1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בבת ים חייב לאחרונה את חברת "סול תשתיות" לשלם באמצעות חברת הביטוח "מנורה מבטחים" פיצויים והוצאות של כ-541 אלף שקל לעובד לשעבר שידו נמחצה במכבש בטון. השופט שי משה מזרחי דחה את טענתה של חברת הביטוח שלפיה מדובר בתאונת דרכים, ושאת הפיצוי צריך לשלם הביטוח של מלגזה שהייתה מעורבת בתקרית.
בתביעה לפיצויים על נזקי תאונת עבודה שהגיש ב-2019 נגד המעסיקה לשעבר וחברת הביטוח שלה "מנורה", סיפר בן 37 שהאירוע התרחש ב-2016, יום לאחר שהתקבל לעבודה כעובד כללי, כאשר הוטל עליו לעזור בהכנת פלטות בטון כבדות באמצעות שפיכת בטון לתבניות במכבש.
ביום התאונה נתקעה אחת התבניות במכבש והוא ניסה לחלץ אותה יחד עם עובדים אחרים. בשלב מסוים התבנית השתחררה בפתאומיות והיד הימנית שלו נלכדה ונמחצה בתוך המכבש. כתוצאה מהתאונה אחת האצבעות שלו נשברה והוא סובל מרגישות ונכות עד היום.
בבית המשפט סיפר התובע כי התבנית השתחררה לאחר שמנהל העבודה הפעיל מלגזה כדי לחלץ אותה. בעקבות זאת, מנורה טענה שמדובר בכלל בתאונת דרכים ולכן את הפיצויים צריך התובע לקבל מחברת הביטוח של המלגזה.
היא טענה כי אם ייקבע שלא מדובר בתאונת דרכים, יש להטיל על התובע אשם תורם משמעותי כיוון שפעל על דעת עצמו כשהכניס את היד למכבש אפילו שהיה ברור שזו מתכונת לאסון.
עו"ד רותי קמיניעו"ד רותי קמיניסטודיו יעלוק
אבל השופט שי משה מזרחי, שהתרשם לטובה מעדות התובע, סבר שהוא לא פעל מתוך פזיזות או הפר הוראות כלשהן שקיבל מהמנהלים. בפסק הדין הודגש שהתובע היה ביום השני לעבודה ולא היה רגיל להתמודד עם תקלות, מה גם שנכחו לידו מנהל העבודה ובעל העסק והם אלה שהנחו אותו מה לעשות. גם אם התובע עשה טעות, נטען, אין לזקוף אותה לחובתו כיוון שלא קיבל הדרכה כיצד להתנהל בעת תקלה וביצע את ההנחיות של המנהלים.
"לא כל טעות בשיקול הדעת עולה כדי רשלנות מצדו של העובד", כתב השופט, וקבע כי המעסיקה לשעבר התרשלה כלפי התובע ולא הקפידה על הבטיחות בעבודה, ובכך אחראית לנזקים שלו.
הוא דחה את טענת חברת הביטוח שלפיה מדובר בתאונת דרכים, משום שהמלגזה לא שימשה ככלי רכב והשימוש בכוח המכאני שלה נעשה לא למטרה שלשמה היא נועדה. השופט ציין כי מנהלי המפעל נעזרו במלגזה כדי לשחרר תבנית בטון ולא כדי להגשים את הייעוד הטבעי והרגיל של הרכב. לפיכך, אין תחולה במקרה הזה לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.
לאחר בחינת הנזקים שנגרמו לתובע מהתאונה, הפחתת השתתפות עצמית ותגמולי ביטוח לאומי, חייב השופט את "מנורה" לשלם לתובע פיצויים של 433,100 שקל עבור הפסדי שכר, אובדן כושר עבודה ועזרה. בנוסף היא חויבה בהוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד של 108,345 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד שמואל צור • ב"כ הנתבעות: עוה"ד אתי עזר ועזריאל רוטמן • עו"ד ד"ר רותי קמיני עוסקת בנזיקין • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין