אחרי הבריחה מהעיר בזמן הקורונה וירידת מחירי הנדל"ן, מחירי השכירויות לדירות במנהטן הגיעו לשיא חדש ביוני, ונראה שזה ממש לא הסוף, כך על פי בלומברג. מתווכי הנדל"ן באיזור טוענים ששכר הדירה החציוני באחד המקומות היוקרתיים בעולם הגיע ל-4,050 דולר, עלייה של 50 דולר לעומת החודש שעבר ו-25% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כאשר הממוצע לשכר דירה חצה את רף 5,000 הדולרים.
מתווכי נדל"ן ואנליסטים צופים כי מחירי השכירויות ימשיכו לעלות ביולי-אוגוסט מכיוון שמדובר בחודשים העמוסים ביותר בשוק, כשסטודנטים מחפשים דירות לפני תחילת הלימודים בספטמבר, לצד כאלה שסיימו את לימודיהם ומחפשים עבודה באיזור.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
איזור צ'לסי במערב מנהטן
איזור צ'לסי במערב מנהטן
איזור צ'לסי במערב מנהטן
(צילום: Shutterstock)
לצפי הזה צריך להוסיף את העובדה ששוק השכירויות ,שגם ככה לוהט, ניזון מזרם של שוכרים שחוזרים או מגיעים לראשונה למנהטן אחרי סגרי הקורונה, לצד המאמצים של בעלי הדירות לפצות על ההפסדים שלהם בשנתיים האחרונות בעקבות המגפה.
עוד נתון שצריך לקחת בחשבון הוא העלייה בריביות המשכנתא, מה שהופך את קניית הדירות בניו יורק בכלל, ובמנהטן בפרט לפחות כדאית, ומגדיל עוד יותר את הביקוש להשכרה. ג'וליה סלג, מנהלת בחברת הנדל"ן קומפאס, שבעליה הוא אורי אלון הישראלי, אמרה כי "עליית הריבית בהחלט הופכת חלק מהקונים לשוכרים, מה שמגדיל את מאגר השוכרים".
משך הזמן בה דירה הוצעה להשכרה ועד שנחתם החוזה עם השוכר ירד מ-52 ימים במאי ל-50 ימים בלבד ביוני. זאת לאחר שביוני 2021 הזמן בו לקח לדירה במנהטן להיות מושכרת עמד על 87 ימים. כמו כן, התחרות על הדירות גורמת למתווכים להגיש בקשה לבלעדיות על השכרתן מבלי אפילו שביקרו בהן.
מנהטן היא אמנם דוגמה קיצונית לקפיצה במחירי השכירויות בארה"ב, אבל מדובר בתופעה שמאפיינת את כל המדינה, כשקצב העלייה הוא המהיר ביותר מאז 1986, ומהווה את אחת הסיבות לשיא באינפלציה במדינה מזה ארבעה עשורים. לפי נתוני מדד המחירים לצרכן שפורסם ביום רביעי, שכר הדירה עבור בית מגורים עלה בכל ארה"ב ב-0.8% לעומת חודש מאי, וב-5.8% ב-12 החודשים האחרונים.
2 צפייה בגלריה
פנטהאוז בפרויקט
פנטהאוז בפרויקט
פנטהאוז במנהטן
(צילום: Evan Joseph via SERHANT)
בחודש ספטמבר צפויה התקררות מסוימת בשוק הדיור במנהטן, אבל לאור הסיטואציה הנוכחית הצפי הוא לא לירידה אלא לעצירה בעלייה במחירי השכירויות.
שיעור המשרות הפנויות במנהטן עמד על 2% בלבד בשבעת החודשים האחרונים, נמוך משמעותית מהשיעור בו היה בעידן סגרי הקורונה (10%), וקרוב יותר לממוצע בשלוש השנים שלפני תחילת המגפה. זה מאפשר לבעלי הדירות לא להתחשב בשוכרים כמו שהם כן עשו בזמן הסגרים כאשר חלקם אפילו ויתרו על תשלום שכר הדירה לתקופה מסוימת כדי לשמור על החוזים, או שילמו עמלה גבוהה יותר למתווכים על מנת שסייעו להם למצוא שוכרים. לצורך העניין, בחודש יוני רק 14% מחוזי השכירות החדשים הגיעו עם הקלות כלשהן לטובת השוכרים, ירידה של 38% מהתקופה המקבילה ב-2021.