משבר חריף בין ישראל לבין הפיליפינים: ממשלת הפיליפינים החליטה החל מאמצע חודש אוקטובר, לעצור הגעת עובדי סיעוד לארץ במסגרת ההסכם הבילטראלי בין המדינות, בשל הדרישה הישראלית שעוגנה בתקנות לגבות מכל עובד סיעוד שנשלח לארץ סכום של 5,800 שקל בשלושה תשלומים. הפיליפינים טוענים שהסכום הזה גבוה מהמותר בחוק המקומי ולכן לא יאפשרו הגעת עובדי סיעוד לארץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בין שתי המדינות יש מגעים בכל הדרגים לפתור את המשבר אך בינתיים שני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם. כרגע אין הגעת עובדי סיעוד חדשים מהפיליפינים לישראל, ויכולים להגיע רק מי שאושרו לפני כניסת התקנות החדשות לתוקף. יש עדיין כמה בדרך אך מדובר במעטים. הפיליפינים היא המדינה ששולחת הכי הרבה עובדי סיעוד לארץ (מעל חצי מ-8,000 עובדי הסיעוד שהגיעו לארץ בשנת 2022 הם מהפיליפינים).
1 צפייה בגלריה
חולה סיעודי
חולה סיעודי
חולה סיעודי
(צילום: Shutterstock)
שגריר ישראל בפיליפינים, אילן פילוס, נפגש עם השרים הרלוונטיים בממשלת הפיליפינים, אך ההחלטה היא בסמכות השרה לעובדים זרים.
הנושא הזה חשוב ורגיש משני הכיוונים. מצד אחד, יש כאן הגנה על זכויות ותנאי העובדים ומצד שני הגדלת מספר העובדים הזרים בחו"ל. זהו תחום המהווה הכנסה עיקרית של מטבע חוץ ומאוד חשוב לכלכלה הפיליפינית ולהרבה משפחות שמצליחות לשרוד בזכות הכנסה זו.
ענבל משש, ראש מינהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין וההגירה, הגיעה לפני שבועיים לביקור במנילה וקיימה שם שיחות מול מקביליה בניסיון למצוא פתרון למשבר, אך בינתיים ללא הצלחה. השרה דחתה הצעה שהעלתה ישראל לפתור את סוגיית התשלום העודף מעל למגבלה הפיליפינית המותרת ולחדש את הגעת העובדים.
גורמים שמעורים בנושא אומרים, כי ישראל קבעה את גובה האגרה ללא התייעצות עם הצד הפיליפיני. מאידך, ישראל הודיעה לפיליפינים מבעוד מועד באיגרות על גובה האגרה ולא שמעה הסתייגויות. ישראל העבירה מסר לפיליפינים שהיא לא יכולה לשנות את התקנות ושיעשה מאמץ להפחית בסכום התשלום הכולל אך אין ודאות שיצליחו בכך.
לדברי ענבל משש, "אנחנו לא נוותר על הפיליפינים והפיליפינים לא יוותרו עלינו. מאמינים שזה ייפתר. לכולם יש אינטרס שזה יימשך. הפיליפינים מבינים שבישראל מתייחסים טוב לעובדים שלהם. יש שביעות רצון בישראל מהעובדים שלהם. הפיליפינים מייצאים עובדים זרים לעולם ויש להם חשיבות לשלוח לישראל".
לדברי משש, עדיין מגיעים עובדי סיעוד מהפיליפינים אך ההזמנה של עובדים חדשים נעצרה. "מה שחשוב זה לחדש את תהליך הבאת העובדים. כניסת העובדים לא פסקה. בנובמבר נכנסו כ-650 זרים. המטופלים הסיעודיים כרגע לא מרגישים כל פגיעה. אך לנו כמדינה חשוב להביא עובדים במסגרת בילטראלית בלי לשלם דמי תיווך. אני מאמינה שלא יווצר מחסור בעובדי סיעוד כי השמיים פתוחים. אם אין מהפיליפינים יגיעו ממולדובה, הודו, אוזבקיסטאן וסרי לנקה. אבל בפירוש לישראל יש אינטרס לגייס עובדים באמצעות הסכמים בילטרלריים כמו זה שנחתם עם הפיליפינים. אני מאמינה שנסדיר את זה. זה לא משהו שהוא לא בר פתרון אבל מנסים באמצעים השונים איך אפשר לראות ולגשר".