לא רק בתל אביב: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, בראשות שירה תלמי באבאי, החליטה אתמול (ג') לאשר באופן סופי את תוכנית "מידטאון ירושלים" במרכז העיר, הכוללת 4 מגדלי עירוב שימושים בני 40 קומות, שישלבו 1,000 יחידות דיור, שימושי מלונאות, שטחי מסחר ותעסוקה ושטחים לצורכי ציבור. במסגרת התוכנית, הממוקמת במפגש הרחובות ירושלים-אגריפס, נקבעו הוראות לשימור מלא של המבנה ההיסטורי של בית החולים "שערי צדק" והסבתו למלון יוקרה.
מדובר בקרקע במתחם שערי צדק הישן, שנרכש על ידי חברת ישראל קנדה, שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר, בשנת 2020 תמורת 538 מיליון שקל, לאחר שזכתה במכרז של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). במסגרת המכרז קיבלה החברה זכויות חכירה במתחם ל-98 שנים, עם אופציה להארכה ב-98 שנים נוספות, והתוכנית הייתה להקים מרכז הדומה למתחם "מידטאון תל אביב". מתחם "מידטאון תל אביב" כולל שני מגדלי עירוב שימושים בני 50 קומות הכוללים כ-300 דירות מגורים, מלון ומשרדים. חלק קטן מהדירות מיועד לשכירות מפוקחת.
1 צפייה בגלריה
תוכנית מידטאון ירושלים
תוכנית מידטאון ירושלים
מ-240 דירות בלבד ל-1,000 יחידות דיור. תוכנית מידטאון ירושלים
(הדמיה: משרד DBLK אדריכלים)
התב"ע (תוכנית בניין עיר) המאושרת למתחם בירושלים משנת 2017 כללה 240 יחידות דיור בלבד. אולם לאורך השנים, בהתאם למדיניות הוועדה המחוזית להעצמת הבינוי בתוואי הרכבת הקלה, התוכנית גדלה לכדי 1,000 יחידות דיור. בשלב מסוים הוסיפה ישראל קנדה שותפים לפרויקט, וכעת היא מחזיקה בכ-73% מהזכויות.
התוכנית, המשתרעת על שטח כולל של כ-17 דונם שהוא חלק מרובע העסקים החדש בירושלים, אושרה בהתאם למדיניות הוועדה המחוזית לעירוב שימושים וכאמור להעצמת הבינוי לאורך ציר הרכבת הקלה בבירה. היא מציעה לראשונה הקמת בית ספר חדש במרכז העיר, המשולב בבנייה גבוהה. מתוך כלל הדירות שייבנו בפרויקט, כ-200 דירות בלבד יוקצו להשכרה.
במסגרת התוכנית, שנערכה על ידי משרד DBLK אדריכלים בהובלת האדריכל הבינלאומי רפאל דה לה פונטיין, יוקצו כ-14,500 מ"ר לשימושי מלונאות, כ-6,600 מ"ר יוקצו למסחר, לא פחות מ-60 אלף מ"ר יהיו מיועדים למשרדים וכ-11 אלף מ"ר יוקצו לטובת מבני ציבור כגון בית ספר, גני ילדים, מעונות יום, בית כנסת ומתחמי תרבות, אמנות וספורט. על גג אחד ממגדלי התעסוקה מתוכננת תצפית על העיר.

"ניצול מיטבי של משאב הקרקע"

מלון היוקרה המתוכנן משתרע על שטח של כ-4 דונם, שבו נבנה בסוף המאה ה-19 בית החולים ההיסטורי של ירושלים, שלימים שימש את מתחם רשות השידור, וכעת, כאמור, יוסב למלונאות. מדובר במבנה שמהווה את אחד המונומנטים של העיר, שנשמר בשלמותו ולא יתאפשר להוסיף לו קומות. הוא כולל 90 חדרים שיוסבו לחדרי אירוח ובו גם יהיה מממוקם לובי המלון, ובמגדל הסמוך יוקצו 260 חדרי מלון נוספים. במרתף המבנה נתגלו בחפירות קשתות ובורות מים, והוחלט כי שטח זה ישמש את המלון כמרתף יין ומסעדה.
פרויקט רובע הכניסה לעיר ירושלים צפוי לכלול בסך הכול כ-20 מגדלים בני 40-18 קומות, לצד בינוי בהיקף של כ-1.2 מיליון מ"ר, שיכלול 650 אלף מ"ר לשימושי תעסוקה, 200 אלף מ"ר לשימושי מלונאות, 100 אלף מ"ר למגורים, 100 אלף לשימושי ציבור ותרבות, 72 אלף מ"ר לשימושי מסחר, 70 אלף מ"ר למגורים בהשכרה ו-25 אלף מ"ר לדיור מוגן. הרובע, המשתרע על שטח של כ-300 דונם, צפוי להוסיף לירושלים עוד כ-60 אלף מקומות עבודה חדשים.
מתכנן מחוז ירושלים במינהל התכנון, אדריכל דן קינן, ציין כי "התוכנית משמשת דוגמה לניצול מיטבי של משאב הקרקע העירוני, ועתידה לייצר עוגן משמעותי של מגורים לצד שימושים אחרים בסמיכות למתחם הכניסה לעיר החדש, אשר הולך ומוקם בימים אלו, ולאורך רחוב יפו המהווה את הציר ההיסטורי של מרכז העסקים הירושלמי".