1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
דרכון פולני הוא דרכון אירופאי לכל דבר, אשר למי שמחזיק בו יש זכויות משמעותיות כמו פטור מוויזה לארה"ב, זכאות לשירותים רפואיים וזכאות ללימודים מסובסדים במדינות האיחוד. תיקון לחוק האזרחות במדינה מאפשר לישראלים שהם צאצאים למי שהיו אזרחי פולין ועזבו אותה לקבל אזרחות. על המבקש להציג ראיות המעידות על כך שהורה שלו או סבו נולד בפולין (או ב"פוליון הגדולה" - שטחי אוקראינה, ליטא ובלרוס), על מגוריו בשטח המדינה, לימודיו, עיסוקו בפולין, ראיות על ההיסטוריה המשפחתית ועוד.
לא כל מי שמוצאו (הורים, סבים, סבתות) מפולין זכאי לאזרחות במדינה. הזכות מעוגנת בחוקה הפולנית אשר אושרה ב-20 בינואר 1920. שינויים בחוקה הנוגעים לעניין הזכויות אושרו ב-19 בינואר 1951, ורק מי שעומד בקריטריונים שנקבעו זכאי לאזרחות. הדרך הנכונה והזולה ביותר להגשת בקשה לאזרחות מורכבת משלושה שלבים:

שלב ראשון: בדיקת זכאות

בטרם מכניסים את היד לכיס או חותמים על כל הסכם שמטרתו הגשת בקשה, יש לוודא כי המבקש אכן זכאי לקבל אזרחות. הוראות החוקה הפולנית הן אובייקטיביות, ויש בהן הגדרות של תנאים הכרחיים. אי-עמידה בתנאים תביא לדחיית הבקשה. לכן, תמיד יש לבצע בדיקת זכאות פשוטה עוד בטרם מתחילים בתהליך עצמו.
עו"ד אבי חורשעו"ד אבי חורשהילה מוסקוביץ
כך למשל, צאצאיו של אזרח פולין אשר אזרחותו נשללה - אינם זכאים לקבלת מעמד אזרחי בפולין. החוק במדינה קבע מגבלות שחלו על אזרחים פולנים. אי-עמידה במגבלות אלו היוותה עבירה על החוקה, והסנקציה שהוטלה על בגין עבירה או אי-עמידה בתנאים הייתה שלילת אזרחותו.
אם ההורה או הסב הוא גבר שעזב את פולין לפני 19 בינואר 1951 ושירת בצבא זר, הוא ייחשב כמי שאיבד את אזרחותו. אישה תיחשב כמי שאיבדה את אזרחותה אם התאזרחה לאחר גיל 18 במדינה אחרת לפני 19 בינואר 1951. כלומר, אם תאריך העלייה לארץ היה אחרי 19 בינואר 1951, אין חשש אמיתי לשלילת האזרחות. אם תאריך העלייה היה לפני כן, ייתכן שהאזרחות נשללה, והדבר תלוי בכמה גורמים, כגון מין, שנת לידה, ושירות בצה"ל.

שלב שני: הוכחת זכאות

בקשה לאזרחות חייבת להתבסס על מסמכים פולנים אותנטיים כמו תעודות לידה, תעודות נישואין, תעודת זהות/מסע, מסמכי חזרה מברית המועצות ועוד. לאחר בדיקת הזכאות הראשונית, במידה שמתברר שמתקיימים הקריטריונים אשר נקבעו בחוקה הפולנית, ניתן לעבור לשלב השני בתהליך.
זהו השלב שבו יש לאסוף ניירת המוכיחה את טענתו של המבקש לזכאות לקבלת אזרחות פולנית. הוכחת הזכאות נעשית על ידי הצגת מסמכים רשמיים מפולין המוכיחים את הזכאות – מסמכים שתומכים בטענה כי המבקש הוא צאצא של יליד/ת פולין אשר אזרחותו/ה לא נשללה.
לפונים רבים אין מסמכים המוכיחים את טענתם, ולפיכך שלב הוכחת הזכאות כולל לרוב חיפוש ואיתור מסמכים בפולין. בדרך כלל, הצגת שניים או שלושה מסמכים, מספיקה לצורך הוכחת הזכאות. החיפוש מתבצע בעיריות השונות, במשרדי הממשלה השונים כמו גם בתיקיות ובקלסרים ישנים המצויים בארכיונים ובארכיבים ברחבי פולין. החיפוש מבוצע בהתאם לפרטים שמוסר המבקש כמו שמות מלאים של ההורים/הסבים וכן ערים בהם התגוררו ותאריכים רלוונטיים.

שלב שלישי: הגשת הבקשה

לאחר שצלחנו את שני השלבים הראשונים (בדיקת הזכאות והוכחתה), ניתן להגיש בקשה. מניסיוננו, מרגע שהתרשמנו כי המסמכים שנמצאו מספיקים לצורך הוכחת הזכאות והגשנו את הבקשה, היא על פי רוב תאושר. התהליך כולו אורך בממוצע שנה וחצי.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד אבי חורש הוא בעלים של משרד העוסק בהוצאת אזרחות אירופאית ודרכון פורטוגלי • ynet הוא שותף באתר פסקדין