ארבעה חודשים אחרי הקמת הממשלה וברקע הזינוק האסטרונומי במחירי הדירות, שר השיכון זאב אלקין, שרת הפנים איילת שקד ושר האוצר אביגדור ליברמן הכריזו היום (ראשון) על תוכנית דיור רחבת היקף לשנים 2022 עד 2025 שבמרכזה המטרות השאפתניות הבאות: תכנון של בניית חצי מיליון יחידות דיור, 280 אלף התחלות בנייה, 180 אלף עסקאות על קרקעות המדינה ושיווק שיא כבר השנה של 80 אלף יחידות דיור. במרכז התוכנית כמה צעדים חדשים, שלא נוסו בעבר, ומטרתם העיקרית היא הגדלת היצע הדירות בישראל.
הצעד שנועד לפגוע בצד הביקוש: העלאת מס הרכישה שוב מ-5% ל-8% בחקיקה מהירה, ובתקווה להגיע ליישום בתוך 10 ימים. תזכיר בחוק יפורסם היום.
2 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
התוכנית תגדיל את ההיצע?
(צילום: shutterstock)

הצעדים החדשים, שלדברי השרים יביאו לפחות לבלימת עליית המחירים ולמתן מענה בהיצע לביקושים הגדולים בשוק:
  • הפחתת מס השבח השולי על קרקע מ-47% ל-25% לבנייה בארבע שנים. אם ישלם פחות מס שבח יזרז את הבנייה על השטח.
  • קיצור הליכי תכנון ורישוי. עד בניין בגובה של תשע קומות, יוכל אדריכל לתכנן בעצמו את הבניין, מבלי לקבל מראש את אישור הוועדות לתוכנית. יקצר את התהליך אפילו בשנתיים-שלוש.
  • ייעול השימוש בדירות צמודות קרקע, תוך תוספת של עד 45 מ"ר לצורך פיצול דירה. אדם יוכל לקבל אישור בנייה לתוספת של 45 מ"ר לצורך הפיצול.
  • היטל השבחה מופחת בשיעור של 34% - מי שיפעל במסלול זה, היטל מס השבח יפחת בשליש. זאת על כל יחידת הדיור ולא רק על 45% התוספת שתהיה מותרת.
  • מתן היתר לפיצול דירות לצורך השכרתן למגורי קרוב. במקרה כזה שוכר הדירה יוכל לזכות גם בסיוע בשכר הדירה. זאת בהוראת שעה למשך שנתיים להגדלת ההיצע בטווח הקצר.
  • איסור מוחלט על מתן לשימוש חורג בדירות מגורים במרכז הארץ, תוך מניעת שימוש בדירות מגורים כאחסון מלונאי קבוע במרכז הארץ - כלומר השבת 13 אלף דירות Airbnb לשוק בטווח הקצר.
  • יוקצבו 180 מיליון שקל למיזמי חלוץ בהתחדשות עירונית בפריפריה. מדובר בפיילוט במקומות כמו קריית שמונה או דימונה, למשל. במקום שבו יעלה פינוי בינוי סכום גבוה המדינה תסבסד חלק מהעלות.
  • אישור חריג להוספת 30 אלף עובדים זרים לשוק בנית הדירות ברחבי הארץ, מה שצפוי להביא לקיצור משך הבנייה בחודשים אחדים.
  • תבוצע השקעה תקציבית של 600 מיליון שקל לקידום התחדשות עירונית בכל הארץ, לא רק בפריפריה, כאשר למגזר הערבי יוקצו באופן נפרד 55 מיליון שקל לקידום התחדשות עירונית.
2 צפייה בגלריה
שרי הפנים, האוצר והשיכון המסתמנים: איילת שקד, אביגדור ליברמן וזאב אלקין
שרי הפנים, האוצר והשיכון המסתמנים: איילת שקד, אביגדור ליברמן וזאב אלקין
השרים איילת שקד, אביגדור ליברמן וזאב אלקין
(צילומים: הדר יואביאן, קובי קואנקס, כנס לשכת עורכי הדין)
בנוסף הצהירו השרים כי הממשלה תקדם השקעה נרחבת ומהירה בתשתיות תומכות דיור (כבישים, חשמל, מים, ביוב, מוסדות ציבור), כמו גם שיתוף פעולה של משרדי הממשלה להסרת חסמים שונים שמעכבים בניית דירות ברחבי הארץ. למשל, זירוז של בניית מתקני טיהור שופכין.
בנוסף השרים הודיעו כי יוקצו דירות בהנחה של 20% ועד 300 אלף שקל ויינתן מענק לרוכשי דירה בפריפריה. זה ייעשה די במפתיע עם החזרה מסוימת של שיטת מחיר למשתכן בליווי הגרלות.
ברקע המשבר בדיור הציבורי, השרים הצהירו כי יבנו 4,700 דירות חדשות, בהם 3,000 דירות שיוקצו אך ורק לקשישים בגיל הפנסיה. עוד הצהירו כי ישופצו ויושבו למחזור הדירות 1,200 דירות קיימות, וכי גופים ציבוריים ופולשים יפונו מדיור ציבורי קיים לטובת זכאים.
השרים חזרו על הצעדים שכבר נעשו, חלקם במסגרת חוק ההסדרים, לפיהם יופחת הרוב הדרוש מ-80% ל-66% לאישור דיירים לביצוע פינוי-בינוי, במסגרת תמ"א 38, כפי שדרשה שרת הפנים איילת שקד. כמו כן יוגדלו זכויות בנייה במסגרת תמ"א 38 מ-200% כיום ל-400%. בנוסף 30% משטחי התעסוקה בישראל יוסבו לדירות קטנות, דיור מוגן ולמעונות סטודנטים, ללא צורך בהליך תכנון מחדש. סעיף זה נכלל כאמור בחלקו כבר בחוק ההסדרים.
שר האוצר אביגדור ליברמן: "זאת תוכנית הדיור הגדולה ביותר שהייתה כאן מזה שנים. זאת תוכנית שאינה טלאי על טלאי אלא תוכנית כוללת. אני מעריך שבשלב ראשון נבלום בהדרגה את עליית מחירי הדירות. בהמשך אולי אפילו המחירים יתחילו לרדת, אך ברור שזה יארך זמן מה".
שרת הפנים, איילת שקד: "בשנתיים האחרונות, בעקבות המחלוקות הפוליטיות ואי העברת תקציב המדינה, המשבר החריף אף יותר ולא שווקו מספיק דירות. בנינו תוכנית רצינית ומעמיקה שתצמצם רגולציה, תקצר ותייעל תהליכים, תקל על תהליך הבנייה של הקבלנים, תגדיל את היצע הדירות בשוק בטווח המיידי לכ-80 אלף דירות השנה ובעיקר שתשים לה למטרה לכל הפחות לעצור את העלייה במחירי הדיור. כל הרפורמות ייכנסו לתוקפן כבר בחודשים הקרובים ויאפשרו בנייה מהירה ופשוטה יותר. השקת תוכנית הדיור של ישראל היא בשורה ענקית לאזרחי המדינה ואני מקווה שהיא תהווה נקודת אור עבור אזרחים שאיבדו את התקווה למצוא דירה במחיר שפוי במדינת ישראל".
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין: "הצגנו היום תוכנית כוללת ולא פתרון קסם של צעד אחד, ואנחנו מאמינים שהסל הזה, שמורכב מעשרה צעדים שכבר מבוצעים בימים אלה ועוד שבעה צעדים חדשים שיצאו לדרך ממש בקרוב, יוכיח את עצמו. כתוצאה מהצעדים שכבר מבוצעים, כבר השנה אנו צפויים לשבור את שיא השיווקים השנתי שיגיע ליותר מ-80 אלף יחידות דיור.
"במקביל לכל הצעדים לבלימת מחירי הדיור, כבר בשבוע הקרוב אנו מתחילים בביצוע תוכנית מחיר מטרה, שתיתן לזוגות צעירים אפשרות לרכוש דירה בהנחה של מאות אלפי שקלים. זוהי תוכנית בה המדינה מפסיקה לספסר בקרקע ומוותרת על בין 12 ל-20 מיליארד שקל מההכנסות על הקרקע בשנים הקרובות. התוכנית החשובה הזו הייתה מתבקשת והכרחית לנוכח המציאות הנוכחית".
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "למעט ההחלטה להעלות את מס הרכישה, ההחלטות שקיבלו השרים ליברמן, אלקין ושקד הן מצוינות ומצטרפות לרפורמות שאושרו בחוק ההסדרים שתכליתן הוזלת היצע הדירות בישראל שתוביל לפתרון משבר הדיור. מי שחושב שתוספת המס תעצור את ההשקעה בדירות שוגה בגדול - ויביא לעליית מחירי הדירות".
חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "אין ספק שתוכנית הדיור שהמדינה הציגה היום בהחלט ממחישה שהקברניטים מבינים את עומק משבר הדיור ואת הקטסטרופה אליה אנחנו עתידים להגיע לולא יטפלו בדחיפות בסוגיות הבהולות שנמצאות על סדר היום בענף, אלא שלדעתי ישנן סוגיות בתוכניתשכדאי לחדד ולהשקיע בהן קצת יותר מחשבה כדי שתהיינה אפקטיביות, בהן סנקציות למי שלא בונה על הקרקע אחרי אותן 4 שנים, ביצוע דירוג ואיפיון בין המשקיעים והימנעות מטיפול בסוגיות שבשוליים כמו דירות Airbnb".