"אנחנו נחוקק את כל התוכנית עוד לפני פסח, וגם אם תוכנית הסיוע להתייקרויות במשק תאושר רק בחודש מאי, אנחנו נקיים את כל הסעיפים רטרואקטיבית מה-1 בינואר השנה". כך אמר היום (חמישי) במסיבת עיתונאים שר האוצר אביגדור ליברמן. על פי הערכות באוצר חוקי התכנית יאושרו עד פגרת הכנסת בסוף חודש מרץ. המשמעות היא שניתן יהיה לזכות כנראה את השכירים במשכורת חודש אפריל שתשולם בתחילת חודש מאי, עבור ארבעה החודשים הראשונים של השנה.
ליברמן הסביר: "הכוונה הייתה הפעם לעזור בעיקר למשפחות עם ילדים בבית הספר היסודי. עזרנו בצהרונים. מאיפה יבוא הכסף שאלו אתמול? והתשובה ניתנה היום, מהשיא מגביית המיסים ומהעודף בתקציב המדינה". בתשובה לשאלה בהקשר למתן נקודות זיכוי רק למשפחות עם ילדים בגילים 12-6, אמר שר האוצר: "אי אפשר לרצות את כולם. לכן החלטנו לתת את הנקודות עד גיל 12. אני לא מחלק צ'קים בלי כיסוי".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן אתמול
(צילום: לע''מ)
בעניין הסיוע לעסקים התבטא ליברמן כי "לא נחליט עכשיו. שום הפגנות ולחצים פוליטיים לא יגרמו להחלטות שלי. אני מקבל החלטות רק לפי נתונים. לא נקבל החלטות בעניין העצמאים לפני סוף החודש, נחכה לנתונים. לא היה ולא נברא שיש כבר מתווה סיוע לעסקים. הוכחנו שאנחנו מסייעים כבר לתעופה, לתיירות ולתרבות. אם צריך לסייע לעוד מישהו - נסייע".
שר האוצר ציין כי "בסך הכל ההצעות נועדו להיטיב עם העם, כמו שהתבטאו בתחילת שנות ה-80. אני לא רואה מי בכנסת, מהקואליציה ומהאופוזיציה, יתנגד להורדת מכס על בשר ודגים". בתשובה לשאלה אם חברי הכנסת צפויים לשנות את סעיפי התוכנית כמו בעניין נקודות הזיכוי עד גיל 12, אמר ליברמן כי "בחקיקה בכנסת אני לא רואה שישנו הרבה מהתוכנית. הרבה מבינים שהכיוון שלנו הוא נכון".
ביחס לילדים שעבורם מתקבלות נקודות זיכוי ציינו במשרד האוצר כי ילד שבמהלך שנת 2022 ימלאו לו 12 שנים, הוריו ימשיכו לקבל עבורו נקודות זיכוי עד לסוף שנת המס 2022, דהיינו עד וכולל משכורת חודש דצמבר. יצוין שהחוק נוגע גם לעצמאים הורים לילדים שנקודות הזיכוי יופחתו מהמס שהם חייבים בו.
עוד התייחס שר האוצר לנתוני התקציב שפורסמו היום: "זהו הישג משמעותי שנרשם עם פרסום הצמצום העצום בגירעון. זה הרבה מעבר לכל תחזית הכי ורודה. ביטול החל"ת והמענקים הצדיק את עצמו. זהו שיא בגביית המיסים מאז חורבן בית שני. המשק חזר לעבוד בתפוקה מלאה. בדקתי, ולפי הנתונים שקיבלתי, היום יוצאים הרבה אנשים לחו"ל. יש שימוש גבוה בכרטיסי האשראי. המצב במשק בהחלט טוב".

"משפחה עם 3 ילדים תהנה מעוד 1,300 שקלים בחודש"

כזכור, ליברמן יחד העם ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי, הציגו אתמול את התוכנית הכלכלית להורדת יוקר המחיה. בבסיס התוכנית עומדים זיכוי במס הכנה למשפחות עובדות, הנחה בצהרונים וכן הורדת מכסים על יבוא מגוון מוצרים. התוכנית עוד צריכה לעבור בכנסת, אם באמצעות חקיקה או דרך ועדת הכספים.
במסגרת התוכנית החדשה כל הורה לילדים בני 6-12 יקבל נקודת זיכוי נוספת במס הכנסה. "משפחה עם שני הורים ושלושה ילדים בגילים האלה תהנה מעוד 1,300 שקלים בכל חודש", הסביר בנט. בנוסף, הממשלה תגדיל את הסבסוד לצהרונים גם ליישובים באשכולות סוציו-אקונומיים 4 ו-5.
ראש הממשלה ושר האוצר הכריזו על הורדת מכסים על יבוא של שלל מוצרים. בין היתר, הממשלה תוריד את המכס שמוטל על בשר, דגים, קמח, קטשופ ורטבים, שמן חמניות, שמן זית, ביצים, דבש, פירות יבשים ונקניקים. כמו כן, יבוטל המכס על כלי מטבח, ריהוט, כלי מיטה, מוצרי היגיינה וציוד רפואי, חלקי חילוף לרכב, ריצוף, אמבטיות וכיורים, כלי עבודה וכן חומרי גלם לתעשייה.
בכוונת הממשלה להגדיל את מענק העבודה ב-20%, ולפעול להפחתת תעריפי החשמל, בין היתר באמצעות ביטול מס הבלו על הפחם. "מחירי הפחם בחישוב שנתי קפצו ב-100 אחוז, וזה גרם לעלייה במחירי החשמל. ביטול הבלו בסופו של דבר יוריד משמעותית את תעריף החשמל", הוסיף ליברמן.
פורסם לראשונה: 11:58, 10.02.22