6,500 ניצולי שואה יהיו זכאים לראשונה לפנסיה חודשית. בין מקבלי הקצבאות יהיו גם שורדי המצור הקשה שקיים הצבא הגרמני על העיר לנינגרד, סנט פטרסבורג כיום, ניצולים שחיו במסתור בצרפת ושורדי רדיפות הנאצים ברומניה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הפנסיה החודשית החדשה תשולם בעקבות מה שהגדירה הוועידה לתביעות יהודיות חומריות כנגד גרמניה (ועידת התביעות) כ"הישג חשוב עבור ניצולי השואה". יצויין שכל המשתייכים לקבוצות החדשות של הזכאים לפנסיה לא קיבלו עד היום שום פנסיה, זאת על אף שחלפו כבר כמעט 76 שנים וחצי מאז סיום מלחמת העולם השנייה. רוב הזכאים החדשים הם כיום בשנות ה-80 וה-90 לחייהם.
1 צפייה בגלריה
ניצולי שואה
ניצולי שואה
ניצולי שואה
(צילום: AP)
תוכנית הקצבאות החדשה, המבוססת על אזורים גיאוגרפיים בצרפת, רומניה וברוסיה פתוחה כבר עתה לקבלת בקשות. סכום התשלום יעמוד על 375 אירו (443 דולר) לחודש. בנוסף, תשלומים מקרן ילדי השואה, בסכום חד-פעמי סמלי של 2,500 אירו (2,930 דולר), ישולמו לאלו העומדים בקריטריונים של רדיפה אשר נולדו בשנת 1928 ואילך.
צוות המשא ומתן של ועידת התביעות כולל את הנציג המיוחד, השגריר סטיוארט אייזנשטט; יושב הראש המשותף, רומן קנט ז"ל; מנהיגי ארגוני ניצולי השואה, השגרירה קולט אביטל, סר בן הלפגוט, ומריאן טורסקי; השגריר ראובן מרחב; הרב אנדרו בייקר; וסגן הנשיא הבכיר של ועידת התביעות, גרג שניידר.
גדעון טיילור, נשיא ועידת התביעות, אמר היום (ד') כי "בכל שנה, תוצאות המשא והמתן הופכות לקריטיות מתמיד, ככל שהדור האחרון של ניצולי השואה מגיע לגילים מתקדמים יותר, צרכיו גדלים. אנו שמחים שהצלחנו להרחיב את הקריטריונים עבור ניצולי השואה גם השנה, הישג הכולל לראשונה קצבאות עבור קרוב ל-6,500 ניצולים. גם בחלוף 76 שנים. תשלומים סמליים אלה מקנים הכרה ומשיבים חלק מהכבוד העצמי שנגזל מהניצולים בצעירותם".
השגריר סטוארט אייזנשטט, נציג מיוחד בצוות המשא ומתן של ועידת התביעות: "כנציג מיוחד בצוות המשא ומתן, יש לי את המחויבות לניצולי השואה להמשיך במלאכת השגת מידת הצדק, בכל דרך אפשרית. אני שמח לראות הכרה של ממשלת גרמניה בסבלם הבלתי יתואר של ניצולי שואה נוספים. היה לי הכבוד לשבת לצידם של חלק מניצולי השואה הללו, במסגרת המשא ומתן שאנו מקיימים במסירות מדי שנה על מנת להשיג מידה נוספת של צדק".
כמו כן, יצויין כי המשא ומתן שנערך בשנת 2020 הניב שני תשלומים נוספים בסך 1,200 אירו (כ-1,400 דולר) כל אחד שיוענקו בשתי פעימות, עבור כ-200 אלף ניצולי שואה ברחבי העולם הזכאים לתשלומים מקרן הסיוע (Hardship Fund). ניצולי השואה יקבלו את התשלום השני החל מיום 1 בדצמבר 2021.
ניצולי שואה שקיבלו בעבר תשלומים חד-פעמיים בסך של 2,556 אירו או יותר, הזכאים עתה לקצבה החודשית, יהיו זכאים עתה גם לתשלומים הנוספים מקרן הסיוע בסך של 1,200 אירו בשנים 2021 ו-2022. ההערכה היא שהקלה זו תיטיב עם כ-1,700 ניצולי שואה ברחבי העולם.