אנקרה ממשיכה לנקוט פעולות נגד ישראל בעקבות המלחמה בעזה: משרד המסחר של טורקיה הודיע הבוקר (שלישי) על הגבלת יצוא של מוצרים לישראל ב-54 קטגוריות. בטורקיה הודיעו כי הגבלת הסחר תישאר בתוקף עד שישראל תכריז על הפסקת אש מיידית בעזה, ותאפשר הכנסת סיוע מספק לרצועה בצורה רציפה. בישראל חוששים שההגבלות, שכוללות בין היתר מוצרי ברזל ובנייה, יתרחבו גם לנפט אזרי ולפגיעה בטיסות אל-על מעל שטח טורקיה.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ראש הממשלה נתניהו ונשיא טורקיה ארדואן
(צילום: מארק ישראל סלם, Ludovic MARIN / AFP)
אחרי הודעת טורקיה, שר החוץ ישראל כ"ץ הודיע כי הורה לאגף הכלכלה במשרד החוץ להכין רשימה נרחבת של מוצרים נוספים שישראל לא תייבא מטורקיה - בנוסף למוצרים שעליהם הודיעו באנקרה כי יפסיקו לייצא לישראל.
"ארדואן שוב מקריב את האינטרסים הכלכליים של תושבי טורקיה למען תמיכתו במרצחי החמאס בעזה שאנסו, רצחו וחיללו גופות של נשים, נערות, מבוגרים ושרפו ילדים בחיים", אמר כ"ץ. "ישראל לא תיכנע לאלימות ולסחטנות ולא תבליג על ההפרה החד צדדית של הסכמי הסחר, ותנקוט נגד טורקיה בצעדים מקבילים שיפגעו בכלכלה הטורקית. בנוסף, הוריתי לפנות למדינות וארגונים בארה"ב לעצור השקעות בטורקיה ולמנוע יבוא מוצרים מטורקיה, ולידידינו בקונגרס האמריקני לבחון הפרה של חוקי החרם ולהטיל על טורקיה סנקציות בהתאם".
החלטת הגבלת הסחר מתפרסמת יום אחרי ששר החוץ הטורקי האקו פידן אמר כי ארצו נוקטת שורה של צעדים נגד ישראל. הרקע לדברים: הכעס הטורקי על החלטת ישראל לדחות בקשה של טורקיה וקטאר להצניח סיוע הומניטרי לרצועה.
2 צפייה בגלריה
שר החוץ ישראל כ"ץ קרא בביקורו הראשון בגרמניה לשחרור כל החטופים וחשף בפני הקהילה הבינלאומית בוועידת הביטחון של מינכן את "תיק אונר"א
שר החוץ ישראל כ"ץ קרא בביקורו הראשון בגרמניה לשחרור כל החטופים וחשף בפני הקהילה הבינלאומית בוועידת הביטחון של מינכן את "תיק אונר"א
"ארדואן שוב מקריב את האינטרסים הכלכליים של תושבי טורקיה למען תמיכתו במרצחי החמאס". כ"ץ
(צילום: בועז ארד)
פידן אמר במסיבת עיתונאים שלישראל אין תירוץ להפריע למאמצים של טורקיה לספק סיוע הומניטרי לעזה. "החלטנו לנקוט שורה של צעדים נגד ישראל במקרה הזה", אמר שר החוץ. "צעדים אלה, שאושרו על-ידי נשיאנו, ייושמו צעד אחר צעד, וללא דיחוי. הם ישותפו עם הציבור על-ידי המוסדות הרלוונטיים שלנו".
עוד טען פידן כי הסיוע שטורקיה העבירה למצרים, ונועד להגיע לרצועה "דרך הים והאוויר", שוקל יותר מ-42 אלף טון. "טורקיה היא אחת משתי המדינות ששולחות הכי הרבה סיוע לעזה, הספינה התשיעית שלנו הפליגה עכשיו", אמר שר החוץ הטורקי.
מערכת היחסים בין ישראל לטורקיה, שידעה עליות ומורדות לאורך השנים, הידרדרה משמעותית מאז תחילת המלחמה. שר החוץ ישראל כ"ץ הורה לפני שבועיים לזמן את סגן שגריר טורקיה בישראל לשיחת נזיפה חמורה, בעקבות המתקפות של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ואיומיו נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.
ארדואן משמיע אמירות בוטות במיוחד נגד ישראל מאז תחילת המלחמה, ובכמה מקרים השווה את נתניהו לצורר הנאצי אדולף היטלר. בנאום לפני כחודש אמר: "נתניהו וממשלתו הרוויחו את מקומם לצד היטלר, מוסוליני וסטלין בתור הנאצים של ימינו, עם הפשעים ההומניטריים שהם מבצעים בעזה". בהתבטאות האחרונה נגד נתניהו איים ארדואן "לשלוח אותו לאללה".