אחרי לא מעט סטארטאפים בארץ ומספר הולך וגדל של חברות ענק בחו"ל, קבוצת אמדוקס תהיה המעסיקה הגדולה הראשונה בישראל שמציעה לעובדים ימי חופש ללא הגבלה. החברה, שמעסיקה 29 אלף עובדים ברחבי העולם ו-5,000 בישראל, הודיעה היום (ד') על המעבר למודל החדש, שיחל במרץ בישראל ובארה"ב ולאחר מכן יתרחב למדינות נוספות בהן אמדוקס פועלת.
החברה מסבירה כי מדובר בניסיון שלה להפוך את סביבת העבודה לגמישה יותר ולשמור על איזון בית-עבודה בכך שתעודד לקיחת חופשה לפי הצורך ולא רק כאשר העובדים מגיעים למקדם שחיקה גבוה. בשונה מחברות אחרות, אמדוקס מציעה את המודל החדש תוך שמירה על הזכויות הקיימות של העובדים, ובתוך כך ימי החופשה שמגיעים להם על פי החוזה ימשיכו לעמוד לרשותם ולהיצבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אמדוקס רעננה
אמדוקס רעננה
אמדוקס רעננה
(צילום: באדיבות אמדוקס)
כאמור, אמדוקס היא לא החברה הראשונה שמציעה ימי חופש ללא הגבלה, ולצד חברות קטנות ובינוניות בארץ שכבר מציעות זאת, בארה"ב גם חברות כמו פייסבוק, נטפליקס ולינקדאין החלו לפעול לפי המודל הזה עוד החל מאמצע העשור הקודם. אולם, לא תמיד המודל מתברר כשמשתלם לעובדים.
העובדים שדיברנו איתם ושעובדים כבר בחברות שמציעות ימי חופשה ללא הגבלה, מספרים כי החיסרון של המודל מבחינתם הוא שלמרות ההצעה נדיבה כביכול, היא יוצרת מצב של אי נעימות מול המעסיקים לבקש חופש, משום שיותר קל לקחת ימי חופש ש"מגיעים לך" לפי התלוש ולא לבקש חופש "משום מקום". כך יוצא שלתחושתם הם לוקחים פחות ימי חופש ממה שהיו לוקחים במודל הרגיל.
גם חלק מהסקרים שנערכו בחו"ל בנושא מצביעים על בעיה זו. במחקר שנערך בשנת 2017 על ידי חברת משאבי האנוש Namely, נמצא כי עובדים שעבדו בחברות שהציעו חופשה ללא הגבלה לקחו בממוצע 13 ימי חופש בשנה בעוד שעמיתיהם שעבדו בחברות שמציעות את המודל המסורתי, לקחו 15 ימי חופש בשנה.
חיסרון מרכזי נוסף שעליו מספרים העובדים, הוא שהמודל שהוצע להם עד כה ביטל את צבירת ימי החופש "הקלאסית" שלהם, וגרם להם להפסיד למעשה את האפשרות לפדות את ימי החופשה שלהם כשיסיימו את עבודתם בחברה - מה ששווה לא מעט כסף עם המשכורות הגבוהות של ההייטק. אמדוקס, כאמור, ממשיכה להעניק ימי חופש על פי החוזה לצד האפשרות לחופש ללא הגבלה, כדי לא לפגוע בזכות זו של העובדים.

"מאפשרים לצבור את ימי החופש במקביל"

יהודית ימפולסקי, מנהלת חטיבת משאבי אנוש באמדוקס, הסבירה ל-ynet כי "הכוונה של התוכנית שאנחנו משיקים עכשיו היא לתת גמישות אמיתית וחופש פעולה לעובדים. אנחנו רוצים שאם הם מתלבטים אם כדאי להם 'לבזבז' יום חופש כי הם מרגישים שהם חייבים הפסקה, אם בשביל להיות עם המשפחה או פשוט כדי לקחת פסק זמן בשביל עצמם, הם יקחו אותו בלי לחשוב פעמיים ובלי לחשוש מפגיעה בצבירת ימי החופש שלהם".
יהודית ימפולסקי, סמנכ"לית משאבי אנוש באמדוקסיהודית ימפולסקי, סמנכ"לית משאבי אנוש באמדוקסצילום: עדי אורני
בתשובה לשאלה איך המודל באמדוקס יימנע מפגיעה בעובדים, כפי שקורה בחברות אחרות ועולה ממחקרים שונים שנערכו בעולם, ימפולסקי מסבירה כי "בשונה מחברות אחרות, אחרי שחקרנו את הנושא והפקנו לקחים ממודלים דומים שהופעלו בעולם, הבנו שיש שני דברים עיקריים שצריך לאמץ כדי לגרום לזה להצליח: הראשון הוא דוגמא אישית מצד המנהלים של הצוותים, שההנהלה תעודד אותם לקחת חופשים והם גם יימדדו לפי זה. ככה שלעובדים תהיה דוגמא אישית ממנהליהם.
"הדבר השני גם הוא עובר דרך המנהלים, שיונחו לערוך שיחות פתוחות ושקופות בתוך הצוותים שלהם, ולקבוע בתוך כל צוות איך הם רוצים לנהל את זה ומה מתאים לצוות שלהם. למשל, בצוותים קטנים הגיוני שהצוותים יעדיפו שהחופשים יילקחו ברוטציה וכו'. מעבר לזה, ההנהלה תעקוב אחרי החופשים של העובדים ותשלח במידת הצורך הודעות לעובדים שלא מנצלים את ההטבה, כדי לבדוק למה הם לא לוקחים חופש. אנחנו מתכוונים לנהל את זה באופן הדוק ופרודקטיבי כדי שהעובדים באמת ינצלו את זה כדי לקחת יותר חופשים".
2 צפייה בגלריה
עבודה בלילה. אילוסטרציה
עבודה בלילה. אילוסטרציה
"ההנהלה תבדוק למה העובדים לא לוקחים חופש"
(צילום: shutterstock)
עוד מציינת ימפולסקי כי "רוב המחקרים בנושא נערכו לפני הקורונה, ואנחנו מאמינים שהמשבר שינה הכל. עדיין אין מחקרים מאוד עדכניים בעניין, אבל אני מאמינה שהמודל שאנחנו מציעים באמדוקס יהיה אטרקטיבי עבור העובדים ובאמת יאפשר להם גמישות. אנחנו מאפשרים להם להמשיך לצבור את ימי החופש שלהם במקביל, גם בהמשך, כדי לתת את התחושה שהמהלך הזה חלילה לא אמור להיות על חשבונם, אלא לטובתם.
"הבסיס להטמעת התוכנית נטוע באמון שיש לחברה בעובדים, בביטחון בשיקול הדעת ובאחריות שיש לכלל עובדי אמדוקס", אומרת ימפולסקי, ומוסיפה: "התוכנית מעניקה לעובדים את החופש לבחור את התנאים הטובים ביותר עבורם למיצוי הפוטנציאל והגשמת המטרות שלהם בפן המקצועי והאישי, וכמעסיקים, אנו מחויבים לשמור על איזון בריא בין עבודה לפנאי".