"נראה שבאופן יחסי יש יותר הרוגים בתאונות העבודה מאשר בתאונות הדרכים. חיי אדם הפכו להפקר בתאונות עבודה, הרשימה ארוכה, מטרידה וחמורה ביותר וחובה עלינו להגביר את הפיקוח, את האכיפה ואת האחריות כדי להציל נפשות". כך אמר אתמול (ב') יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), בדיון חירום שנערך בעקבות רצף התאונות הקטלניות באתרי הבנייה בחודשים האחרונים. רק אתמול נהרג פועל בניין נוסף מנפילה לגובה בערד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ח"כ אייכלר קרא לחייב עובדים בהכשרת הבטיחות, דרש ממשרד העבודה להסדיר בתוך חודש את תקנות הבטיחות בעבודה, ולבחון שינוי תבחינים לאיוש מפקחי בנייה. הקריאה של יו"ר ועדת העבודה חשובה, אבל לא די בקריאות. רק בשבוע שעבר נערך הכנס השנתי של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה, ובו הכריז שר העבודה, יואב בן צור, כי המשרד "מקדם רפורמה דרמטית שתשנה את התרבות בישראל בבטיחות העובדים באתרי בנייה".
1 צפייה בגלריה
פיגום קרס ברמת גן
פיגום קרס ברמת גן
פיגום שקרס ברמת גן לפני כשבוע

עלייה במספר הנפגעים

תאונות העבודה באתרי הבנייה הן הרעה החולה של הענף. לפי מחקר שהוצג אתמול בכנס בנושא בניין ודיור של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ-60% מתאונות העבודה הקטלניות באתרי בנייה מתרחשות בפרויקטים של בנייה רוויה (לגובה). מהמחקר עולה כי על כל הקמה של 100 מבנים לבנייה רוויה בשנה שקומתם עד 10 קומות יש כ-3 נפגעים בממוצע; ואילו על כל 100 מבנים לבנייה רוויה בשנה שקומתם מעל 10 קומות יש כ-50 נפגעים בממוצע.
אחת הבעיות המרכזיות בתחום היא המחלוקת לגבי מספר הנפגעים. בדיון בוועדה אתמול הציגה עו"ד דיאנה בארון, נציגת עמותת "קו לעובד", נתונים לפיהם מתחילת השנה נהרגו כ-23 עובדים - 12 בענף הבנייה, 6 עובדים בתעשייה, 2 עובדים בחקלאות ו-3 עובדים בענפי השירותים והמסחר.
בארון ציינה כי הסיבות הנפוצות ביותר בכל הענפים מתחילת השנה היו קריסת מבנה או תשתיות (7 הרוגים), פגיעת חפץ כבד (5 הרוגים), מכשיר עבודה או לכידה במכונה (5 הרוגים) ופגיעת רכב עבודה (4 הרוגים). לדבריה, לשם השוואה, בשנה שעברה בתקופה המקבילה נהרגו 20 עובדים, מתוכם 10 בענף הבנייה, 5 בתעשייה, 4 בחקלאות ו-1 בשירותים ומסחר. בשנה שעברה הסיבה הנפוצה ביותר למוות הייתה נפילה מגובה (9 הרוגים בכלל הענפים).
חזי שוורצמן, ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה, דחה את הנתונים אך הודה כי אכן יש עלייה במספר הנפגעים. לדבריו, מספר ההרוגים בתאונות עבודה בכלל עומד על 19 בשלושת החודשים האחרונים – לעומת 13 בשנה שעברה. הוא הוסיף כי ב-4 המקרים הקטלניים, העובדים ביקשו לתקן תקלה והורידו את המיגון שלבשו – ואז נלכדו ונהרגו.
עוד ציין שוורצמן כי בשלושת החודשים האחרונים בוצעו 3,175 ביקורי מפקחים של מינהל הבטיחות באתרי בנייה, נתון שמהווה עלייה במספר ביקורי המפקחים מהשנה שעברה. הוא מסר כי "האכיפה תקבל תוקף משפטי בימים הקרובים, יתאפשרו קורסי בטיחות מקוונים, ומפקחי העבודה ידגישו את חובת המיגון מפני מכונות". עוד הוסיף כי בשנה הקרובה תוקם יחידת חקירה ובה 10 חוקרים, ויוקמו יחידת מודיעין ויחידת עיצומים.
ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, הבהירה בדיון כי יש להסדיר בהקדם את תקנות הבנייה ולאייש במלואם את תקני מפקחי הבנייה. אייל בן ראובן, ראש מטה הבטיחות בקרן לעידוד ענף הבנייה, קרא לתקנה מחייבת שתאסור כניסת עובד לאתר בנייה לפני שעבר הכשרה בנושא בטיחות, וכן קרא לחייב מנופאי לעבור הכשרת במכשיר הדמיה (סימולטור) אחת לשנה. הוא ציין כי "יש לנו היום מנופים שמופעלים מלמטה על ידי מערכת 'קוקפיט', צריך לבוא לראות את זה. זה פיתוח אדיר שמשום מה הדבר הזה הגיע היום עד לבג"צ כי מינהל הבטיחות עוצר את הזה".
סמנכ"ל המוסד לבטיחות וגהות (המוס"ל), שלמה אלוני, הציג בדיון מחקר של המוס"ל מינואר השנה, לפיו תמונת המצב לגבי אופן יישום הנחיות הבטיחות באתרי הבנייה על ידי המנהלים והעובדים היא בעייתית. על פי המחקר, כ-70% מהפועלים עובדים בצורה לא בטיחותית בגובה, כ-40% מהפועלים שנשאלו דיווחו שלא סופק להם ציוד לעבודה בגובה, 33% לא יודעים להתאים את ציוד הבטיחות הנכון למשימה באתר העבודה וכ-12% מהעובדים בגובה עובדים ללא אישור בתוקף.
בצל תאונת העגורן מהשבוע שעבר, דרשה ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל) ממינהל הבטיחות הסברים לגבי הנחייתו להפסיק הפעלת עגורנים מהקרקע: "ביולי 2021 באופן מפתיע וגורף מינהל הבטיחות הוציא הוראה להפסיק את הפעלת העגונים מהקרקע, דבר שיכול לחסוך בחיי בני האדם. בלי שום הסבר, בלי הבנה למה ואיך ומה זה גורם". ח"כ דבי ביטון (יש עתיד) הצטרפה לקריאה ואמרה: "הסוגייה של עגורנים, שעד 2021 יכלו לשלוט בהם במערכת טכנולוגית מלמטה, בלי צורך שיהיה בן אדם על הצריח, יכול למנוע המון אסונות, אינה ברורה".
יגאל סלוביק, מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ציין כי "הדבר האחרון שאי אפשר לברוח ממנו, גם לא ענף העגורנים ובכל תחום אחר, זה הטמעת טכנולוגיות מתקדמות, שיש בידן לסייע למי שעובד בתוך המרחב הזה שקוראים לו אתר בנייה ולמנוע את התאונה הבאה".
ברוך פרנס, יו"ר סקייליין עגורנים שבה פותחה מערכת הקוקפיט ציין: "מערכת הקוקפיט, אמצעי עתיר אמצעיים טכנולוגיים המאפשר בראש ובראשונה למפעילי העגורן לעבוד ולהפעיל את המנופים מהקרקע, מייתר את העבודה בגובה, חוסך את הצורך בטיפוס לגובה, מתריע און ליין על פעילות חריגה ומצילה חיים".