"40% מהדירות באשקלון אינן ממוגנות, אבל האשקלונים מטבעם מאוד נאמנים לעיר, הם כמו אוהדי קבוצת כדורגל ולא מתכננים להתפנות מכאן. זאת גם הסיבה לכך שלמרות שמשרדי המכירות שלנו סגורים והורדנו את הקמפיינים מהאוויר, אנחנו רואים שמאז התאריך השחור של 7.10 נכנסו לפרויקט שאנחנו משווקים בעיר 20 מתעניינים. כלומר, בממוצע 7 מתעניינים בשבוע שממש נכנסו לגוגל וחיפשו דירות באשקלון, מבלי שקפצו להם מודעות פרסום. הזוי לא?". כך מספרת טלי שרון, סמנכ"לית שיווק ומכירות בחברת רם אדרת, שפועלת באחת הערים שסופגות את מטחי הטילים הכבדים ביותר בכלל ובפרט מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל.
"באופן מפתיע אנשים השאירו פרטים בפרויקט כוכב הצפון שאנחנו משווקים באשקלון, ומישהו גם ביצע הרשמה, כלומר היה לקוח שהתעניין והלך עם זה עד הסוף ואמור לחתום על חוזה בשבוע הבא", ממשיכה שרון. "מחצית מהמתעניינים הללו הם משקיעים, שבאופן מובהק מחפשים את ההזדמנות הבאה ומקווים שלמרות הקושי, בסוף אנחנו נעבור את זה, ננצח. זה לא יהיה מהיר ולא יהיה קל, אבל המשקיעים הם הראשונים לחשוב בעת סערה איפה הכי נכון לשים את הכסף שלהם, והם מזהים באשקלון הזדמנות למקסם עסקאות".
3 צפייה בגלריה
עיר היין אשקלון
עיר היין אשקלון
"האשקלונים מטבעם נאמנים לעיר". שכונת עיר היין באשקלון
(צילום: עמי לאור)
לדבריה, המחצית השנייה של המתעניינים אלה המקומיים. "תושבים רבים גרים בשכונות לא ממוגנות, ומבינים שזה הזמן לחשוב קדימה - אם הם מתכוונים להישאר, אז הם רוצים בית עם ממ"ד. אנחנו רואים את זה גם בפרויקט בשכונת עיר היין שבו אנחנו לקראת סוף מסירת הדירות. בסוף מדובר בשיפור תנאים כי הם מקבלים דירה חדשה עם ממ"ד. מי שרכש בפרויקט הזה דירה להשקעה גם נהנה מהיצע כי מקומי שגר בדירה לא ממוגנת, יעדיף לשכור דירה עם ממ"ד. זה נכון שמי שתכנן להגר לפה לא יעבור לפה, הוא ימתין - אבל בשלב הזה הוא ישכיר את הדירה למקומיים".
חגית כחלון, תושבת אשקלון שרכשה לאחרונה דירה בפרויקט כרמי אדרת של הקבוצה, מספרת: "למרות שאני גרה באשקלון בסך הכול 17 שנים, אני מרגישה שנולדתי פה ולא מוכנה לוותר על ההון האנושי. כיום אני ובעלי יחד עם שלושת ילדנו גרים בדירה ללא ממ"ד, ואנחנו נאלצים למצוא מחסה בפתרונות מאולתרים כמו חדרי מדרגות או מיגוניות ניידות. באוגוסט האחרון רכשנו דירה בפרויקט של רם אדרת כחלק מזכייה בתכנית מחיר למשתכן שצפוי להתאכלס בעוד כשנתיים".
3 צפייה בגלריה
חגית כחלון ובני משפחתה
חגית כחלון ובני משפחתה
"היום אנחנו בדירה ללא ממ"ד ונאלצים למצוא מחסה בפתרונות מאולתרים, אבל לא הייתי מוכנה לוותר על אשקלון". חגית כחלון ובני משפחתה
(צילום פרטי)
כחלון מוסיפה כי "אני מרגישה שעשיתי את עסקת חיי, עם דירת 4 חדרים, נוף לים וממ"ד, במחיר של 890 אלף שקל, בעיר האהובה עליי. מובן שהחיים שלנו אינם רגילים, החלטנו לעזוב לכמה ימים להורים שלי שגרים בכפר סבא, בשביל להתרענן, אבל תוך יום-יומיים אנחנו מתכננים לחזור לאשקלון. אני רואה את המצב כמשבר אך לא כשבר - יש המון דברים טובים כאן ולא סתם הרבה אנשים נשארים בעיר ואף תושבים חדשים עוברים לגור כאן וכואב לי הלב על אלה שמרגישים שאין להם ברירה אלא לעזוב. יש בי המון אמונה והרבה ביטחון ואמון בראש העיר, התושבים והצבא ומאמינה שהעתיד נמצא כאן".

