1 צפייה בגלריה
גבר מתאבל
גבר מתאבל
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט המחוזי בחיפה דחה לאחרונה ערעור של גבר על חיובו לשלם מזונות זמניים של 1,850 שקל בחודש לילדה בת 4 שאינה בתו הביולוגית אבל רשומה כבתו במרשם האוכלוסין. הוא טען שאין מקום לחייב אותו במזונות עד להכרעה בתביעה שהגיש למחיקת האבהות, אבל השופט חננאל שרעבי קבע שמזונות זמניים הם סעד הכרחי לטובת הילדה, ומי שלקח חלק בגידול שלה ומימן את צרכיה בשנות הזוגיות צריך לשאת בהם.
האם הייתה בזוגיות שמונה שנים כשעברה טיפולי פוריות עם תרומת זרע. ב-2018 היא ילדה בת, ואף שהיא לא בתו הביולוגית של בן זוגה, הוא נרשם כאביה במרשם האוכלוסין. כעשרה חודשים אחרי שנולדה הם התחתנו אבל כעבור שלוש שנים נפרדו.
בתחילת השנה הגישה האם תביעת מזונות נגד בעלה בנפרד ובמסגרתה ביקשה לפסוק לבתה מזונות זמניים. בית המשפט למשפחה נענה לבקשה למרות התנגדות הבעל, וחייב אותו במזונות זמניים של 1,850 שקל בחודש ובהשתתפות בחצי מהוצאות הבריאות והחינוך החריגות.
בבקשת רשות ערעור שהגיש נגד ההחלטה הוא סיפר שאשתו עברה את טיפולי הפוריות לבד, מבלי שידע על כך, ואפילו על ההיריון נודע לו בעקיפין. לדבריו היא כפתה עליו את האבהות בעורמה ולחצה עליו להירשם כאבי הילדה. כיום הוא מנהל נגדה תביעה למחיקת אבהות ולא היה מקום לחייב אותו במזונות כל עוד היא לא הוכרעה. הבעל הדגיש כי אשתו מתפרנסת יפה ויכולה לממן לבד את צורכי הילדה.
עו"ד גילה עיניעו"ד גילה עיני
האם טענה מנגד כי תביעה למחיקת אבהות לא אמורה למנוע מבתה מזונות זמניים שלהם היא זקוקה. היא הדגישה כי ניהלה עם בעלה מערכת יחסים במשך 12 שנים והחלה את טיפולי הפוריות בשותפות מלאה עמו. לטענתה, מיום הלידה הוא הכיר בילדה כבתו ואימץ אותה, גם אם לא באופן רשמי. חודש לפני שהגיש את התביעה להסרת האבהות הוא אף ביקש זמני שהות.
השופט חננאל שרעבי קבע כי בדרך כלל לא נהוג לפסוק מזונות כשמתנהל הליך לבירור אבהות. עם זאת, לא מדובר בכלל ברזל וישנם מקרים מיוחדים, כמו זה, שמוצדק לפסוק בהם מזונות זמניים אפילו שסוגיית האבהות עדיין מתבררת.
בפסק הדין צוין כי הגבר רשום כאבי הקטינה, לכאורה מימן את צרכיה כשגרה איתו ואחרי הפרידה אף ביקש – או לכל הפחות לא התנגד – לקיים איתה מפגשים. "מנימוקים אלה עולה לכאורה כי בזמן אמת וכל עוד הצדדים חיו יחדיו, ראה המבקש את הקטינה כבתו, הגם שידע כי אינה בתו הביולוגית", נכתב.
השופט הוסיף כי מאחר שמזונות זמניים הם "סעד הכרחי ומהיר לטובת הקטינה", המבקש צריך לשאת בהם בינתיים, כפי שעשה לפני הפרידה. בפרט, כשהילדה נמצאת בגיל שבו חלה על האב חובת מזונות מוחלטת והסכום נמוך יחסית. הובהר כי אם בהמשך יימחק הגבר מהרישום וייקבע שהוא לא חייב במזונות - הוא יוכל לתבוע החזר מלא מהאם.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקש: עו"ד ימית בלמס • ב"כ המשיבה: עו"ד שלומית יומטוב • עו"ד גילה עיני עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין