נגיף הקורונה לא פסח על ענף ההיי-טק, שנאלץ להתמודד עם המצב ולהמשיך את העבודה מהבית. בשלב מסוים החלו חלק מהחברות לשלוח עובדים לחופשה ללא תשלום ואף לפטר. עם זאת, בענף סבורים שההיי-טק הישראלי יוציא את הכלכלה מהמשבר: באולפן ynet הסבירו ניר זוהר, נשיא חברת Wix (וויקס) המייצרת פלטפורמות לבניית אתרי אינטרנט, והיזם אראל מרגלית, מייסד קרן הון הסיכון JVP, את אסטרגיית היציאה של הענף מהמשבר.
"העולם כולו וגם עולם ההיי-טק משתנה, והבקשה שלנו מכל אחת מ-60 החברות שלנו היא שיהיה כסף ל-18 החודשים הקרובים כי חלק מהסטארט-אפים זקוקים לכך משום שהיו באמצע הליכי גיוסים", אמר מרגלית, "צריך לשנות את התוכנית העסקית כך שנהפוך להיות רלוונטיים יותר לעולם החדש; וגם לאפשר לעובדים הזדמנות לעבוד מהבית ומצד שני להעשיר את המשימות בעבודה בצורה טובה. אנחנו משתמשים בטכנולוגיות בצורה שמאפשרת להם לחזור בצורה בטוחה לעבודה".
1 צפייה בגלריה
("לאפשר לעובדי ההיי-טק לעבוד מהבית, ובמקביל לחזור למשרד בצורה בטוחה". אילוסטרציה. צילום: יח"צ )
זוהר התייחס לפעילות Wix: "הייתה עלייה בפעילות, זאת הדרך האחרונה שהייתי רוצה שהעסק שלי יפרח בה, אבל אין ספק שהרבה עוברים לפעילות אונליין - חלק העבירו עסקים קיימים ואחרים שאיבדו את עבודתם מנסים למצוא דרך אחרת להתפרנס באונליין". על השאלה האם עבודה מהבית יעילה יותר עבור הענף השיב זוהר: "האמת היא תמיד באמצע. אין ספק שזה פתח בפנינו צורת מחשבה נוספת. עברנו מאוד מוקדם לעבודה מהבית, אנחנו גם מגייסים אנשים מרחוק ומכשירים מרחוק. כל הפעילות ממשיכה. עם זאת, מצד אחד אנחנו מצליחים לשמור על יעילות גבוהה, אבל היצירתיות נפגעת - אנשים צריכים לשבת ביחד ולהיפגש כדי להיות יצירתיים".
מרגלית הוסיף: "צריך לזכור שההיי-טק הוא הקטר שיחזיר את רוב המשק, כולל העסקים הקטנים, לפעולה, והיום צריך לבנות אסטרטגיות בטוחות של חזרה לעבודה. זה נכון שעבודה מהבית יכולה להיות יעילה, אבל אנשים צריכים גם לחזור למשרד בצורה בטוחה". הוא התייחס למצוקת העסקים הקטנים והזהיר מפני מתקפות סייבר. "אנשים מבינים שהקניות באונליין ומנצלים את העובדה הזאת. העסקים הקטנים הם ליבת הכלכלה של מדינת ישראל, בעולם נותנים לעסקים הקטנים סיוע ובארץ חושבים שכל בעל עסק קטן הוא גנב. תאמינו להם - הם משלמים מס הכנסה ומשכורות והם צריכים לקבל את הסיוע המתאים. אם יהיו אי סדרים תטפלו בהם, אבל הרוב הם אמינים. ההיי-טק והעסקים הקטנים חייבים לחזור לעבודה כמה שיותר מהר".
אי אפשר להמשיך בלי מערכת החינוך.
זוהר: "החינוך הוא מהותי, לא רק להיי-טק - גם לעסקים הקטנים. אם יש משהו שהמשבר הזה מחדד זה עד כמה מערכת החינוך משחקת תפקיד מרכזי בכלכלה הישראלית. בלי מערכת החינוך ההיי-טק לא יחזור לפעילות וגם לא העסקים הקטנים".