1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
דיירים שומרי שבת בבניין רב-קומות בקריית מוצקין ייהנו בקרוב ממעלית שבת מהירה ויעילה שלא תצריך מהם המתנה ארוכה עד לירידה ללובי או לעלייה חזרה לביתם – כך קבעה לאחרונה המפקחת על רישום מקרקעין במחוז חיפה, עינת מידן בלום.
הבניין בן 25 הקומות ברחוב עופרה חזה כולל שלוש מעליות, אחת מהן משמשת בשבתות ובחגים כמעלית שבת שעוצרת בכל קומה וקומה. שיטת ההפעלה של המעלית יצרה מרמור בקרב הדיירים שומרי השבת, שנאלצים לטענתם להמתין זמן ארוך מדי למעלית ולהגעתם ליעדם הסופי. הם ביקשו מוועד הבית לייעל את פעולת המעלית כך שתעצור רק בקומות של שומרי השבת, אך משנתקלו בסירוב – הגישו את התביעה למפקחת על המקרקעין.
מטעם התביעה העידו כמה דיירים שומרי שבת שטענו שהמצב בשטח גורם להם לוותר על השימוש במעלית השבת, ולמעשה להיכלא בביתם במשך השבת. אחת הדיירות, אם לפעוט, העידה שהיא מרגישה אסירה בביתה ושחירותה נלקחה ממנה. אחרת העידה שאחיה נאלץ לעשות על עצמו צרכים בגלל זמן ההמתנה הממושך. דיירת נוספת מהקומה ה-16 אמרה ש"בשבת ההמתנה למעלית בלתי נסבלת, מייאשת, כמעט ולא משתמשים בה".
בנסיבות אלה עתר נציג הדיירים שומרי השבת לייעל את מעלית השבת כך שתעצור רק בקומות שבאמת זקוקות לה ובכך לקצר את זמן ההמתנה.
מנגד טען ועד הבית שהמעלית שייכת לכלל הדיירים, ואין לקבל דרישה של קומץ מהם לספח לעצמם מעלית פרטית לשימושם הייחודי. לעמדת הוועד, בעל דירה שומר מצוות צריך לקחת זאת בחשבון כשהוא רוכש דירה בבניין רב קומות.
עו"ד יהונתן לויעו"ד יהונתן לויפלורין קאלין

אבל המפקחת מידן בלום קיבלה את טיעוני התביעה. היא כתבה ש"אי אפשר היה להישאר אדיש לתיאוריהן הנוגעים ללב של כל אחד מהעדות, על הסבל הכרוך בשימוש במעלית השבת, הן בהמתנה לה והן בשהייה בה, ללא מיזוג; על ילדים קטנים שסבלנותם פוקעת ועל מבוגרים ואנשים שאינם בקו הבריאות שהשימוש במעלית מעמיד אותם במצבי מצוקה... העדות כולן סיפרו שהן אינן משתמשות במעלית השבת ובלית ברירה הן כלואות בדירותיהן בשבתות ובחגים. רק מי שמוכרח, כגון דייר שמחויב בתפילות, משתמש במעלית, וגם זאת באופן מוגבל ומחושב".
המפקחת ציינה שהזמן שלוקח לעלות או לרדת במעלית השבת נע בין 10 ל-25 דקות – לדבריה, זמן המתנה ארוך ובלתי סביר שניתן לקצר מבלי לפגוע ביתר השכנים. היא כתבה שמאחורי התנגדות הוועד לשינוי מתווה המעלית עומד טיעון דווקני וחסר תום לב שאינו רואה למולו את זעקת הדיירים שומרי המסורת.
כמו כן ציינה המפקחת כי הוועד הטעה את דיירי הבניין לחשוב שעלויות התאמת המעלית למתווה המוצע יוטלו על כלל הדיירים, אף שעל פי חוק ההוצאות אמורות לחול רק על דורשי מעלית השבת. בנסיבות אלה נקבע שהחלטת האספה שלא להתאים את המעלית – בטלה, והחל מ-22 ביולי תעצור מעלית השבת רק בקומות שבהן גרים שומרי השבת.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ ועד הבית: עו"ד גיא שלגי • עו"ד יהונתן לוי עוסק בדיני מקרקעין • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין