יותר ויותר פרויקטים של התחדשות עירונית מקודמים – אבל בעיקר במרכז הארץ. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, בראשות ערן ניצן, אישרה היום (א') באופן סופי תוכנית פינוי בינוי הכוללת כמעט 1,000 יחידות דיור חדשות, חלקן במגדלים שיתנשאו לגובה של מעל 30 קומות.
מדובר בתוכנית של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית בת ים בשיתוף המנהלת העירונית להתחדשות מתחם שפרבר בעיר, הסמוך לתחנת רכבת ישראל "הקוממיות", הקו האדום ותחנת המטרו העתידית. התוכנית חלה על שטח כולל של כ-45 דונם והיא ממוקמת בין רחוב קרן היסוד מצפון, בית ספר חשמונאים ממזרח, רחוב הקוממיות מדרום ובית ספר רמות ממערב.
1 צפייה בגלריה
מתחם שפרבר בת ים
מתחם שפרבר בת ים
מתחם שפרבר בת ים
(הדמיה: משרד ערן מבל אדריכלים.)

כיום מצויות במתחם 272 יחידות דיור ב-11 מבני מגורים בני 4 קומות וב-2 מבנים בני 8 קומות, שיפונו לטובת הפרויקט החדש, אשר צפוי לכלול 992 דירות חדשות שיוקמו במבנים מעורבי שימושים, חלקם בגובה של עד 10 קומות וחלקם בגובה של עד 35 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-200 יוקצו עבור דירות קטנות לטובת יחידים וזוגות צעירים. בנוסף מוצעות 200 יחידות דיור בהישג יד (הכוונה לדירות שיושכרו לטווח ארוך, חלקן במחיר מופחת).
בקומות התחתונות של המבנים ישולבו שטחי מסחר ומבני ציבור, ובמבנים שיוקמו לאורך רחוב הקוממיות ישלבו בנוסף שטחי תעסוקה. כמו כן, התוכנית, שנערכה על ידי משרד ערן מבל אדריכלים, מקצה שטח לטובת הקמת מבני ציבור, וכן כ-8 דונם של שטחים פתוחים. בוועדה הסבירו כי "התכנון האינטנסיבי המוצע בתוכנית נמצא ראוי וסביר" מעצם מיקומו בסביבת התחנות להסעת המונים.
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, ארז בן אליעזר, אמר עם מתן התוקף לתוכנית כי "מדובר בתוכנית להתחדשות עירונית הכוללת מבנים ישנים ומחליפה אותם בבינוי חדש, תוך מתן מענה גם לרעידות אדמה וגם למיגון. התחדשות זו היא חלק ממכלול תוכניות המחדשות ומשנות את אופיו של רחוב הקוממיות, עם בינוי גבוה ועירוב שימושים בשני צידיו. הרחוב מהווה ציר משמעותי ברמה המטרופולינית, ומשמש כעורק תנועה ראשי בדרום העיר ומחבר את תחנת רכבת הקוממיות לים".
מנהל אגף בכיר תכנון ברשות להתחדשות עירונית, גורי נדלר, הוסיף כי "התוכנית שאושרה היום הופכת את השכונה מאזור מגורים בשולי העיר לאזור עירוני חי ופעיל, בנגישות תחבורתית גבוהה ושילוב מיטבי של מגורים, מסחר ותעסוקה לצד מרחבים ציבוריים איכותיים. היא כוללת מגוון גדול של פתרונות דיור ובינוי, כולל דיור מוגן, ותיתן מענה אמיתי לצרכים שונים של תושבי בת ים".

