הפתעת המשכנתאות. דווקא בחודש ספטמבר, שבמחציתו השנייה החלו החגים כמו גם תחילת הסגר השני, נטלו רוכשי דירות משכנתאות בסכום גבוה של 6.3 מיליארד שקל, יותר מאשר בחודש ספטמבר ב-10 השנים האחרונות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההערכה היא שהציבור מבולבל בהקשר לתוכניות ממשלתיות עתידיות בתחום הנדל"ן וחוסר וודאות ביחס למצב הכלכלי הצפוי בחודשים הקרובים, שבהם תימשך ללא ספק השפעת משבר הקורונה על המשק. אלה, יחד עם הריבית הנמוכה, גרמו לציבור גדול לרכוש דירות, גם בימים שלקראת הסגר השני ובעת הסגר עצמו.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Gettyimages)
מהסיבה הזאת ניצלו 15% מנוטלי המשכנתאות את שאריות תוכנית מחיר למשתכן, תוכנית הדגל של שר האוצר לשעבר, משה כחלון, ונטלו משכנתאות לתשלום על הדירות בתוכנית, אשר עומדת להסתיים.
רוכשי הדירות נטלו בספטמבר 8,363 הלוואות משכנתה, לעומת 8,344 הלוואות בחודש אוגוסט, 8,594 ביולי ומספר נמוך יותר של 7,619 הלוואות ביוני, 6,654 הלוואות במאי ורק 6,292 הלוואות בחודש אפריל, בו היה הסגר הראשון.
המשכנתה הממוצעת הסתכמה בחודש ספטמבר ב-695 אלף שקל. הריבית הריאלית עודנה נמוכה ומסתכמת בכ-1%, מה שמעודד רוכשי דירות ליטול הלוואות גבוהות מבעבר מהבנקים.
כעת, מצפים מי שמתכננים לרכוש דירות בחודשים הקרובים לתוכניות החדשות שעליהן צפוי משרד השיכון להכריז. לפי שעה משרד האוצר הוציא מידיו את הטיפול בכל תחום הדיור וגם בראש משרד השיכון יעמדו כעת השר יצחק כהן וסגן השר יעקב ליצמן, ולכן טרם ברורה המדיניות שתונהג בשנה הבאה.
אמנם עדיין אין נתונים על חודש אוקטובר, אולם ההערכה היא שלמרות הסגר, דווקא בשל אי הבהירות הנמשכת בתחום הנדל"ן, תחום רכישת הדירות לא נכנס לתחומים המצויים במיתון כבד, כמו המסחר, התיירות, הבידור והמסעדות. לכן, ההערכה היא שגם באוקטובר, שאף בו היה סגר שבחלקו עודנו נמשך, נתוני נטילת המשכנתאות לא יהיו נמוכים במיוחד.