הממשלה אישרה היום (א') את הצעת שרת התחבורה מרב מיכאלי לביטול החלטת הממשלה משנת 2014 על הקמת שדה תעופה בין לאומי משלים לנתב"ג ברמת דוד. ביטול הקמת השדה מסכן את משרותיהם של כ-200 איש שעובדים על תכנונו ו-35 מיליון שקלים שכבר הושקעו במהלך.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי ההחלטה, יוקם צוות שיבחן מחדש את האלטרנטיבות השונות להקמת השדה הנוסף ויגבש מסקנות בתוך תשעה חודשים. בצוות יהיו חברים נציגים ממשרדי התחבורה, ראש הממשלה, האוצר, הביטחון, מנהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל.
1 צפייה בגלריה
מטוס ברמת דוד
מטוס ברמת דוד
מטוס ברמת דוד
(צילום: זהר שחר)
במקור הוחלט לקדם ולתכנן במקביל שני שדות אופציונליים ברמת דוד ובנבטים, אולם גורמי המקצוע קבעו כי רמת דוד הוא האופציה הריאלית היחידה וכי שדה אזרחי בנבטים לא יאפשר את פעילות חיל האוויר בנבטים במתכונתה הנוכחית ותגביל את טיסותיו מבסיס חצרים ואת הטיסות לנתב"ג.
שדה דרומי יהיה מרוחק יותר ממוקדי האוכלוסיה לעומת רמת דוד והטיסות אליו יהיה ארוכות בחצי שעה, מה שייקר אותן ויהפוך אותו פחות אטרקטיבי להפעלה בידי חברה פרטית, כפי שמתכננת המדינה.
עוד יצויין כי ביטול הקמת השדה ברמת דוד היא אחד מסעיפי ההסכם הקואליציוני, לפי דרישת מפלגת העבודה ויש עתיד, וכי הקמת השדה בצפון הביאה למחאה מהיישובים הגובלים בו, אך זכתה לתמיכה של ערים אחרות בצפון.
ההחלטה היום עברה פה אחד והשרה מיכאלי אמרה בישיבת הממשלה שלאור הפרוגרמה שניסחו בזמנו, רמת דוד יצא המקום הכי פחות בעייתי בשביל לממש את מה שהחליטו שצריך, אבל יכול להיות שבכלל הצורך הוא אחר ממה שנוסח בזמנו. למשל יכול להיות שצריך שני שדות תעופה יותר קטנים, אחד בצפון ואחד בדרום. אותו רעיון זכה בתמיכה גדולה בישיבה אולם מיכאלי נמנעה מלהזכיר מיקום מועדף עד שלא יהיו מסקנות מהצוות שיוקם כעת ויבחן את החלופות להרחבת קיבולת התנועה האווירית הבין-לאומית מישראל ואליה.
לפי החלטת הממשלה, הצוות יגבש תוך תשעה חודשים מיום הקמתו המלצה לפתרונות ויציג אותה בפני שרת התחבורה אשר תגיש את ההמלצות לממשלה.
לפני הקורונה כבר הגיע נתב"ג למלוא הקיבולת שלו בקיץ והיה אמור להגיע אליה במשך כל השנה ב-2023. מגיפת הקורונה עצרה את הטיסות, אך אלה מתחילות לחזור בהיקפים גוברים. כעת מעריכים גורמי המקצוע שהשדה יגיע למלוא הקיבולת שלו ב-2028.
מיכאלי אמרה אחרי ההחלטה: "הרבה לפני מינויי לשרת תחבורה הבטחתי שלא יהיה שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל. זה האינטרס הלאומי שלנו. מדינת ישראל נסחפה ב-20 השנה האחרונות עם 'שמלת בטון ומלט' בצורה מופקרת וחסרת אחריות. ככל שיעברו השנים אנחנו נהיה צפופות יותר ומאוכלסות יותר וחייבות עוד יותר לשמור על האזורים הכפריים, הפתוחים, החקלאיים והירוקים המעטים שנותרו לנו, אחרת לא יהיה לנו מה לנשום. אין מחלוקת לגבי הצורך בהקמת שדה משלים, אבל ההחלטה צריכה לשמור על כלל האינטרסים הלאומיים של ישראל וחלילה לא להביא למהלכים בלתי הפיכים שיגרמו נזק אדיר למדינת ישראל. ההצעה שהעברנו היום מצילה את העמק כולו. היא לא הצעה שבאה לטובת מגזר כזה או אחר, אלא החלטה שמבהירה באופן חד וחלק שטובת המדינה היא בראש".