1 צפייה בגלריה
גבס פציעה שבר רגל אילוס אילוסטרציה
גבס פציעה שבר רגל אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בבית שאן קבע לאחרונה שמנהל מחלקת בצקים במפעל "מגדנית מרציפן" לקונדיטוריה, שהחליק על כתם שמן ונפגע כתוצאה מכך פיזית ונפשית, יפוצה בכ-850 אלף שקל. השופטת ודאד יונס גנאים קיבלה את טענתו שלפיה המפעל התרשל בכך שלא העסיק עובד ניקיון קבוע בחנוכה, ימים שבהם נעשה שימוש מוגבר בשמן לטיגון.
התאונה אירעה בדצמבר 2019, שבוע לפני החג. התובע (45), מנהל ותיק במפעל פסע בשטחו והחליק על כתם שמן שנזל ממגשים. הוא שבר את הקרסול והיה מושבת מעבודה למשך ארבעה חודשים. אחרי כשנה וחצי הוא חזר לעבוד במפעל בשכר הנמוך ב-57% מזה שהרוויח לפני התאונה.
בתביעה שהגיש הוא טען שהאחריות לתאונה מוטלת על המפעל, ושעליו לפצותו בשל נזקיו השונים. מנגד טען המפעל שהאחריות לאירוע, לפחות בחלקה, היא של התובע - עובד ותיק ומנוסה שהיה מודע לסכנות שבסביבת העבודה, בפרט בתקופת החנוכה שבה נעשה שימוש מוגבר בשמן לטיגון. בנסיבות אלה, נטען, היה עליו לנהוג בזהירות יתר.
השופטת יונס גנאים אכן השיתה על העובד 20% אשם תורם, וכתבה: "מאחר שהוא עובד ותיק ומנוסה במחלקה והאחראי על העובדים במחלקה, בתקופת חג החנוכה בה קיים שימוש מוגבר בשמן היה על התובע לצפות קיומו של שמן על רצפת המחלקה ולדרוש מהעובדים להקפיד יותר על הניקיון".
עו"ד סימבר אילוזעו"ד סימבר אילוזלירן אלבז
עם זאת, היא קבעה שגם למפעל יש חלק בלתי מבוטל בהתרחשות התאונה. לדבריה, הימצאות שמן על רצפת המפעל היא בבחינת סכנה בלתי רגילה שהיה על הנתבע להשתדל ולמנוע. בפסק הדין היא ציינה שהמפעל יכול היה לפזר על השמן חומר סופג, או להעסיק עובד ניקיון קבוע במחלקת הבצקים במיוחד בתקופה שבה נעשה שימוש יתר בשמן.
לדבריה, הגם שהמפעל צייד את התובע בנעליים מונעות החלקה וסיפק לו הדרכות בטיחות – היה עליו לפעול למניעת הסיכון ולא לסמוך על כך שהוא ינקה בעצמו את השמן.
השופטת ציינה שהתאונה הותירה חותם קשה על חייו של העובד ברובד הפיזי, הנפשי והאישי. בהיבט הנפשי היא כתבה שלפי מומחה בית המשפט, מאז התאונה הוא סובל בין היתר מהפרעות בדפוסי השינה, וכן מנטייה לעצבנות ולהתפרצויות זעם. בהיבט האישי פירטה השופטת שבעקבות התאונה החל התובע בהליכי גירושים מול אשתו.
בסיכומם של דברים קבעה שבניכוי האשם התורם ותגמולי הביטוח הלאומי שקיבל העובד כתוצאה מההכרה בהחלקה כתאונת עבודה, על המפעל לפצותו ב-734,293 שקל בגין הפסדי שכר, הוצאות רפואיות, עזרת צד שלישי וכאב וסבל. כמו כן נפסקו לטובתו הוצאות משפט בסך 120 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד סימבר אילוז עוסקת בנזקי גוף ותאונות • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין