1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ועדת ערר לענייני ארנונה קיבלה לאחרונה ערר שהגישה חברת הבניין "קרן פז" על החלטת מנהל הארנונה של המועצה המקומית חריש, שם היא בנתה כמה בניינים: צו הארנונה לשנת 2020 של המועצה המקומית קובע, בהתאם לתקנות ההסדרים, פטור לשישה חודשים על בניין ריק וכן פטור לשישה חודשים על בניין חדש ריק. מנהל הארנונה טען שהפטורים אינם יכולים להינתן במצטבר, אך הוועדה דחתה את עמדתו.
תקנה 12 לתקנות ההסדרים במשק המדינה קובעת הנחה מארנונה לבניין חדש ריק, שלפיה מחזיק שהוא הבעלים הראשון של בניין חדש ריק זכאי להנחה של עד 100% בארנונה לתקופה של עד 12 חודשים.
לפי תקנה 13 מועצה רשאית לקבוע הנחה של עד 100% למחזיק של בניין ריק לתקופה של עד שישה חודשים. תקנה זו מאפשרת מתן הנחה מארנונה (או פטור לפי העניין), למחזיק של בניין ריק שלא משתמשים בו, פעם אחת למשך תקופת בעלות וכל עוד לא שונתה הבעלות בו.
בהתאם לתקנות אלה נקבעו בצו הארנונה של המועצה המקומית חריש לשנת 2020 הנחות של 100% לבניין חדש ריק (לשישה חודשים) ולבניין ריק (גם כן לשישה חודשים).
החברה הקבלנית "קרן פז" שבנתה בחריש כמה נכסים ביקשה לקבל עבורם הן את הפטור לבניינים ריקים והן את הפטור לבניינים חדשים ריקים. היא טענה כי היא זכאית לפטורים במצטבר כך שהיא תהיה פטורה מארנונה למשך 12 חודשים.
עו"ד מיה זיסמן שנצרעו"ד מיה זיסמן שנצר
מנהל הארנונה של המועצה המקומית חריש סירב להעניק לה את הפטורים במצטבר וטען כי משעה שקיבלה פטור על בניינים ריקים, היא אינה יכולה לקבל בנוסף את הפטור לבניינים חדשים ריקים. לשיטתו, מדובר בפטורים חלופיים ו"אין כל הגיון לאפשר מתן פטור לבעל נכס בגין כל אחד מהסעיפים בנפרד וברצף".
יו"ר הוועדה, עו"ד ליאור רחמים, וחברי הוועדה עו"ד אייל ביטון ועו"ד דוד אוחיון, קיבלו ערר שהגישה החברה. הוועדה פנתה להיסטוריה התחיקתית של התקנות ומצאה שבתיקון נוסח תקנה 13 הושמט נוסח קודם ששלל מתן הנחה במצטבר הן לפי תקנה 12 ולפי תקנה 13. נוסח זה אינו מופיע עוד בתקנות ההסדרים. בכך, נקבע, הביע המחוקק את כוונתו כי אין למנוע מתן הנחה במצטבר.
הוועדה הוסיפה כי צו הארנונה של המועצה המקומית חריש לשנת 2020 אינו קובע כי ניתן לנצל רק פטור אחד מבין שתי התקנות. זאת, בניגוד לצו הארנונה לשנת 2021 בו הוכנס נוסח מפורש השולל את מתן ההטבות במצטבר.
בנסיבות אלה קיבלה הוועדה את עמדת החברה וקבעה כי היא זכאית לנצל את ההנחות הן לבניין חדש והן לבניין ריק באופן מצטבר. מנהל הארנונה חויב בשכר טרחת עו"ד בסך 1,700 שקל.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד מיה זיסמן שנצר עוסקת במיסים • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין