מחירי הדירות עולים כבר בקצב של 13% בשנה ובמשרד האוצר לחוצים. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו בשבוע שעבר והעידו על זינוק גבוה מהמצופה במחיר הדירות בחודשיים האחרונים - 2.1%, הביאו את שר האוצר, אביגדור ליברמן, לאותת על תוכנית חדשה בתחום הדיור. זאת, בעוד התוכנית האחרונה בנושא שהוצגה על ידי שרי האוצר, השיכון והפנים רק לפני כחמישה חודשים, מתבררת כלא ריאלית וחלק מסעיפיה כלל לא עברו עדיין חקיקה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
הבעיה הגדולה של יוקר המחייה בישראל. מחירי הדיור לא עוצרים
(צילום: shutterstock)
שר האוצר, אשר חזה רק בסוף השנה שעברה כי מחירי הדיור יעלו בשנת 2022 "רק" ב-5%-6%, כנראה נבהל גם הוא מהנתונים האחרונים והכריז בסוף השבוע, לאחר דיון ראשוני באוצר בלבד ומבלי לשתף את משרדי השיכון והפנים, את ראשי הרשויות המקומיות ואת הקבלנים, כי בימים הקרובים תגובש תוכנית דיור חדשה במטרה לבלום את הזינוק החד.
אחדים משרי הממשלה כבר תקפו את ליברמן על כך שלטענתם מדובר ב"שליפה מהמותן" מתוך לחץ וקבלו על שהתוכנית לא הוצגה כלל לממשלה.

בלי הגרלות ועם מחיר מקסימלי לקרקע: עיקרי התוכנית

לפי ההערכות הראשונות שנמסרו אתמול (שבת) ל-ynet ממשרד האוצר, בתוכנית המתגבשת אין עוד שיטת הגרלות של הדיירים, אולם היא תכלול ככל הנראה מחיר אחיד לקרקע שייפחת ב-10%-20% ממחיר השוק והמדינה היא שתקבע את מחיר המקסימום לקרקע. בכך, המדינה צפויה לוותר לטובת התוכנית על מיליארדי שקלים.
בנוסף, כל שיטת המכרזים תשונה: עד כה הקבלנים שהציעו את המחיר הגבוה ביותר על הקרקע זכו במכרז. לפי התוכנית החדשה, מחיר השיווק למטר של הדירות שקבלן יציע לקונים וקצב הבנייה הקצר ביותר שעליו יצהיר - יביאו לזכיית הקבלן במכרז.
היבט נוסף של התוכנית הוא שקבלנים שלא יעמדו בבנייה בתוך שלוש שנים ייקנסו, אך גם היום אין שום אינטרס לקבלנים לעכב בנייה.
עוד מסתמן כי מדירה רביעית ומעלה יועלה מס הרכישה למשקיעים מחדש מ-8% ל-10% ובאוצר שקלו בסוף השובע שהמס אף יגיע לשיא חדש עד כה של 12% לקונים של דירה רביעית ומעלה. "על קונה דירה רביעית רשות המיסים תסתכל כרוכש שזה עיסוקו וכמי שמנהל עסק של השקעה והשכרה של דירות והוא ימוסה בהתאם", אמרו גורמים באוצר.
חידוש נוסף שמתוכנן הוא שלא ניתן יהיה עוד עוד לבצע שינויים בדירות במהלך הבנייה. מה שיסוכם עם קבלת כל האישורים - זה מה שייבנה. על הקבלן ועל הדיירים ייאסר לבצע שינויים במהלך הבנייה "כיוון שזה מה שמעכב תמיד את הבנייה".

ומה עם התוכנית שהוצגה לפני פחות מחצי שנה?

התוכנית החדשה דורשת חקיקה בכל סעיפיה, למעט באפשרות להעלות את מס הרכישה מיידית ולדרוש אישור למהלך מהכנסת רק לאחר ההעלאה, כנהוג בתחום המיסים.
3 צפייה בגלריה
שרי הפנים, האוצר והשיכון המסתמנים: איילת שקד, אביגדור ליברמן וזאב אלקין
שרי הפנים, האוצר והשיכון המסתמנים: איילת שקד, אביגדור ליברמן וזאב אלקין
התוכנית הקודמת כבר לא רלוונטית? שרי הפנים, האוצר והשיכון: איילת שקד, אביגדור ליברמן וזאב אלקין
(צילומים: הדר יואביאן, קובי קואנקס, כנס לשכת עורכי הדין)
יצויין עוד כי עד ראשית חודש מאי הכנסת נמצאת בפגרת החגים ולכן כל תהליך החקיקה יתעכב, מה עוד שרוב התוכניות הכלכליות האחרונות שהגו באוצר - כולל "עסקת החבילה", שתי התוכניות לבלימת ההתייקרויות במשק והתוכנית לעצמאים, כמו גם סעיפים מתוכנית הדיור הקודמת - טרם עברו כלל חקיקה בכנסת כנדרש.
גם בכירים במשרדי הממשלה שהיו מעורבים בתוכנית הדיור הקודמת, מסוף חודש אוקטובר, אמרו בימים האחרונים כי התוכנית הקודמת לא הבשילה ולמעשה היא כבר לא ריאלית וכי רק צעד אחד הושג - העלאת מס הרכישה למשקיעים ל-8%, שגרמה כבר לירידה מסוימת בקניית הדירות על ידי המשקיעים, על פי נתוני הכלכלנית הראשית במשרד האוצר.
מלבד זאת, התוכנית הקודמת לא הביאה לתוצאות עד כה. בין השאר לא מיושם בשטח ביטול השימוש במשרדים ובקליניקות בדירות מגורים במרכז הארץ, אין יישום של אישור פיצולי דירות עם הגדלת אחוזי הבנייה ותמריצים לבנייה על קרקע פרטית תקועים. ההחלטה לאסור על השכרת דירות Airbnb לתקופות קצרות בוטלה זמן קצר לאחר הגיית התוכנית וכאמור רק העלאת מס הרכישה על משקיעים אכן פעלה מעט והפחיתה את מספר הדירות שרכשו משקיעים החל מראשית השנה.
במקביל, מתברר שגם רשות מקרקעי ישראל, בראשות ינקי קווינט, הגתה בימים האחרונים תוכנית חדשה שהוצגה כבר לראש הממשלה ולשר האוצר, לפיה רשויות מקומיות שיעודדו בניית דירות בתחומן יזכו בתמריצים מהממשלה.
בהקשר זה, ציינו בשבוע האחרון בפורום הדיור הציבורי כי מצב הדיור הציבורי בישראל הוא כיום מהגרועים בעולם המערבי.
ברשימת הממתינים בישראל יש כיום 32 אלף משפחות, חלקם עולים קשישים שנמלטו מהשואה, ועוד כ-200 אלף משפחות קשות יום מחוסרות דיור שאינן עומדות בקריטריונים לזכאות לדירות. בנוסף, בישראל יש כיום רק 2% של דיור ציבורי מתוך כלל הדירות, לעומת הממוצע באירופה של 12%. בבריטניה ובצרפת יש בממוצע 17%, באוסטריה - 21%, בהולנד - 31% ובסינגפור - 78%.