על רקע פרסום נתוני הלמ"ס לגבי הזינוק המתמשך במחירי הדירות, ונתוני האוצר על חלקם הגדול של המשקיעים ברכישות בספטמבר, נראה כי המשקיעים יהנו משבוע נוסף של המס הנמוך. יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר התייחס לכך היום (שלישי) ואמר: "לאור בקשת האופוזיציה לבחון האם ועדת הפנים תדון בחוק, ועדה שאינה רלוונטית לחוק, לא נוכל לדון בו היום. ועדת הכנסת תצטרך לדון בבקשה, ולהחליט שוועדת הכספים היא שתדון בו, לאחר מכן המליאה תצטרך לאשר זאת". המשמעות: החוק ככל הנראה לא ייכנס לרשומות לפני יום רביעי הבא.
קושניר הוסיף: "המשקיעים מבינים שמס הרכישה הולך לעלות, וכולם מסתערים על רכישת הדירות, כך אנחנו עדים להסתערות כזו היום, וזה מרחיק את הזוגות הצעירים עוד יותר מהדירה. אז אינטרסים של מי מייצגים מי שנמצאים באופוזיציה? זה בסדר שיש חילוקי דעות, אבל השאלה את מי מייצגים נציגי האופוזיציה". ח"כ ינון אזולאי מש"ס הגיב לדברים: "כנציג האופוזיציה פה, אני לא חושב שה-3% הללו, הם שיביאו לשינוי, מה שכן זה מכניס כסף למדינה ולאוצר, וכנראה שזה מה שמניע את הצעד".
1 צפייה בגלריה
ועדת הכספים של הכנסת
ועדת הכספים של הכנסת
ועדת הכספים של הכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
העלאת מס הרכישה ל-8% על דירה שנייה ומעלה אתמול במליאה בקריאה ראשונה. בהצעת חוק זו מוצע לתקן את חוק מיסוי מקרקעין ולהעלות את שיעור מס הרכישה במכירת זכות במקרקעין שהיא דירת מגורים, לגבי מי שזו אינה דירת המגורים היחידה שלו, על מנת לבלום את מחירי הדיור ולמתן את הביקוש לרכישת דירות בידי משקיעים, אשר לפי סקירת הכלכלנית הראשית באוצר עמדו על כמעט רבע מכלל הרכישות בחודש ספטמבר האחרון - השיעור הגבוה ביותר מאז 2016.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "נתוני העבר מצביעים על כך שעלייה בביקוש לדירות מגורים להשקעה מייצרת 'ביקוש עודף' אשר בא על חשבון רכישות של דירות מגורים בידי זוגות צעירים. עלייה זו בביקוש לדירות מגורים גורמת לעלייה במחירי הדירות ודוחקת את הזוגות הצעירים אל מחוץ לשוק".
מנתוני הלמ"ס שפורסמו אתמול עולה כי מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אוגוסט-ספטמבר 2021 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי-אוגוסט 2021, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.7% ובכך השלימו עלייה של 9.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (אוגוסט-ספטמבר 2020).
בתוך כך, הכלכלן שלמה מעוז מותח ביקורת על טיפול הממשלה בעליית מחירי הדירות. בריאיון לאולפן ynet אמר היום כי "הממשלה אומרת אני בכלל לא כל כך מתעניינת במחירי הדיור, המחירים ימשיכו לעלות, אני חסרת אונים. וזה דבר מגוחך כי מי שמחזיק בקרקע זו הממשלה ומי שמתכנן את הפיתוח זו הממשלה ומי שסולל כבישים ומסילות ברזל זו הממשלה ומי שמקבל את הכסף, כמעט 16 מיליארד שקל בשנה זו הממשלה. זה דבר מאוד חמור, אוזלת ידה של הממשלה פוגעת בזוגות צעירים, באלה שיש להם ילדים ורוצים לשפר את הדירות, אני פושט לא מבין מה הממשלה הזו עושה".