דוח חצי שנתי של GFK, חברת הדירוג העולמית של ענף החשמל, מלמד על האטה ברכישת מוצרי חשמל לבית – שוק שמגלגל מדי שנה 5.3 מיליארד שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
הישראלים ידועים כחובבי מותגים, אבל בחצי השנה האחרונה רואים מעבר לחברות עממיות וזולות יותר. על פי הדוח נרשמה ירידה של 1.5%, אך ריאלית, בהתחשב בגידול האוכלוסייה ובמדד, מדובר בירידה ממוצעת של 5%. המגמה נרשמה לא רק בטלוויזיות, מקררים ותנורים, אלא בקטגוריות שעד לפני שנה נחשבו ללהיטים היסטריים, כמו שואבי האבק הרובוטיים, שירדו במחצית הראשונה של 2023 בשיעור של 8.5%.
1 צפייה בגלריה
מוצרי חשמל
מוצרי חשמל
מוצרי חשמל. המחשה
(צילום: מיכאל קרמר)
המכירות של סירי הטיגון חשמליים, הכוללים גם את קטגוריית הנינג'ות שכבשה את השוק, צנחו ב-23%. על החולשה של השוק ניתן ללמוד גם מהפרסום בשבוע שעבר ב-ynet, לפיו שופרסל – מטעמי חוסר כדאיות כלכלית – מתכוונת להפסיק למכור מוצרי חשמל לבית בסניפיה הגדולים ובאתר האונליין שלה, שמכריז כעת על "מכירת חיסול בהנחות של עד 60%". הפיק של המכירות בתקופת הקורונה, בה הציבור בילה יותר בבית, נגמר; המלאים הצטברו והרווחיות בענף, שגם כך אינה גבוהה, נשחקה עוד יותר.

"הצרכן מחפש 'ואליו פור מאני'"

סוחרים אמרו כי קיבלו פנייה משופרסל לרכוש מלאים שלה, ומי שתיפגע מיציאת הרשת היא חברת ניופאן, שסיפקה לשופרסל מוצרי חשמל. מהדוח עולה כי קטגוריית הטלוויזיות היא מהנפגעות הגדולות מההאטה בצריכה ומנכונות הציבור להסתפק במותגי הביניים. מכירות הקטגוריה ירדו בחצי שנה ב-3% נומינלית, בעיקר מותגי היוקרה מקוריאה שמאבדים גובה: LG ירדה ב-20% וסמסונג ב-10%.
את הוואקום ממלאות היצרניות הסיניות, כאשר מכירות TCL זינקו ב-50%, הייסנס עלתה ב-15% ומותגים לא ידועים אחרים צמחו ב-20%.
הירידה הממוצעת במחירי הטלוויזיות מוערכת ב-9%, בעיקר בגלל המלאים שהצטברו אצל היצרנים לאחר שהציפיות שלהם למכירות שיא בזמן המונדיאל התבדו. הנתונים מחזקים את העובדה שחלק גדול מהציבור כבר מוכן להסתפק במותגים עממיים כדי לחסוך בהוצאות.
דניאל בר שדה, מבעלי רשת "עולם הקולנוע" המונה 21 סניפים, מסביר: "למרות הירידה במכירות בכלל השוק, המחירים נותרו יציבים, חוץ מהמסכים, שם נתקעו היבואנים. מגמה בולטת שניתן לראות היא שהצרכן מחפש 'ואליו פור מאני', ויש מעבר למותגי הביניים. הציבור כבר לא פוחד ממותג פחות נחשב. אנחנו רואים גם עלייה בביקושים ליבוא מקביל, שמחירו זול יותר".
כיום שוק הטלוויזיות מתחלק בין סמסונג עם נתח של 28%, LG עם 20%, TCL עם 15% והייסנס עם 7%. כמחצית מהמסכים שנרכשים הם בגדלים של 55 עד 70 אינץ'.
בקטגוריית מכונות הכביסה נרשמה ירידה של 4.4%, כאשר במותג המוביל בתחום – בוש – חלה צניחה של 15%. גם כאן הציבור נוהר אל עבר המותגים הזולים יותר, עם עלייה של 20%. בסמארטפונים נרשמה ירידה של 4.3%, כאשר השוק מתחלק בין סמסונג עם נתח של 45%, אייפון עם 29% ושיומי עם 20%. בתחום המקררים נרשמה ירידה של 3.4%, בתנורי האפייה 1.7%, ובמותגים המובילים בוש וסאוטר נרשמו ירידות של 15% עד 20%.