אחרי ששהה במשך יותר שנה מחוץ לסין, ג'ק מא, המייסד ובעלי ענקית הסחר האלקטרוני עליבאבא, חזר למדינה. בשנת 2020 תקף מא את השלטונות בסין על כך שהם מפעילים רגולציה מוגברת על הסקטור הטכנולוגי בפרט ועל הפרטי בכלל, התבטאויות שלא שימחו יותר מדי את המשטר בסין, וגרמו לו להיעלם מעיני הציבור.
מאז הביקורת הזו, שתי החברות שייסד - חברת הפינטק אנט וענקית המסחר המקוון עליבאבא - התמודדו עם שורה של בעיות ומכשולים רגולטורים, כולל ביטול ההנפקה המתוכננת של אנט וקנס בסכום שיא של 2.8 מיליארד דולר שהוטל על עליבאבא ב-2021. בסוף 2021 התפרסמו דיווחים שמא עזב את סין, ובין השאר נראה ביפן, ספרד, אוסטרליה, תאילנד, ובעיתון הכלכלי בפייננשל טיימס אף פורסם כי ביקר בישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
הביקור של מא בבית הספר
הביקור של מא בבית הספר
מא (שני מימין) בביקור בבית הספר
(צילום מסך מתוך טוויטר)
מאז תום מגפת הקורונה וההבנה של המשטר הסיני שהוא צריך את הסקטור הפרטי בכדי לגרום לכלכלה לזנק, הרגולציה על החברות פחתה, ובשלב מסוים ראש הממשלה החדש, לי צ'יאנג, בעל הברית הקרוב של הנשיא שי ג'ינפינג, פנה למא באופן אישי, וגם דרך מקורבים, והפציר בו לשוב לסין. צ'יאנג הבין כי חזרה של האיש הכי עשיר לשעבר במדינה, שנחשב לסמל של תעשיית הטכנולוגיה והאינטרנט, תחזיר גם את אמון החברות והמשקיעים שסין יוצאת לדרך חדשה.
אתמול (שני) אושר באופן רשמי כי מא חזר לסין. הוא ביקר בבית ספר שהקים בהאנגג'ואו, העיר בה ייסד את עליבאבא. לאחר מכן העיתון South China Morning, שבבעלותו, עדכן סופית כי הוא חזר. "ג'ק מא הגיע לבית הספר ושוחח עם מנהליו בעתיד החינוך", נכתב בחשבון ה-WeChat של בית הספר יחד עם תמונה של מא. מטרת ביקורו הייתה "לדון באתגרים וההזדמנויות ששינוי טכנולוגי חדש מביא לחינוך".
"החזרה של מא מגבירה את החשיבות של תעשיית האינטרנט עבור המשטר הסיני", אמר ג'אנג ז'יאוה, מנהל ההשקעות הראשי ב-Beijing Yunyi Asset Management. "זה אומר שההנהגה הבכירה החדשה אכן בחנה מחדש את העמדה ואת חשיבותן של חברות אינטרנט בפיתוח הכלכלי של סין".
מצד שני, למרות הרצון של המשטר להגדיל בחזרה את כוחן של החברות הפרטיות, אין באמת מדיניות ברורה או חוקים חדשים שנחקקו על מנת לסייע להם. פרייז'ר האווי, אנליסט ותיק באסיה, שכתב מספר ספרים על המערכת הפיננסית של סין, התייחס לכך: "אני יכול להבין שהסימנים האלה מרגיעים את המצב, אבל מבחינה חוקתית שום דבר לא השתנה".