1 צפייה בגלריה
תורים להוצאת דרכון בירושלים
תורים להוצאת דרכון בירושלים
תורים להוצאת דרכון בירושלים
(צילום: רפי קוץ)
החלטת שר הפנים להשבית אל מחלקת האשרות בלשכות משרד הפנים, על מנת לתת שירות דחוף לישראלים המבקשים להנפיק דרכונים ביומטריים, היא שגויה. אמנם חשוב לפתור את משבר הדרכונים, אולם הדרך שנבחרה פוגעת בזכויותיהם של כל מי שנדרש להסדיר את מעמדו מול רשויות ההגירה וממתין כבר חודשים לטיפול בבקשות. תורים שנקבעו בוטלו ולא ברור מתי יתאפשר לקבוע את התורים מחדש.
במשך שנתיים קיים מחסור חמור בהנפקת דרכונים ביומטריים חדשים. כל מאמצי משרד הפנים עד כה להדביק את הפער שנוצר בזמן הקורונה לא צלחו. ישראלים נאלצו להמתין חודשים רבים לקבלת תור להנפקת דרכונים. היו תקופות שבהן לא ניתן היה לקבוע תור אונליין כלל. לפיכך הכריז השר משה ארבל על מבצע "מרתון לדרכון": מדובר בריכוז מאמצים מיוחד של עובדי רשות האוכלוסין וההגירה, שכחלק ממנו הוסבו ארבע הלשכות המרכזיות (ירושלים, תל אביב, חיפה ובאר שבע) לטיפול אך ורק בניפוק דרכונים חדשים.
משרד הפנים הודיע שלשכות אלו יפתחו את שעריהן לכל מבקש דרכון (ורק לו) וניתן אף להגיע אליהן ללא קביעת תור בימים א'-ה', אך עם סבלנות רבה. שעות השירות הוארכו באופן משמעותי – 21:00-7:30.

מה הבעיה עם מבצע מרתון לדרכון?

אומרים שהדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות, וגיהינום אכן עובר על כל מי שנמצא באמצע הליך מול משרד הפנים שאינו קשור לדרכון. מדובר בעיקר בכל מי שמבקש שירות מלשכות רשות האוכלוסין וההגירה בכל הנוגע להסדרת מעמד חוקי בישראל עבור בני זוג זרים, עולים חדשים, מבקשי מקלט, רישום ילדים במרשם האוכלוסין וחידוש או הנפקת אשרות שהייה בישראל.
הודעת משרד הפנים כאמור קבעה כי רק ארבע הלשכות המרכזיות יהיו סגורות לקבלת קהל, פרט לתחום הדרכונים, אבל בפועל בשטח גם הלשכות בערים אחרות אינן מתפקדות, או שמתפקדות בצורה חלקית בלבד. ישנם מבקשי שירות שהמתינו חודשים ארוכים לתור או ראיון על מנת לקבל או לשדרג מעמד בישראל, אולם התור בוטל על ידי הלשכה באופן חד צדדי וטרם נקבע מועד אחר הנראה לעין. כמו כן, אין מועד מוגדר לסיום מבצע מרתון לדרכון, דבר אשר מגביר את חוסר הוודאות.

פגיעה קשה בזכויות

דמיינו זוג הממתין להסדרת מעמד במשך חודשים כשאחד מהם (הישראלי) בארץ ואילו בת הזוג הזרה תקועה בחו"ל. במסגרת המבצע החדש זמן ההמתנה שלהם להסדרת מעמדה של בת הזוג לצורך הכניסה והשהייה בישראל עלול להתארך משמעותית ומדובר במקרים רבים כאלו.
עו"ד יהושע פקסעו"ד יהושע פקסשירי דקר
מדובר בפגיעה בזכויות של קהלים רבים בהם זרים, פליטים מאוקראינה, עולים, בני זוג זרים של ישראלים, כאלה הממתינים להתאחד עם אהובי ליבם, או לראיון או החלטה של הוועדה ההומניטרית בעניינם ועוד. כמו כן, הלשכות הפסיקו טיפולים קיימים בוויזות ליציאה וכניסה חזרה (אינטר ויזה) והן לא מטפלות בבקשות עלייה של זכאים ובני משפחותיהם על פי חוק השבות.
לאחרונה אף נערכה הפגנה מול ביתו של שר הפנים ארבל, כשהמפגינים נושאים שלטים עם הכיתוב "לא ניתן להשבית את משפחתי". המפגינים מוחים על הפגיעה בזכויותיהם ללא סיבה, באופן לא מידתי ואף שרירותי וקיימת להם עילה עקרונית לעתירה לבג"צ.
ומה עושה מי שלרוע מזלו קבע תור להסדרת מעמד דווקא באחת מארבע הלשכות המרכזיות, או שהלשכה שבה הוא אמור לקבל שירות הודיעה כי התור מבוטל? במקרה זה משרד הפנים לא מצא פתרון הולם, כך נראה. אנשים אלו מופנים ללשכות אחרות שאינן חלק מהמבצע, אך כאמור המצב בשטח מוכיח שלשכות אלו לא מתפקדות וקורסות תחת העומס. תורים בלשכות אלו מתבטלים גם כן או שלא ניתן לקבוע בהן תור כזה והציבור נותר ללא מענה הולם.
טוב עשה שר הפנים שהחליט לרכז מאמצים על מנת לפתור מחסור של מספר שנים בהנפקת דרכונים ביומטריים, אך סוף מעשה במחשבה תחילה. צריך היה להביא בחשבון את זכויותיהם של שאר מבקשי השירות, שעניינם לא פחות דחוף, אם לא יותר.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד יהושע פקס הוא שותף מייסד במשרד דקר, פקס, לוי, רוזנברג. עוסק בהגירה לישראל ובמשפט מנהלי • ynet הוא שותף באתר פסקדין