1 צפייה בגלריה
ילד בודד
ילד בודד
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"המקרה שלפניי הוא בין היותר קשים, יותר קיצוניים ויותר מובהקים", כך כתב לאחרונה השופט ארז שני מבית המשפט למשפחה בתל אביב בהחלטה נגד אב מנכר שהתנגד לקשר בין בנו בן ה-12 לבין האם. השופט התרשם שמדובר בקטין אלים, שאביו הנחה אותו להתפרע בבית האם, ושיש צורך בהתערבות שירותי הרווחה. הוא הורה לאב לשתף פעולה עם פקידת הסעד ועם מומחה שמינה לחידוש הקשר בין הקטין לאימו.
התיק הועבר לשופט שני ששימש כתורן מוקד לאחר שבמסגרת הליך אחר המתנהל בין בני הזוג לשעבר עלה חשש לניכור הורי מצד האב כלפי האם. השופט שני הבהיר כי במהלך הדיון "הסביר" לו האב כי לא צריך להיות קשר בין הקטין לבין אימו מאחר שהקטין לא רוצה. "משל ילד בן 12 לערך, על פיו ועל פי רצונו בלבד יישק דבר", כתב השופט.
הוא הוסיף כי מדובר בילד אלים שלא לומד באופן סדיר ומתעניין בסכינים. "המסתכל מן הצד יתעורר בליבו חשש כבד שמדובר בקטין נזקק, אשר הטיפול בו מוזנח לחלוטין", נכתב בהחלטה. צוין שהילד מתפרע בבית אימו, שובר חפצים בבית, מאיים ומקלל, ובמקרה כזה צריכה המערכת להביט בו כבעל סיכון שפוטנציאל האלימות שבו הולך ומתממש.
עו"ד מיה רשל ארבל  עו"ד מיה רשל ארבל צילום: מיה רשל ארבל
"אל יתפלא איש – כאשר נשמע האב כפי שהוא נשמע, מקלל, מגדף ומסביר לי שהוא מורה לקטין להרוס את בית אימו ואף מקצה לו לוח זמנים לדיווח על ההרס כי זה מונע מן הקטין להיות פיזית אלים כלפי האם – אזי לא צריך להתפלא על לשונו האיומה של הקטין כלפי אימו, גם לא על אלימותו, שהרי הקטין מקבל עידוד ואפילו הוראות מפורשות מפי האב כך לנהוג", כתב השופט בהחלטה.
הוא הוסיף כי כאשר האב לא מבין את אי-החוקיות שבמניעת קשר בין הילד לבין אימו, תוך שהוא מוחק את מעמדה כאם ומכתיר את אשתו החדשה כאימו החדשה של הקטין, יש כאן בעיה קשה. נקבע שהאב הוא הורה מנכר והוא לא רק שואף כפי שהוא מצהיר לנתק את הקשר בין הקטין לבין אימו, אלא אף מעודד את הקטין לנהוג אלימות כלפיה ואין מדובר רק באלימות מילולית.
"יצאתי מהדיון בתחושה קשה, שאנו נמצאים במקום בו עזב ההיגיון את המקרה שבפניי", הבהיר השופט והדגיש כי אין מחלוקת שהאב הורה לקטין להרוס את בית האם, כשם שאין מחלוקת שהורה לו לדווח לו שביצע את ההרס. לכל אלה מתווספים לשונו הגסה של האב והפיכתו את הקטין כלי לביצוע מעשים שאין בהם היגיון ונועדו להרע. בנסיבות אלה קבע השופט שיש צורך בהתערבות מיידית להפסקת התופעה.
לפיכך הוא הורה לסיוע המשפטי למנות לקטין אפוטרופוס לדין לאלתר. כמו כן הוא הורה לשירותי הרווחה לבחון האם להכריז על הקטין כקטין נזקק. השופט מינה מומחה לחידוש הקשר בין הבן לאימו וקבע שהאב יישא ב-80% מעלות הטיפול והאם תשלם את היתר. הוא התרה באב שאם לא ישתף פעולה יהיו שירותי הרווחה ערוכים להוציא את הקטין מבית האב.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד מיה רשל ארבל עוסקת בניכור הורי • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין