הרווח הנקי של בנק מזרחי טפחות ברבעון הראשון עמד על 357 מיליון שקל, ירידה של 11.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד על רקע משבר הקורונה. למרות הירידה - מזרחי טפחות רשם את הרווח הגבוה ביותר במערכת הבנקאות בינואר-מרץ. התשואה על ההון הגיעה ל-9.1%.
מה שסייע למזרחי טפחות היה הכנסה בגובה של 82 מיליון שקל - פיצוי שהתקבל מחברת הביטוח של הבנק במסגרת הסכם הפשרה בתביעה הנגזרת שהוגשה בעקבות החקירה בארה"ב, עליה שילם קנס של 195 מיליון דולר. בנטרול אותה הכנסה חד פעמית הציג הבנק תשואה על ההון של 7.7% מהפעילות השוטפת, והרווח הנקי מפעילות שוטפת עמד על 303 מיליון שקל,ירידה של 25% לעומת הרבעון המקביל.
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל מזרחי-טפחות אלדד פרשר
מנכ"ל מזרחי-טפחות אלדד פרשר
מנכ"ל מזרחי-טפחות אלדד פרשר
(צילום: אבשלום ששוני)

הפרשות גבוהות להפסדי אשראי

בדומה לשאר הבנקים, גם על מזרחי טפחות העיבו הפרשות גבוהות להפסדי אשראי, הנובעים בעיקר מצפי להפסדים עתידיים בעקבות מגיפת הקורונה וגל פשיטות הרגל שהמשבר יביא עימו. ההוצאות להפסדי אשראי הסתכמו ב-345 מיליון שקל ברבעון הראשון, לעומת 76 מיליון שקל ברבעון המקביל. שיעור ההפרשות להפסדי אשראי עמד על 0.66% מתיק האשראי לעומת 0.15% בלבד ברבעון המקביל.
מזרחי טפחות הוא השחקן הגדול בתחום המשכנתאות. בעוד לרוב ההפרשות שלו בפעילות זו הן אפסיות, ברבעון זה הוא ביצע הפרשה של 65 מיליון שקל לעומת 8 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל. אולם עדיין לא מדובר בשיעור דרמטי אלא רק ב-0.19% מתוך תיק המשכנתאות של הבנק. הפרשה משמעותית במגזר העסקים הבינוניים - הבנק הפריש בגין האשראי במגזר זה 72 מיליון שקל, שיעור המהווה 4.05% מתיק האשראי של הבנק. 
בעוד בנקים אחרים ספגו הפסדים בתיק הנוסטרו בשל המפולת בשווקים, במזרחי טפחות לא נרשמו הפסדים שכאלה, שכן לבנק פעילות זניחה בתחום זה.
מזרחי טפחות רשם ברבעון זה עלייה של 7% במתן אשראי לציבור, 210 מיליארד שקל. גם פקדונות הציבור שמחזיק הבנק עלו ב9% ועומדים על 223 מיליארד שקל.
לדברי מנכ"ל הבנק, אלדד פרשר, "המיקוד העסקי של הבנק והחשיפה הנמוכה לענפים פגיעים יותר להשלכות משבר הקורונה: התעופה, התיירות והפנאי, מעניקים לנו יתרון יחסי ביכולתנו להתמודד טוב יותר עם המצב. למרות מבנה המאזן הייחודי ופרופיל הסיכון הנמוך של תיק האשראי שלנו, נקטנו גישה מוטת סיכון בתחום ההפרשה להפסדי אשראי, והגדלנו את מקדם ההפרשה האיכותית לפי הערכתנו את הסיכון לפגיעה בענפי המשק השונים. כתוצאה מכך, רשם הבנק ברבעון הראשון לבדו הוצאות להפסדי אשראי בסכום דומה לזה שנעשה בשנת 2019 כולה. לאור חוסר הוודאות המאפיין תקופה משברית, תיבחן הפרשה זו באופן שוטף ותתעדכן בהתאם להתפתחויות".
במקביל לפרסום הדו"חות הודיע הבנק כי הוא מאריך את מועד השלמת רכישת בנק אגוד עד לסוף אוגוסט. כזכור הצדדים חתמו על עסקת מיזוג אגוד לתוך מזרחי טפחות לפני יותר משנתיים. מה שמעכב כרגע את העסקה הוא השלמת מכירת תיק היהלומים של בנק אגוד- תנאי שהצדדים הגישו בנוגע אליו החודש ערר לבית הדין לעבודה.
כמו כן, כפי שפורסם ב"כלכליסט", ועדת האיתור בראשות יו"ר הבנק משה וידמן חזרה באחרונה לפעול בכדי למצוא מחליף לפרשר שהודיע על פרישה בפברואר האחרון. לפי הערכות, בשבועות הקרובים יוחלט מי ימונה למנכ"ל הבא.