1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה קנאביס מריחואנה
אילוס אילוסטרציה קנאביס מריחואנה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בבאר שבע גזר לאחרונה 180 שעות שירות למען הציבור (של"צ) על חולה סרטן כבן 44 שהודה והורשע בגידול 22 שתילי קנאביס בחממה מאולתרת בביתו. השופט רון סולקין התחשב בנסיבותיו האישיות ובכך שהשתמש בסמים כדי להקל על מצבו הפיזי והנפשי.
הנאשם, נשוי ואב לארבעה, החל להשתמש בקנאביס כדי להרגיע את הכאבים והמצוקה הנפשית שהיו כרוכים בהתמודדות עם סרטן העור שבו חלה. לפני כשלוש שנים תפסה המשטרה בחממה מאולתרת שבנה במחסן ביתו 22 שתילי קנאביס במשקל 780 גרם, וכן כלי גידול כמו תאורה ומאווררים.
במסגרת הסדר טיעון עם המדינה, שלא כלל הסכמה על העונש, הוא הודה והורשע בעבירות של גידול, ייצור והכנת סמים מסוכנים והחזקת כלים להכנת סם, ונשלח לשירות המבחן לצורך הכנת תסקיר והמלצה לעונש.
בתסקירים שהוגשו בעניינו צוין כי לאחר המעצר הפסיק הנאשם להשתמש בסמים והשתלב בטיפול. נכתב שמדובר באדם נורמטיבי, תפקודי ומסור למשפחתו, שהשתמש בסמים בשל מצבו הרפואי והנפשי, וכיום מתחרט על מעשיו. שירות המבחן התרשם כי יש לו סיכויים משמעותיים לשיקום והמליץ לפיכך על של"צ ופיקוח מבחן שבמסגרתו ימשיך בטיפול.
המדינה הסכימה שבנסיבות הייחודיות של המקרה יש מקום להקלה בעונש אבל ביקשה שלא לקבל את המלצת שירות המבחן, ולהטיל על הנאשם כמה חודשי עבודות שירות לצד מאסר על תנאי ארוך ומרתיע, קנס והתחייבות כספית להימנע מביצוע עבירות סמים.
עו"ד נדב גרינולדעו"ד נדב גרינולד
ההגנה, מהצד השני, ביקשה לקבל את המלצת השירות תוך שהדגישה את הנסיבות האישיות של הנאשם ואת העובדה ששיתף פעולה בחקירה והודה. הנאשם עצמו הצטער מעומק ליבו והבטיח שלא לחזור על מעשיו. הוא ביקש מבית המשפט להימנע מלגזור עליו עבודות שירות שעלולות לגרום לכך שייאבד את עבודתו.
השופט רון סולקין קבע כי הענישה הנוהגת בעבירות גידול סמים לא מתוחכמות במשקלים של מאות גרם, נעה בין כמה חודשי עבודות שירות לבין שנת מאסר. "עם זאת", הוסיף, "הענישה היא לעולם אינדיבידואלית, כשבמקרה דנן, המדובר בנאשם, שהוצגו בעניינו נסיבות אישיות חריגות ביותר, המצדיקות חריגה לקולה מהמתחם".
בגזר הדין צוין כי הנאשם הוא אדם מן היישוב שהידרדר לצריכת הסם עקב מצבו הרפואי הייחודי, וכפי שהתרשם שירות המבחן, יש סיכויים ממשיים לשיקומו. עוד הובהר כי ברגע שנתפס הפסיק הנאשם להשתמש בסמים וחזר לצרוך קנאביס רק לאחר שקיבל רישיון ממשרד הבריאות. כל הנסיבות האלה, נקבע, מצדיקות הקלה משמעותית בעונש במטרה למנוע נסיגה בתהליך השיקומי שעובר הנאשם.
עם זאת, השופט ציין כי כדי "להמחיש לנאשם את חומרת מעשיו" היקף השל"צ יהיה גבוה מזה שהמליץ שירות המבחן ויוטל על הנאשם גם קנס. בסיכומו של דבר נגזרו עליו 180 שעות של"צ, שישה חודשי מאסר על תנאי, קנס של 10,000 שקלים וצו מבחן לשנה.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המאשימה: עו"ד אינרה פרז תביעות נגב • ב"כ הנאשם: עו"ד נטלי פוריאן-אלמקייס • עו"ד נדב גרינולד עוסק בפלילי • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין