1 צפייה בגלריה
פועל פועלים תאונת עבודה תאונות אילוס אילוסטרציה
פועל פועלים תאונת עבודה תאונות אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בקריות קיבל לאחרונה תביעה שהגיש פועל שנפצע בגבו ובידו כשנפל מגובה באתר בנייה של היזמית "דניה סיבוס" בתל אביב, ונקבע שהוא יפוצה בכ-300 אלף שקל. השופט ערן נווה קבע שהחברה תישא ב-75% מהפיצוי וחברת כול האדם שבאמצעותה הועסק העובד תשלם 25% מהסכום.
התובע, מבקש מקלט מאריתריאה בן 46, עבד כפועל בעבודות ניקיון, חקלאות ובניין. בין החודשים מרץ-אוקטובר 2014 הוא הועסק באמצעות חברת כוח אדם "סופר שרות אחזקה וניקיון" במנהרות רכבת ישראל ליד ירושלים. בנובמבר 2014, כשבוע לפני התאונה, הועבר לפרויקט בנייה של דניה סיבוס ברחוב קרליבך בתל אביב.
לדבריו, בזמן שהלך בקומה השנייה ונשא על כתפיו קרשים מעץ, הוא דרך על לוח עץ דק שהתברר שכיסה פתח פיר ברצפה. הלוח נשבר והוא נפל מגובה ארבעה מטרים. נגרמו לו שברים ביד, בגב ובעצם הזנב.
לטענת דניה סיבוס, היא טרם החלה את עבודתה באתר במועד התאונה. היא הוסיפה שהתובע לא הוכיח היכן אירעה התאונה שכן לא ציין את כתובת הבניין.
חברת כוח האדם טענה כי מבחינה רשמית היא שימשה "מעסיק" במובן דיני העבודה, אך לא הייתה מעביד בהתאם לדיני הנזיקין. היא הדגישה שלא הייתה לה שליטה גמורה על הדרך שבה התובע ביצע את העבודה. בנסיבות אלה לדבריה, יש לדחות את התביעה נגדה ולהטיל את האחריות על הגורמים שעסקו בביצוע העבודה בפועל.
דניה סיבוס הגישה הודעת צד שלישי בין היתר נגד חברת הבנייה ב.ס.ט, ששימשה לדבריה כקבלן הראשי בפרויקט. ב.ס.ט טענה כי באותם בניינים שנבנו על ידי דניה סיבוס, האחרונה מינתה מנהל עבודה משלה ולכן האחריות מוטלת עליו.
עו"ד שירה פינקלשטייןעו"ד שירה פינקלשטייןגל דור
השופט ערן נווה קיבל את גרסת התובע וציין שעדותו הייתה אמיתית ואותנטית. נקבע כי טענות דניה סיבוס, שלפיהן היא לא שהתה באתר במועד התאונה, לא הוכחו. לכן הוטלה עליה אחריות כמזמינה וכמבצעת העבודה באתר.
באשר לאחריות חברת כוח האדם ציין השופט כי היא שימשה לקליטת עובדים עבור דניה סיבוס, בהתאם להסכם שנחתם ביניהן לפני התאונה. בנסיבות אלה חלה עליה חובת זהירות כלפי התובע, והיה עליה להקפיד הקפדה יתרה על שמירת כללי הבטיחות באתר.
בנוסף קיבל השופט בחלקה את ההודעה לצד שלישי וקבע שהקבלן הראשי של ב.ס.ט בנייה צריך לשאת באחריות מסוימת שכן הוא התחייב לקחת אחריות על חסימת פתחים ברצפות, התקנת שילוט אזהרה ואכיפת חוקי הבטיחות על ציבור הפועלים.
נקבע שהתובע נותר עם נכות תפקודית של 15%. בניכוי תגמולי ביטוח לאומי הועמד סך הפיצוי על 258,799 שקל. עוד נפסקו לטובתו שכר טרחת עו"ד בשיעור של 20% מהפיצוי וכן החזר אגרה ראשונה ששולמה והוצאות רפואיות. השופט קבע כי חברת כוח האדם תישא ב-25% מהנזק ודניה סיבוס ב-75%. על ב.ס.ט הוטלה אחריות בהיקף של 25% מתוך ה-75% שבהם חויבה דניה סיבוס.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד שירה פינקלשטיין עוסקת בנזיקין • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין