למרות מהפכת התשלומים, במסעדות, בתי קפה ועסקים קטנים עדיין מגהצים כרטיסי אשראי. תנופת המעבר של ישראל לקופות חכמות עומדת להגיע לישורת הכמעט אחרונה שלה, אבל יש עדיין לא מעט בתי עסק קטנים שדוחים את המעבר. שלושה רבעים מהם נמצאים בפריפריה. מתוך כלל העסקים שטרם החליפו קופות או תוכנת קופה - העסקים הקטנים מהווים יותר ממחצית.

אם מחלקים את בתי העסק לסגמנטים, הפיגור הכי גדול בתחום ההצטרפות למהפכת התשלומים, הוא במסעדות ובתי קפה. כחמישית מבתי העסק שם לא עברו לקופות חכמות. אחריו בפער גדול: תחום ההלבשה וההנעלה, מינימרקטים, מוסכים ומספרות.
1 צפייה בגלריה
אחוז ניכר יחסית בענף המסעדנות לא עבר לתשלום מאובטח
אחוז ניכר יחסית בענף המסעדנות לא עבר לתשלום מאובטח
אחוז ניכר יחסית בענף המסעדנות לא עבר לתשלום מאובטח
(צילום: shutterstock)

לפי נתוני חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), המפעילה את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי בישראל, נכון למאי 2021 64% מהמסופים בשוק הם מסופים במערכת EMV - התקן המאובטח לתשלום באשראי, שיהפוך לסטנדרט בכל השוק (למעט תחנות דלק) בהוראת בנק ישראל. 48% מהם הם מסופים שמעבירים בפועל עסקאות חכמות, כשאחוז העסקאות במערכת EMV מכלל העסקאות במערכת התשלומים הלאומית עומד על 49%. אחוז עסקאות EMV מכלל העסקאות עומד על 35%.
התקן הזה, בצירוף עם טכנולוגיית NFC (אנטנה שמקשרת בין הכרטיס לקופה), מאפשרת גם תשלום באמצעות מגע של כרטיס האשראי במסוף הקופה, במקום קריאת המידע מהפס המגנטי. היא גם זאת שמאפשרת לצרכנים לשלם באמצעות הצמדת הטלפון הסלולרי למסוף של קופה חכמה.
הסיבה שאחוז ניכר יחסית בענף המסעדנות לא עבר לתשלום מאובטח היא שבשוק הישראלי יש כ-500 אלף עסקים, רק כ-100 אלף מהם מקבלים כרטיסי אשראי והרכיב של המסעדות בקבלת כרטיסי אשראי הוא מהגבוהים בשוק. בנוסף, גורמים בענף מדגישים שהמסעדות עברו שנה לא פשוטה. חלקן היו סגורות חודשים ארוכים, חלק לא הפעילו קופה.
"העוסקים בענף צריכים להיערך למצב שב-31 ביולי לא תהיה דרך אחרת", אומר גורם בענף. "יש פה מורכבות: יצרני קופות, תוכנות וסולקים וכל אחד צריך להכין את הציוד בצד שלו. בענף עובדים על זה שנתיים. בנק ישראל נתן כמה הארכות ואנחנו מעריכים שמהמועד הנוכחי לא תהיה תזוזה. גם כשאנחנו מסבירים לבנק ישראל שיכול להיות פה נזק מאוד מאוד גדול לעסקים. מרכיב כרטיסי אשראי מכלל הפעילות של ענף המסעדנות נע בין 60% ל-80% וכך גם במינימרקטים, ביגוד והנעלה. אם בית עסק לא יוכל לקבל כרטיסי אשראי זה כמו לסגור את העסק. יש כמה אלפי בתי עסק שצריך להזיז אותם לשם תוך פחות מחודשיים, כדי לא להגיע למצב שב-31 ביולי נאלץ לסגור את היכולת של בית העסק להעביר כרטיסי אשראי, זה החוק".
טל כהן, סמנכ"ל לקוחות עסקיים ב"מקס" מסר כי "ככל שבתי עסק יקדימו לעבור לטכנולוגיית ה-EMV הם ירוויחו מכך. מדובר בטכנולגיה שלא רק מאפשרת תשלום באמצעות הנייד ללקוחות, אלא גם עסקאות בטוחות יותר. עסקים שלא יעברו לטכנולוגיה החדשה עד סוף יולי לא יוכלו לקבל שירותי סליקה מאף חברת אשראי על פי הוראת הפיקוח על הבנקים, להערכתי הפיקוח לא ידחה את המועד האחרון בו אנו נדרשים להפסיק לסלוק בתי עסק שלא עברו לטכנולוגית ה-EMV ולכן אני ממליץ שלא לחכות לרגע האחרון ולעשות את המעבר כבר עכשיו".