1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בפתח תקווה קיבל לאחרונה תביעת לשון הרע שהגיש אדם נגד אחיו, אחרי שורת פרסומים שבהם ייחס לו בין השאר את התאבדות הוריהם וגניבת הירושה. השופטת מורן ואלך-ניסן חייבה את הנתבע לפצות את אחיו בכ-84 אלף שקל.
על פי התובע, האח טען הציג אותו בפרסומים ברשתות כנוכל שגרם בין היתר למות הוריהם, סבם ודודתם בטרם עת, האשים אותו בגניבת כספי הירושה וייחס לו אלימות כלפי אשתו. ההשמצות, צוין, הופצו בקרב 2,575 עוקביו וגרמו נזק כבד. התובע ציין שהוא קבלן עצמאי ותיק, הגון ומוערך, ושבעקבות הפרסומים המשמיצים תדמיתו נפגעה והכנסתו השנתית צנחה בכ-378 אלף שקל. הוא ביקש לחייב את אחיו בנזק הכספי שנגרם לו, או לכל הפחות ב-210 אלף שקל ללא הוכחת נזק.
הנתבע לא כפר בעצם הפרסומים, אלא טען שעומדת לו הגנת "אמת דיברתי". כך למשל, הוא טען שאחיו גנב לו 100 אלף פאונד מחשבון הבנק, ושאביהם ירה בעצמו לאחר שהתובע אילץ אותו לעבור לגור במשק, ולקח ממנו כספים. כמו כן הוא טען שאחיו גרם למות דודתם, בכך שבמהלך השבעה על הוריהם גרם לה להרגיש לא רצויה, התנהג אליה בגסות וחודש לאחר מכן היא נפטרה.
עו"ד עזרא גולדמןעו"ד עזרא גולדמן
אבל השופטת ואלך-ניסן קבעה שהפוסטים שבהם השמיץ הנתבע את אחיו קבל עם ועדה מהווים לשון הרע: "הצגת אדם כנוכל, גנב, בעל התנהגות פושעת וכמי שגורם למותם של בני משפחתו, עלולה, מעצם טיבה, להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם או לפגוע בעיסוקו".
בנוסף נקבע שמתקיים לגבי ההשמצות יסוד הפרסום (שהינו תנאי להוכחת תביעת דיבה). צוין שהנתבע לא הכחיש שיש לו 2,575 עוקבים, ועיון בפוסטים השונים מעלה שמטרתו הייתה להפיץ את דברי הבלע בקרב חוג אנשים נרחב ככל האפשר ("שתפו בכל הכוח!!!").
השופטת דחתה את הגנת "אמת דיברתי" של הנתבע, לאחר שהטענה שאחיו גנב ממנו פאונדים התבררה כלא נכונה, כמו גם שהוא נתן לו את הכסף כהלוואה. גם באשר להגדרת גיסתו "אישה מוכה" קבעה השופטת כי מדובר לכל היותר בעדות שמועה.
היא ציינה כי חרף ההליכים המשפטיים הרבים שנוהלו בין האחים, בשום שלב לא הוכחה גרסת ההגנה שלפיה התובע לוקה ברמאות או בנוכלות. כמו כן היא הבהירה שלא הוכח כי התובע גרם למות הוריו. בנסיבות אלה נקבע שהאח הנתבע יפצה את אחיו ב-80 אלף שקל וישלם לו הוצאות בסך 4,000 שקל. בנוסף נתנה השופטת צו מניעה שאוסר על הנתבע לפרסם לשון הרע נגד התובע ובני משפחתו, וחייבה אותו להסיר לאלתר כל פרסום משמיץ.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הנתבע: עו"ד רזיאל בלום • ב"כ התובע: לא צוין בפסק הדין • עו"ד עזרא גולדמן עוסק בלשון הרע • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין