התלות המסוכנת של ישראל בייבוא מטורקיה שוב באה לידי ביטוי: הטורקים הודיעו הבוקר (שלישי) כי הם אוסרים יצוא לישראל ב-54 קטגוריות שונות (לא מוצרי מזון וצריכה), מתחום הבנייה והתשתיות, ובראשם מלט ומוצרי פלדה ואלומיניום. זאת, עד להכרזת הפסקת אש במלחמת חרבות ברזל מול חמאס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עם זאת, לא הוגדרה בדיוק מהי מהות ההגבלה, האם מדובר באיסור גורף או רק צמצום יבוא. יש לציין כי כבר בשבוע שעבר התלוננו יבואנים ישראלים כי משלוחים מטורקיה מתעכבים בנמלי המוצא על ידי המכס הטורקי. הייבוא הישראלי מטורקיה מסתכם בשנה בכ-3.5 מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה ארדואן
(צילומים: הרצל יוסף, gettyimages)
ההחלטה מתפרסמת יום לאחר ששר החוץ הטורקי, האקו פידן, אמר כי ארצו נוקטת שורה של צעדים נגד ישראל, ברקע הכעס של טורקיה על דחיית בקשת קטאר וטורקיה להצניח סיוע הומניטרי לעזה. עוד אמר כי הצעדים אושרו על ידי הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן.

הממשלה פתחה את שוק המלט לייבוא - מפעלים נסגרו

ברשימת החומרים שאסר ארדואן: פרופילים וכבלים מאלומיניום, מנחושת, פרופילים מפלדה, חומרים המיועדים לקונסטרוקציות בנייה, כבלים חשמליים, זכוכית המיועדת לבנייה ועוד. חשוב להדגיש כי 65% מהמלט לישראל, שזקוקה כעת למלט יותר מהרגיל לצורך שיקום העוטף והצפון, מיובא.
בישראל מפעל אחד בלבד למלט - נשר. לאחר שהמדינה עודדה פתיחת יבוא מלט מטורקיה, הדבר גרם לסגירת מפעלי מלט נוספים שלא עמדו בתחרות מול הייבוא. אחד מיבואני הברזל אמר ל-ynet: "את מה שאסר ארדואן ניתן יהיה להשיג מארצות אחרות כמו גרמניה, ארה"ב וכו', אבל במחירים גבוהים בהרבה. בינתיים יש לנו מלאים".
היבואנית הגדולה בישראל של מלט מטורקיה היא חברת סימנט, ששותף בה שלומי פוגל מקורבו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. סימנט הייתה מי שלחצה על ממשלת ישראל להקלות שיאפשרו פתיחת יבוא המלט לארץ. דובר סימנט אמר כי החברה מייבאת מלט גם מיוון.
לאחרונה יצאה התאחדות התעשיינים בדוח המזהיר מפני תלות בייבוא של מוצרים בהם לישראל רק מפעל אחד, במיוחד בתחום המלט. לדעת ההתאחדות, התלות, במיוחד בטורקיה, מהווה סכנה ממשית לעצמאות היצרנית של ישראל בשעת חירום.
עוד דוגמא לתלות היא בנושא הזכוכיות. כיום, זכוכית שמשמשת למעטפת למגדלים מיובאת מטורקיה, בעוד המפעל היחיד לזכוכית לבנייה שהיה בציפורי, ונרכש על ידי קרן פורטיסימו, נסגר לפני מספר שנים לאחר שנטען כי אינו מסוגל לעמוד בתחרות מול הייבוא הזול מטורקיה, והפך לייבואן בעצמו.

"טורקיה זולה כי ארדואן מסבסד את התעשיות שלו"

רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר ל-ynet: "אנחנו מתריעים שנה בפני הממשלה על מוצרים רגישים שהטורקים מספקים. עד 80% מהצריכה של המשק הישראלי. טורקיה זולה כי ארדואן מסבסד את התעשיות שלו והשכר שם זול. ממשלת ישראל התמכרה למחירים הזולים של טורקיה והתעלמה מהסכנות.
"אם נותר לנו כבוד לאומי אני מצפה מראש הממשלה שיעלה היום במסר לארדואן ויגיד לו 'אתה לא תחליט מתי תמכור לנו או לא. ביום שבו תסיר את האמברגו מדינת ישראל לא תרכוש ממך דבר באותם מוצרים למשך איקס שנים. לא ניתן לך את הפריווילגיה מתי לחנוק אותנו ומתי להנות מהכלכלה שלנו'".
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, שמייצגת את היבואנים אמר: "זאת שגיאת מדיניות חמורה של ממשלת טורקיה. שאינה מפרידה בין כלכלה למדיניות, ומרגע שטורקיה אוסרת יצוא לישראל על שורת מוצרים ארוכה - היא מערערת יחסים אלה לרעת כלכלת טורקיה ולרעת אנשי העסקים שלה".
יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי: "קיים חשש אמיתי מפני חרם וסנקציות כלכליות מטעם מדינות נוספות וחברות בינלאומיות. הדיווח בדבר הגבלות הייצוא של טורקיה לישראל, מחייב בחינה רחבה וראייה אסטרטגית של מגבלות הסחר, אשר מצטברות כביטוי כלכלי לבידוד מדיני של ישראל. הקשיים בשרשראות האספקה ופערי ההיצע שנוצרים, ישפיעו באופן משמעותי על התייקרות המחירים, שישליכו באופן מיידי על יוקר המחיה ועל פעילות המשק כולו".
2 צפייה בגלריה
שקי מלט
שקי מלט
שקי מלט
(צילום: דנה קופל)

"נראה שעליית מחירי הדירות בלתי נמנעת"

בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ אמרו כי "מטורקיה מיובאים לישראל מלט וחומרי בנייה רבים נוספים. אמנם קשה לאמוד במדויק את היקף ההשפעה על שוק הנדל"ן המקומי, אך ללא ספק תהיה השפעה על מחירי הדיור והתשתיות, אם לא יימצאו שווקים חליפיים שהמדינה תעודד את הייבוא מהם. בעבר בתקופת הקורונה כבר היינו עדים למצב שבו שווקים מרכזיים במזרח הרחוק, שמהם היה ייבוא של חומרים ומוצרי בנייה, נסגרו - מה שגרם לעלייה דרמטית בעלויות הבנייה. אם התסריט הזה יחזור, ההשפעה על מחירי הדירות עלולה להיות מורגשת מאוד".
עוד הוסיפו בהתאחדות הקבלנים כי "כמו סוגיית העובדים הפלסטינים והעובדים הזרים, כך גם נושא יבוא חומרי הגלם לא מנוהל בראיית ובתפיסת הביטחון הלאומי ואבטחת הרציפות התפקודית של המשק. כדאי שמדינת ישראל תנצל את "ההזדמנות' להפיק לקחים ולתקן את המצב".
אלון שטאובר, מנכ"ל ושותף בחברת מסד עוז הנדסה ויזמות בנדל"ן ובתשתיות, ציין כי "אנחנו נמצאים בתוך הסערה המושלמת. סביבת הריבית נותרת גבוהה, לצד חוסר יציבות פוליטי והשפעות המלחמה בחצי השנה החולפת. עוד מוקדם לומר מהי ההשפעה המדויקת שתהיה לעצירת הייצוא מטורקיה, אך שילוב של כל הגורמים יחד צפויים לדחוף מעלה את מחירי הדיור, בצורה שאיננה נשלטת בידי השוק המקומי".
ד"ר חיים גולובנציץ, מנכ"ל חברת הבנייה אתגר נדל"ן וד"ר למזרחנות, ציין כי "מדובר בהחלטה חמורה נוספת שמצטרפת לשורת עימותים סמויים ופומביים נוספים בין המדינות, אשר ממצבת שוב את טורקיה כמדינה מוסלמית סונית מקצינה והולכת, שללא ספק שואבת גם לגיטימציה רבה במדיניותה הנגטיבית כלפי ישראל, מידידותיה של ישראל באירופה ובארה"ב המחריפות את הטון מולה. ישראל איבדה שלא באשמתה ידידה אסטרטגית חשובה, ויש בכך כדי לרמז על המפה הגיאו-פוליטית החדשה המתעצבת במזרח התיכון".
לדבריו, "ככל שההחלטה הטורקית תיושם בפועל, היא עלולה לגרום להאמרת מחירים בתחומים שונים בהם הייבוא הטורקי משמעותי לישראל, ותיאלץ את היבואנים לחפש פתרונות רחוקים ויקרים יותר שעלותם תתגלגל לפתחו של הצרכן הישראלי. בהתייחס לענף הבנייה, מדובר במכה נוספת לענף בימים של חוסר ודאות כלכלית ומחסור אדיר בפועלים. למרות שנדמה כי מחירי הדירות הגיעו לשיאם, כעת נראה שעליית מחירי הדירות בלתי נמנעת וזו בשורה רעה מאוד לשוק הקונים".
לדברי אלי גבאי, מבעלי קבוצת גבאי, "כרבע מחומרי הגלם בענף הבנייה, בהם בטון, מלט, ברזל, שיש, סמנט, כלים סניטריים, ועוד מגיעים מטורקיה. אני מעריך שבזמן הקרוב נקבל הודעות מהספקים הנוגעות לעליית מחירים כפי שקרה בעבר, אם בתקופת הקורונה או בתחילת המלחמה כשהיה משבר בתובלה הימית בעקבות איום החותים. אני צופה כי השינוי במחירי החומרים יעמוד על 5%-10% שיוגלמו בסופו של יום במחיר הסופי. ככל שהסנקציות על ישראל ימשכו, נראה חלופות מהודו, סין ואירופה".
במקביל, שר החוץ ישראל כץ, הורה היום לאגף הכלכלה במשרדו, במה שנראה כמו התחלה של מלחמת סחר, להכין רשימה מורחבת של מוצרים שישראל תמנע מטורקיה לייצא לארץ בטענה כי היא מפרה באופן חד צדדי את הסכמי הסחר, וישראל תנקוט נגדה בכל האמצעים המתבקשים. בנוסף, תפנה ישראל לגורמים פרו ישראלים בארה"ב לעצור השקעות בטורקיה ולקונגרס האמריקני לבחון הפרה של חוקי החרם נגד ישראל והטלת סנקציות בהתאם. "ארדואן מקריב את האינטרסים הכלכליים של טורקיה לתמיכה בחמאס", אמר כץ.