סאגת פינוי התחנה המרכזית החדשה מסתעפת: מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), יעקב (ינקי) קוינט, מסכים להכשיר את מסוף פנורמה שאליו מיועדת לעבור חלק מהתחבורה הציבורית באופן זמני במקום ייעודה הנוכחית של הקרקע לבניית אלף יחידות דיור ומוקדי תעסוקה (תוכנית שעדיין לא עברה תכנון סטטוטורי), בתמורה לקידום שורה של פרויקטים לבנייה בתל אביב.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נזכיר כי המתווה לפינוי התחנה המרכזית כולל את פינוי האוטובוסים מהמתחם עד לשנת 2023 אז מסתיים החוזה מול חברת נצב"א ובמקומה יוקמו מסופים חלופיים בדרום העיר: פנורמה והלוחמים ומעט אוטובוסים גם ייצאו ממתחם החרש הסמוך לתחנה המרכזית. מי שתשא בעלויות מימון המעבר תהיה נצב"א עצמה ומשרד התחבורה יתקצב את שינוי הפעלת התחבורה הציבורית הכרוך במעבר. המתחמים החלופיים יופעלו לתקופת הזמן עד לבנייתו של המרכז התחבורתי במע"ר בן צבי שצפוי לפעול לפחות בעוד כעשור.
3 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
התחנה המרכזית החדשה בתל אביב
(צילום: רויטרס)
המכשול העיקרי בפני סגירת המתווה וחתימה עליו היה עד כה סירובה של רמ"י להכשיר את מתחם פנורמה למסוף תחבורה ציבורית שכן מתוכנן להקים בו אלף יחידות דיור - שנמצאות במחסור עצום בתל אביב, מבלי שהשימוש בשטח כמסוף יוגבל בזמן ומבלי שרמ"י תוכל להגשים את יעדי הממשלה ביצירת יחידות דיור במטרופולין.
מן העבר השני, התושבים טוענים כי מדובר בקרקע ציבורית שיש להקצותה לטובת השימוש בתחבורה הציבורית כדי לפנות סוף סוף את המפגע הסביבתי, הבריאותי, העירוני והתחבורתי בדרום תל אביב שמביא לשקיעת השכונות שסביבו ולא הולם שירות סביר למשתמשי התחבורה הציבורית.
התוכניות ברמ"י לבניית אלף יחידות הדיור במתחם פנורמה אמורות היו לצאת לפועל בתוך כשלוש שנים. גורמים בענף התכנון סבורים שעיריית תל אביב מקדמת בעיקר מסחר ותעסוקה ופחות מדי יחידות דיור ביחס לביקושים שרק גוברים והולכים.

רמ"י דורשת קידום פרויקטים אחרים בתמורה

במכתב ששלח אתמול יעקב קווינט מנכ"ל רמ"י למנכ"ל עיריית תל אביב מנחם לייבה הוא כתב כי הרשות מסכימה למתווה הפינוי "לאור הבנת הצרכים התחבורתיים והחברתיים העומדים בבסיס מהלך זה". ואולם, מהמכתב עולה שאין בכוונת רמ"י להסכים לכך ללא תמורה והיא ביצעה "מינוף" של המהלך כדי לקדם שורת תכניות.
בין היתר דורשת רמ"י לקדם בעצמה את המסוף התחבורתי הסופי שאליו תעבור התחבורה הציבורית וצפוי לקום לפחות בעוד עשור, וכן את שטחי המסחר העצומים בה. היום עיריית תל אביב עמלה יחד עם משרד התחבורה על קידומו.
בנוסף, דורשת הרשות לתכנן פרויקטים נוספים בין היתר במתחם ארלוזרוב בעיר, לקדם בותמ"ל את רובע גלילות, קידום תוכניות במתחם נס לגויים וזירוזה והפקדתה של תכנית מנשייה.
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל רמ"י, יעקב (ינקי) קוינט
מנכ"ל רמ"י, יעקב (ינקי) קוינט
מנכ"ל רמ"י, יעקב (ינקי) קוינט
(צילום: עמית שעל)
במכתב דומה ששיגרה רמ"י למנכ"לית משרד התחבורה, היא דורשת לאשר התקשרות ישירה שלה עם חברות הביצוע של המשרד, קידום עבודות הרכבת ביבנה מזרח וקידומו של סלילת כביש 40 בפתח תקווה למתחם סירקין, על אף שבאזור מקודמות גם תכניות להסעת המונים.
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו והממונה על תיק התחבורה, הלינה על כך ש"הקישור שרמ"י עושים בין הקמת מסוף חלופי במתחם הפנורמה לבין פרוייקטים אחרים שהם רוצים לקדם בעיר, כאשר בינם לבין התחנה המרכזית אין לא דבר ולא חצי דבר, הוא לא ראוי, וזה בלשון המעטה".
לדבריה, "הקמת המסוף שיאפשר את הסטת האוטובוסים מהתחנה המרכזית הוא צורך אמיתי ומיידי שיביא פתרון למפגע הזיהום והרעש שמייצרת התחנה המצויה בלב שכונת מגורים. רמ"י היא גוף ציבורי שאמור לפעול למען הציבור, והכשרת המסוף שתאפשר את פינוי התחנה היא בגדר אינטרס ציבורי ראשון במעלה. אני קוראת לשר השיכון אלקין להתערב בנושא. מגיע לתושבי דרום העיר לנשום לרווחה".
גורמי מקצוע שונים טוענים שחלק מהדרישות לגיטימיות וגם ככה נמצאות בביצוע, אך אחרות יקשו על קידום הסכם. ההערכה היא שחלק מהדרישות הן "עיזים" לטובת משא ומתן כשהמדינה מוגבלת כך שעליה להודיע לחברת נצב"א על סיום ההתקשרות איתה עד לסוף השנה כדי להוציא את המהלך לפועל. ההערכות של גורמי המקצוע הן שהמתווה כרגע לא עומד בסכנה ושהמשא ומתן בין הצדדים יישא פרי בסופו של דבר.
גדי טונס ממטה המאבק נגד התחנה המרכזית, אמר כי "אנחנו שמחים שיש התקדמות ומודים לשר אלקין ולשר סער שהתערבו למציאת פתרון הבעיה. אנו מקווים שהצדדים לא יערימו מכשולים נוספים ויסייעו למצוקת התושבים".

הסחבת נמשכת והתושבים סובלים

התחנה המרכזית בתל אביב, נזכיר, פועלת ללא רישיון עסק מאז 2014. כתב האישום שהגישה העירייה נגד ההנהלה אמור היה לסיים סאגה של שנים ארוכות בגין אי-מילוי דרישות גופי החירום בבניין, ובעיקר דרישות כיבוי אש להתקנת מערכות נגד שריפות. ואולם, בקשות חוזרות ונשנות לארכות גרמו לכך שפסק דין שניתן לסגירת התחנה עדיין לא מומש והסחבת נמשכת.
3 צפייה בגלריה
מחאת תושבי דרום ת"א מחוץ לביתה של מירי רגב
מחאת תושבי דרום ת"א מחוץ לביתה של מירי רגב
מחאת תושבי דרום ת"א מחוץ לביתה של שרת התחבורה לשעבר מירי רגב, על העיכובים בפינוי התחנה
(צילום: גדי טונס)
בספטמבר בשנה שעברה פורסמו ב-ynet נתוני התחלואה בסרטן בשכונות סביב התחנה המרכזית. משרד הבריאות חשף אז כי נכון ל-2016, תחלואת הנשים בדרום תל אביב הייתה גבוהה פי שניים מהתחלואה בקרב כלל נשות העיר. לפי ניתוח סטטיסטי של הנתונים, על כל 100 אלף נשים שגרות בשכונות הצמודות לתחנה המרכזית יש כ-46 נשים שחלו בסרטן ריאות, כשבשאר העיר יש כ-23 חולות על 100 אלף נשים.
גם נתוני זיהום האוויר גבוהים וחריגים בסביבה. בשנה שעברה נמדדה בתחנת הניטור ברחוב לוינסקי, הסמוכה לתחנה המרכזית, חריגה שנתית של חנקן דו-חמצני בערך של 51.5, בעוד התקן לאוויר נקי הוא 40. כמו כן נמדדו 27 חריגות של חלקיקים נשימתיים, לעומת התקן שמתיר 18 חריגות בשנה.
נוסף לבעיות אלה, השכונות הסמוכות לתחנה מתקשות להתרומם לנוכח המפגע הסביבתי והעירוני הכבד. אל התחנה נכנסים מדי יום עשרות אלפי נוסעי התחבורה הציבורית, שרבים מהם מעידים על מצוקה בביטחון האישי. נוסעות רבות מעדיפות להאריך את דרכן ולא להיכנס לתחנה. ההתמצאות במתחם בלתי נסבלת, דרגנועים מושבתים ותאי השירותים סובלים מהזנחה.
חברת מועצת העיר ת״א ומובילת מטה המאבק לפינוי התחנה המרכזית, שולה קשת, מסרה בתגובה: "אין דרך אחרת לקרוא את מכתביו של מנכ״ל רמ״י זולת כניסיון להפוך את תושבי שכונות דרום תל אביב לבני ערובה במשאים ומתנים שלהם מול המדינה ומול עיריית תל אביב, בשוּרת דרישות, חלקן אינן קשורות כלל לשאלה איזה קרקע תשמש את מסופי התחבורה שיחליפו את התחנה המרכזית, אלא נוגעות לתכניות אחרות שרמ״י נכשלה בקידומן.
"במקום לראות בפינויה המיידי של התחנה יעד לאומי אסטרטגי, מטרה ראשונה במעלה שתביא לעצירתו של מפגע סביבתי, תחבורתי וחברתי, ברמ״י מעדיפים לנהל עסקאות נדל״ן ושדרום תל אביב תישרף. על עיריית תל אביב לפעול עכשיו ולהפעיל את כל מנופי הלחץ שברשותה על מנת להביא לפינוי התחנה מיד ולאלתר. שלושה עשורים חכינו לרגע הזה, והמשך הסחבת הוא לא אופציה מבחינתנו. אני מזמינה את מנכ״ל רמ״י לגור שבוע אחד ברחובות הסמוכים לתחנה ולהבין את משמעות הדרישה שלנו את בהילותה".
בעיריית תל אביב, במשרד התחבורה וברמ"י בחרו לא להגיב לידיעה.