מוסטפה מדבולי, ראש ממשלת מצרים, הכריז על העלאת שכר המינימום במדינה ב-300 לירות (15.2 דולר), מכיוון שהתושב הממוצע סובל מהאינפלציה בחודשים האחרונים. ראש הממשלה גם עדכן על עלייה של 15.2 דולר בקצבאות ובבונוסים לעובדי מדינה.
במסיבת העיתונאים שנערכה אתמול עדכן מדבולי כי שכר המינימום החדש יעמוד על 3,000 לירות (קצת יותר מ-152 דולר), לעומת 2,700 לירות קודם לכן (137 דולר).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
רחוב בקהיר
רחוב בקהיר
קהיר
(צילום: AP)
זו הייתה העלאת השכר הרביעית במצרים מאז שהנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי נכנס לתפקידו בשנת 2014. ההעלאה הנוכחית מגיעה בצל האתגרים הפיננסיים העצומים איתם מתמודדת הממשלה, שנובעים ממגפת הקורונה והפלישה הרוסית לאוקראינה, ששיבשו את הכלכלה במדינה.
העלאת השכר לא הייתה הבשורה היחידה של מדבולי אתמול, הוא גם עדכן שהממשלה לא תייקר את חשבונות החשמל עד יוני 2023. בנוסף, היא תציע תמיכה פיננסית לעסקים שנפגעו מהמשבר הכלכלי העולמי על מנת למנוע את קריסתם. יחד עם זאת, הוא לא פירט מהו בדיוק אותו סיוע. כמו כן, ראש הממשלה אמר שחלק מהשינויים יקרו באופן מיידי, ואחרים צריכים להיות מאושרים בפרלמנט, אבל לא עדכן מה מצריך אישור ומה לא.
הציבור במצרים שסובל הכי הרבה מהמצב הכלכלי הוא מעמד הביניים והעניים, שנאלצו להתמודד עם מצב של צנע בשנים האחרונות מאז שהממשלה החלה ברפורמות כלכליות שאפתניות.
מצרים היא יבואנית החיטה הגדולה בעולם, שמרביתה מגיעה מרוסיה ואוקראינה, ולכן הפלישה הרוסית לאוקראינה, שגרמה להשבתת הייצוא האוקראיני, פגעה קשות במצרים.
הלירה המצרית הגיעה לאחרונה לשפל מול הדולר, ונמכרה ב-19.7 לירות לדולר אחד. השפל מגיע בזמן שהממשלה מנהלת שיחות ארוכות עם קרן המטבע הבינלאומית לקבלת הלוואה חדשה לתמיכה בתוכנית הרפורמה שלה לעזור להתמודד עם האתגרים הכלכליים. בנוסף, מצרים קיבלה התחייבות ממדינות המפרץ העשירות להשקעות של מיליארדי דולרים, חלקן מיועדות לתעשייה הפרטית.
רק לאחרונה האינפלציה במדינה בה מתגוררים יותר מ-104 מיליון תושבים זינקה ל-15%, מה שהגביר עוד יותר את הלחץ על משקי בית עם הכנסה נמוכה ועל צרכי היומיום שלהם. לפי נתוני הממשלה, כשליש מהמצרים חיים בעוני.