבל התורים מולן ארוכים מאוד היום.
"למשל חנות 'פוקס' בירושלים: אנשים באו לקנות בגדי חורף לילדים, חלקם כאלה שלא קונים אונליין. זה חוסר הבנה זועק של הענף. יחד עם זאת, ייתכן שעדיף להמתין עוד שבוע לפתיחת החנויות על פני פתיחה השבוע שתוביל לסגר נוסף שיביא לסגירה של עסקים".