חמישה שקלים בקנייה מ-75 שקל ומעלה, בכל רשתות שופרסל, כולל כפל מבצעים - זה מה שיקבלו צרכני שופרסל בעקבות פשרה שאישר בית המשפט המחוזי בת"א בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד הרשת ב-2015.
סכום התביעה, ת"צ 49091-02-15 מזרחי נגד שופרסל, הוערך על-ידי הצרכן ובאי כוחו בכ-75 מיליון שקל. בהסכם הפשרה לעומת זאת, הוסכם על החזר של 2,132,832 שקל בלבד, בעוד שבית המשפט לא הכריע בסוגייה שעמדה לפתחו והיא: מה משמעות הביטוי "הזול מביניהם" כשמדובר בקנייה של מספר גדול ממספר הפריטים המנויים במבצעי כמות כמו 1+1, 2+1 והשני ב-50%.
1 צפייה בגלריה
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
(צילום: אביהו שפירא)
מדובר במבצעי הנחות, עליהם ניתנת הטבה בקניית מוצר נוסף. כשצרכנים קונים מספר מוצרים גדול יותר ממספר המוצרים עליהם חל המבצע, שופרסל נותנת את ההטבה על המוצר הזול ביותר, למרות שלפי התובע הייצוגי היה עליה לתת אותה למוצר הקרוב במחירו למוצר היקר שנרכש. לטענת המבקש התנהלות זאת מהווה הפרה של ההסכם בין שופרסל ללקוחותיה.
כך, לשם הדגמה, על פי הטענה בבקשת האישור, במסגרת מבצע 1+1, כשרוכשים שלושה מוצרים עליהם חל המבצע במחיר 10, 9 ו-7 שקלים, ההטבה צריכה להינתן על המוצר שמחירו 9 שקלים. בפועל היא ניתנה על המוצר שמחירו 7 שקלים. התובע הייצוגי טוען שעל שופרסל "להצמיד" שני מוצרים שמחיריהם דומה יחד ולחשב את המחיר לפי הזול מביניהם.
באותה סוגייה הוגשו שתי בקשות דומות לתביעה ייצוגית, בין היתר נגד צומת ספרים. הבקשה אושרה כייצוגית, הרשת הגישה ערעור וכעת הצדדים בהידברות. נטען לדוגמא כי כשהרשת מציעה מבצע של השני ב-50% והצרכן קונה ארבעה פריטים, היא "מצמידה" ספר זול + ספר יקר פעמיים וכך מחשבת הנחה מינימלית, במקום ספר זול + ספר זול וספר יקר + ספר יקר - כדי לקבל הנחה מקסימלית בתוך ההגבלה של "השני ב-50%".
כך למשל, אם ארבעת הפריטים עולים 60, 50, 40 ו-30 שקל, במקום לצמדם כך, הרשתות מצמידות אותן באופן הבא: 60 ו-40 ו-50 ו-30, כדי להקטין את ההנחה. לקוחות מספרים שמוכרים ברשתות שונות ממליצים לצרכנים לקנות את הפריטים בשתי רכישות שונות כדי לקבל את ההנחה המקסימלית על הפריטים.
בתביעה נגד שופרסל נטען כי בחירתה של שופרסל להעניק את ההטבה למוצר הזול ביותר בדרך זו, מהווה הפרת ההסכם בין שופרסל לבין הצרכן המבקש לתבוע ויתר הלקוחות שהשתתפו במבצעי מוצר נוסף. שופרסל טענה לעומת זאת, כי היא מדגישה תמיד במבצעיה כי הם חלים על המוצר הזול מבין המוצרים שבמבצע.
למרות זאת הוחלט להגיע לפשרה. שופרסל הודיעה כי היא מתחייבת לשנות את שיטת החישוב במבצעים, כך שבמקרים בהם ירכשו מוצרים במספר גדול יותר ממספר המוצרים עליהם חל המבצע, ההטבה תינתן למוצר הקרוב ביותר במחירו למוצר היקר שנרכש (ולא על המוצר הזול ביותר מכלל המוצרים שנרכשו במבצע).
לפי חישובי שופרסל, הסכום המקסימלי שנגבה ביתר לכאורה בשל מבצעי כמות אלה, הוא 3,136,518 שקל. הסכום חושב לפי כל מבצעי "מוצר נוסף" מ-1 בינואר 2009 עד 14 בנובמבר 2020 וחושבה הערכה לגבי 2008. כיוון שקשה לאתר את הנפגעים, הוחלט כי תינתן הטבה בסך 68% מהסכום המוערך - לכלל הצרכנים של שופרסל.
שופרסל תישא במלוא ההוצאות של המשפט כולל גמול למבקש בסך 50 אלף שקל וגמול לבאי כוחו, עו"ד גיא הרמלין, עו"ד שי צוקרמן ועו"ד דביר גליזר בגובה 18% מההחזר.