ארגון בעלי העסקים בתחנה המרכזית בתל אביב (בת"מ) ובעלי חנויות במתחם מאיימים בהגשת תביעה כנגד חברת התחנה המרכזית החדשה בתל אביב, כך עולה ממכתב התראה ששלחו בעלי החנויות והארגון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת המכתב שנשלח לעו"ד ירון אלכאווי, המייצג את התחנה המרכזית בתל אביב, טענו בעלי החנויות, באמצעות עו"ד צבי שוב, כי בסוף שנת 2023 עתיד מסוף התחבורה הציבורית להתפנות ממתחם התחנה המרכזית החדשה "ובכך לסתום את הגולל על פרויקט נחשל זה. בכך תבוא לסיומה סאגה ארוכת שנים, במהלכן עמדה התחנה המרכזית כפיל לבן, נטושה ומוזנחת".
1 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
התחנה המרכזית החדשה בתל אביב
(צילום: רויטרס)
בעלי החנויות טוענים כי בשנת 2016 אישר בית המשפט הסדר נושים, שבו התחייבה החברה המפעילה את התחנה "לדאוג סוף סוף, לאחר עשרות שנים שלא עשו כן, לקידום הליכי הרישום של זכויות בעלי החנויות על שמם ולקדם תוכנית בניין עיר, תוך שמירה מלאה על זכויות בעלי החנויות. ואולם, מרשותיך מפרות ברגל גסה התחייבויות אלו, תוך התעלמות מוחלטת מזכויות מרשנו, ומבלי לשתפם כלל בהליכים המתנהלים באופן חד צדדי על ידי מרשותיך".
עוד נטען במכתב כי "בכוונת החברה לבצע את הרישום בדרך של גזלת זכויות בעלי החנויות ברכוש המשותף ובזכויות הבנייה, על אף שמשך כל השנים, בעת שהדבר נגע לתשלומים, כגון דמי הניהול, נדרשו בעלי החנויות להשתתף בהוצאות בגין רכוש זה, שעתה טוענים אתם שכלל אינו שייך להם. אף במסמכים שהוצאו על ידי החברה עצמה במשך השנים, הוצגו חלקים אלו כרכוש משותף ושטחים ציבוריים שגם ללקוחותינו חלק בו, בניגוד לניסיון המחטף כיום בעת הרישום".

בנוסף, נטען כי "אף אחד ממרשנו אינו רשום בלשכת רישום המקרקעין כבעל הזכויות בנכס שרכש לפני למעלה מחמישים שנים, ולכל היותר נרשמו על שמם הערות אזהרה בספריכם, בהם מתנהל המרשם מזה עשרות שנים במחשכים, וזאת בעוד שאת זכויות הבעלות בכל השטח ידעו מהר מאוד לרשום על שם החברות. פינויו הצפוי של מסוף התחבורה הציבורית ממתחם התחנה, וכשמתבהרת התמונה כי מתחם התחנה לא יתפקד עוד כפי שתוכנן לתפקד לפני כ-50 שנה, בעת שנרכשו החנויות, ברי הוא כי ביתר שאת יש צורך להסדיר את חלוקת ורישום הזכויות במתחם התחנה, באופן שמרשינו, אשר המתינו בעל כורחם במשך שנות דור עד למימוש קניינם, יקבלו סוף כל סוף את המגיע להם על פי דין".
מטעם התחנה המרכזית החדשה בתל אביב נמסר בתגובה: "מאז אישור הסדר הנושים בתחנה המרכזית בשנת 2016 פועלת החברה תחת פיקוח בית המשפט לקידום הליכי הרישום של בעלי הזכויות בתחנה, תוך שנרשמה בהליך הרישום התקדמות רבה. הטענות במכתב של ארגון בעלי עסקים בתחנה המרכזית ת"א הן טענות ממוחזרות שהועלו פעמיים בפני בית המשפט אשר דחה את בקשתם להגשת תביעה בעניין כנגד התחנה המרכזית וקבע, בין היתר, כי לאחר שבית המשפט התרשם כי החברות פועלות לקידום הליכי הרישום, הבקשה נדחתה. החברות פועלות על פי ההחלטה וניתן להתרשם כי חלה התקדמות משמעותית בהליכי הרישום.
"בית המשפט הוסיף ודחה את ניסיונות בת"מ להשיג דריסת רגל שלא כדין בזכויות הבנייה במתחם התחנה. בית המשפט קבע כי "הסכמי המכר עליהם חתומים בעלי היחידות קובעים כי הזכויות שנרכשו הן זכויות חכירה ולא ניתן לטעון לזכויות אחרות מאלו שנרכשו. לטענות בת"מ (המגמתיות) המובאות בכתבה אין בסיס עובדתי ומשפטי".