כבר לא משפרי דיור - משפרי מיגון

על פי הנתונים העדכניים ביותר, שפרסמה לאחרונה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), בחודשים יוני-אוגוסט השנה עיקר הדירות החדשות שנמכרו לציבור הרחב היה במחוז דרום - כ-29.7%, כאשר הערים שבהן נמכר מספר הדירות הגבוה ביותר היו אשקלון ושדרות (611 דירות ו-598 דירות, בהתאמה), כאמור – הערים המטווחות ביותר במלחמת חרבות ברזל.
טלי שרון, סמנכ"לית שיווק ומכירות של קבוצת רם אדרתטלי שרון, סמנכ"לית שיווק ומכירות בקבוצת רם אדרתצילום: יוהנס פלטן
אוהד אסרף, מנכ"ל ובעלי חברת ארי מגורים לשיווק נדל"ן, מציין כי לעובדה שמחוז דרום ריכז בחודשים האחרונים יותר מרבע מהעסקאות לרכישת דירות חדשות היו מספר סיבות. "הראשונה - שיווקי קרקעות לבניית עשרות אלפי יחידות דיור על ידי רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון בשכונות חדשות וגדולות בערים כמו אשקלון, באר שבע, שדרות, נתיבות ואופקים. חלק גדול מהשיווקים היה במסגרת התוכניות הממשלתיות, כאשר בחודשים האחרונים מומשו הרבה עסקאות מהשנים האחרונות. מחירי הדירות גם היו אטרקטיביים ביחס למרכז, ובערים שיש בהן הטבות מס זה היווה זרז נוסף לעסקאות".
עם זאת, בתקופה הנוכחית אסרף מזהה קיפאון בעסקאות בעקבות האסון הכבד שפקד את המדינה, ואת דרום הארץ בעיקר. "העיר שדרות ספגה מכה קשה עם חדירת המחבלים והרצח של עשרות מתושבי העיר, לצד מטחי טילים בלתי פוסקים. תושבי העיר פונו ולכן כרגע אנחנו לא מזהים ביקושים לדירות", הוא אומר. "עם זאת, בעבר כבר ראינו ששדרות ריכזה ביקושים גדולים מאוד גם אחרי מבצעים ונפילת עשרות טילים. נשאלת השאלה האם מה שהיה הוא שיהיה, משום שקשה להשוות את המלחמה הנוכחית למבצעים קודמים, וחדירת המחבלים ורצח של 1,400 ישראלים אינו דומה לנפילת טילים. אך הציבור בישראל חזק, והתאוששות הענף תהיה תלויה בראש ובראשונה בתוצאות המלחמה וביכולת של ההנהגה להחזיר לתושבי הדרום את תחושת הביטחון האישית".
אוהד אסרף: "העיר שדרות ספגה מכה קשה עם חדירת המחבלים והרצח של עשרות מתושבי העיר, לצד מטחי טילים בלתי פוסקים. תושבי העיר פונו ולכן כרגע אנחנו לא מזהים ביקושים לדירות"
שמגר ואקנין, בעלים ומנכ"ל משותף בחברת גשם החזקות, המשמש גם מהנדס מחוז צפון של פיקוד העורף במילואים, אומר כי "היום כולם מבינים, לא רק תושבי הדרום והצפון שנמצאים בקו האש, שאם הם חשבו לקנות בית כזה או אחר, השאלה הראשונה היא האם יש בבית ממ"ד, ממה הוא עשוי - בטון או בלוקים וכדומה. אנשים נכנסים לרזולוציה של מיגון בתהליך קניית דירה, וזה משהו שלא היה אף פעם. היום כבר אין משפרי דיור - יש משפרי מיגון". לדבריו, "אנחנו רואים ביקושים באשקלון למרות המטחים, למרות שכמובן בשבוע הראשון לא היו לידים בכלל. לא מדובר כמובן באנשים שרוצים לעבור לאשקלון אלא במקומיים שהם משפרי מיגון. לגבי שדרות, משרדי המכירות עדיין סגורים אבל אני מניח שבשלב מסוים היא תחזור להיות מבוקשת".
לדברי ואקנין, "אנחנו מזהים מגמה שבה הרוכשים רוצים להגדיל את הממ"ד, להפוך אותו לחדר שינה. אם פעם היו מעדיפים למקם בו חדר ארונות, הרי שהיום מעדיפים לשים בו מיטת קומותיים לילדים. ממש כעת יצאה הוראת שעה שנותנת פטור לבניית ממ"ד בשטח של עד 20 מ"ר בבתים פרטיים ללא היתר, ואני עכשיו בוחן כיצד ניתן לקבל זכויות בנייה להרחבת ממ"דים גם בבנייני מגורים שגודלם בדרך כלל 12 מ"ר, כדי שנוכל להוסיף שירותים וכיור, ואולי אפילו מקלחון. כמובן שמינהל התכנון ומשרד הבינוי והשיכון צריכים לבחון את העניין. מחתיכת בטון שעד היום לא התייחסו אליה, הפך הממ"ד למבצר של הבית".
שמגר ואקנין בעלים ומנכ״ל משותף של גשם החזקות שמגר ואקנין, בעלים ומנכ"ל משותף בחברת גשם החזקות צילום: עמית אלדד
למרות האופטימיות הזהירה לגבי מכירות באשקלון, שרון מרם אדרת מזהה זליגה של רוכשים פוטנציאליים מאשקלון החוצה. "אנחנו רואים מגמה של זוגות צעירים ודיירים לא ותיקים מאשקלון, שמתחילים לחפש דירות חדשות בשכונת כרמי גת בקריית גת, שמקבלת פחות התרעות", היא מסבירה. לדבריה, "כמות המתעניינים בכרמי גת עומדת על 10-15 ביום, ללא קמפיינים, גם בתקופה הנוכחית - זה משמעותי. נכון שעדיין אין עסקאות באותה הכמות כמו שהייתה לפני תחילת המלחמה".

"ידענו שלצד הקושי זו הזדמנות שלא תחזור - ורכשנו"

עיר נוספת שמושכת ביקושים בדרום היא אופקים. "ההחלטה האם לרכוש דירה עכשיו היא החלטה מאוד משמעותית עבורנו", מספר מתן לוי מבאר שבע, שרכש דירה בפרויקט של קבוצת דמרי בעיר אופקים. "אני, אשתי והבן שלנו גרים שנים בשכירות בבאר שבע, אבל החלטנו לחזור להורים לא מזמן, שגרים בעיר, כדי לחסוך עבור דירה משלנו. המלחמה יצרה, גם אם לפרק זמן קצר, חוסר ודאות עבור משפחות רבות וזוגות צעירים לגבי עתידם, ולמרות זאת, אני יודע שלצד הקושי, יש כאן גם הזדמנות שלא תחזור ולכן חתמנו על חוזה כשבועיים לאחר פרוץ המלחמה.
3 צפייה בגלריה
מתן לוי עם משפחתו
מתן לוי עם משפחתו
"בין השיקולים לרכוש עכשיו היה המחירים הנמוכים יחסית והטבות המס באופקים". מתן לוי עם משפחתו
(צילום: פרטי)
"כמהנדס בניין ומנהל פרויקטים למגורים, אני מכיר ויודע שתחום הנדל"ן חווה וימשיך לחוות טלטלות, מלחמות ומשברים, אך תמיד הוא מתאושש ואיתו המחירים", ממשיך לוי. "אחד הקריטריונים החשובים עבורנו היה כמובן דירה עם ממ"ד בפרויקט חדש. רכשנו דירת 5 חדרים בפרויקט אפיקי הנחל של דמרי תמורת 1.58 מיליון שקל, אחרי הנחה והטבות מצד היזם. בבאר שבע, דירה כזאת עולה כ-200 אלף שקל יותר. שיקול נוסף שלקחנו בחשבון הוא הטבות שמקבלים תושבי אופקים, שכוללים סבסוד גנים וצהרונים, הטבת מס בשיעור של 18% ומחירי המחייה שנמוכים משמעותית, ואין ספק שאנחנו מקבלים תמורה גדולה יותר לכסף שלנו".
מתן לוי: "המלחמה יצרה, גם אם לפרק זמן קצר, חוסר ודאות עבור משפחות רבות וזוגות צעירים לגבי עתידם, ולמרות זאת, אני יודע שלצד הקושי, יש כאן גם הזדמנות שלא תחזור ולכן חתמנו על חוזה"
"את תופסת אותי בנסיעה בין אשקלון לבאר שבע, והתנועה כמעט מלאה", אומר שייקה נפחא, בעלי חברת סלעית שבונה בין היתר באשקלון, באר שבע ואופקים. "גם פה כבר מתחילים לחזור לשגרה. באופקים אנחנו במכירה מוקדמת ורואים שיש ביקוש. יש פה משפרי דיור מקומיים שרוצים דירה עם ממ"ד, וגם מהגרים מבאר שבע שרוצים ליהנות מהטבות המס והמאפשרות לגור עדיין בדרום. מאז תחילת המלחמה היה פה פחות התרעות מאשר בתל אביב ובראשון לציון, אבל זו עיר שלא הייתה מאורגנת למלחמה הזאת והיא חטפה את זה לפני שלושה שבועות כרעם ביום בהיר".