הוכרזו מתחמי פינוי בינוי למעל 3,000 דירות

בתוך כך, מנכ"ל הרשות, אלעזר במברגר, הכריז על 13 מתחמי פינוי-בינוי חדשים במספר יישובים במרכז הארץ, בהם גם בת ים. מדובר במתחמים שהוכרזו במסלול מיסוי, המיועד למתחמים בהם התכנון מבוצע ביוזמת יזם פרטי. המתחמים כוללים 737 יחידות דיור קיימות, אשר יהרסו ויוחלפו ב-3,474 יחידות דיור חדשות. ההכרזה על מתחם המיועד לפינוי בינוי מקנה ליזם הטבות מס חיוניות למימוש הפרויקט ומחילה על המתחם את ההסדרים הקבועים בחוק בנושא "דייר סרבן".
יש לציין כי ההכרזה מתבצעת בשלב מתקדם יחסית של הפרויקט, לאחר שהתוכנית הופקדה להתנגדויות על ידי מוסד התכנון המוסמך לאשר אותה, ולאחר שהיזם השלים חתימה על הסכמי פינוי בינוי עם בעלי דירה בפרויקט בהיקף של 67% לפחות, כך שמדובר במתחמים המצויים ברמת בשלות גבוהה לביצוע.
בבת ים הוכרז מתחם שינדלר כמתחם המיועד לפינוי בינוי. המתחם ממוקם בשכונת רוטשילד, בין הרחובות אוסקר שינדלר והרצל, ובמסגרתו ייהרסו 85 יחידות דיור לטובת 234 דירות חדשות. היזם הוא י.ח. דימרי. בראשון לציון הסמוכה הוכרזו שני מתחמים: מתחם ביאליק בשכונת אברמוביץ, בין הרחובות ביאליק ושמשון, שם יהרסו 44 דירות לטובת 137 יחידות דיור חדשות על ידי חברת צבי צרפתי ובניו; ומתחם האומנים בשכונת רביבים, בין הרחובות גוש עציון ועטרות, שבו יהרסו 16 דירות לטובת 80 יחידות דיור חדשות על ידי חברת דוניץ קרית האמנים.
לא רחוק משם בעיר רמלה הוכרז מתחם דוד רזיאל/בן גוריון כמתחם פינוי בינוי. המתחם ממוקם בשכונת בן גוריון, בין הרחובות דוד רזיאל, בן גוריון ולוי אליהו סלם, ובו יהרסו 72 דירות לטובת 316 יחידות דיור חדשות על ידי קבוצת היישוב החדש. ברחובות הוכרז מתחם פינוי בינוי במתחם הצנחנים שבשכונת דניה, בין הרחובות הצנחנים, השומרים וסירני, ובו יהרסו 54 דירות לטובת 202 יחידות דיור חדשות על ידי חברת גרופית. ביבנה מדובר במתחם הכרמל שבשכונת נאות שז"ר, בין הרחובות העצמאות, הכרמל והגלבוע, בו יהרסו 56 דירות לטובת 286 יחידות דיור חדשות, גם כן על ידי גרופית.
בירושלים הוכרזו 5 מתחמים: מתחם לב הכרם בשכונת בית הכרם, בין הרחובות שדרות הרצל, התומר ותרצה, בו יהרסו 45 דירות לטובת 150 יחידות דיור חדשות על ידי חברת הוד הבירה; מתחם פסח חברוני 120 בשכונת קריית יובל, בין הרחובות פסח חברוני וטור סיני, בו יהרסו 27 דירות לטובת 95 יחידות דיור חדשות על ידי חברת אנג'ל אינווסט.
עוד בירושלים: מתחם הבית בשומר בשכונת גונן (קטמונים), בין הרחובות השומר ויצחק שדה, בו יהרסו 32 דירות לטובת 107 יחידות דיור חדשות על ידי קבוצת בית ירושלמי; מתחם מקסיקו 6 בשכונת קריית מנחם, בין הרחובות מקסיקו ואיסלנד, בו יהרסו 32 דירות לטובת 138 יחידות דיור חדשות על ידי חברת רוטשטיין; ומתחם רבנו גרשום בשכונת הבוכרים, בין הרחובות בר אילן, רבנו גרשום ואביתר הכהן, בו יהרסו 28 דירות לטובת 97 יחידות דיור חדשות על ידי חברת ג'רוזלם הארט SLD/.
בנתניה הוכרז מתחם הרב קוק 2 במרכז העיר, בין הרחובות הרב קוק וההסתדרות, בו יהרסו 56 דירות לטובת 180 יחידות דיור חדשות. היזם בפרויקט הוא החברה להתחדשות נתניה תמ"א 38 ואזורים. בחדרה הוכרז מתחם סלע בית"ר בשכונת הזיתים, בין הרחובות דוד שמעוני ופרנק, בו יהרסו 190 דירות ישנות לטובת 1,452 יחידות דיור חדשות על ידי חברת רוטשטיין.