המבקר על הליקויים העיקריים שהתגלו בדוח
(צילום: משרד מבקר המדינה)

אם המדינה לא מקיימת את הוראות החוק בעניין הגשת דוחות כספיים, ‏האם ניתן להאשים חברות ואזרחים שאינם מגישים במועד את ‏דוחותיהם? מבדיקת מבקר המדינה עולה כי רק 79% מישויות ‏המדינה הגישו במועד הנדרש דוחות כספיים מבוקרים לסוף ‏‏2023. כמו כן, ארבע ישויות של משרדים ממשלתיים לא הגישו לחשב הכללי ‏דוחות כספיים מבוקרים במועד הנדרש בכל אחת מהשנים 2019 עד ‏‏2023.‏
מבקר המדינה בדק הפעם את הדוחות הכספיים של מדינת ישראל נכון ל-31 בדצמבר 2023, ובכללן את קרנות ההון הממשלתיות. אלה ‏משמשות לניהול פעילות ייחודית במסגרת הממשלה תוך יצירת ‏הפרדה חשבונאית ותקציבית בין פעילות הקרנות לבין הפעילות ‏הרגילה של הממשלה.‏
2 צפייה בגלריה
משרד האוצר בירושלים
משרד האוצר בירושלים
משרד האוצר
(צילום: עמית שאבי)
חלק מקרנות ההון הממשלתיות הן תקציביות ואחרות הן חוץ-‏תקציביות. קרנות הון מרכזיות הן קרן הפיצויים של מס רכוש, הקרן ‏לאזרחי ישראל (קרן העושר), קרן ערבויות המדינה, הקרן לשמירת ‏הניקיון, קרן העתקת מחנות צה"ל, קרן המטרו והקרן הפנימית לביטוחי ‏הממשלה. מבקר המדינה מתח ביקורת על חלק מהפעילות בקרנות ‏ההון הממשלתיות. כך קבע, בין השאר, כי קשה מאוד לגבש את ‏תקציב המדינה כאשר דוחות מוגשים באיחור או באופן לא נכון.‏
‏"אי הגשת המידע במועד הנדרש פוגעת ביכולת להעריך את מצבן ‏הכספים של הישויות, בבחינת מידת עמידתו של הדיווח עליהן בכללי ‏החשבונאות המקובלים וכן בשלמות הדוחות הכספיים של המדינה", נכתב בדוח. "‏זאת, משום שלאחר פרסומו של המידע המבוקר של ישויות אלו הוא ‏עשוי להיות שונה באופן מהותי מהמידע שבהתבסס עליו הוכנו הדוחות ‏הכספיים המאוחדים של מדינת ישראל".‏
הביקורת העלתה פגמים שונים בניהול הקרנות. אחד הממצאים הוא כי ברשות ‏אגף התקציבים באוצר אין רשימה של מספר ‏הקרנות התקציביות והיקפן. עוד העלתה הביקורת כי אגף החשב הכללי ‏באוצר מחזיק ברשימה של 54 קרנות הון חוץ-תקציביות ופיקדונות צד ‏ג' בהיקף גדול של 44.4 ‏מיליארד שקל, אך ללא הבחנה ברורה ביניהם, וכי בדוחותיו הוא מדווח על 16 קרנות הון בלבד ‏בהיקף של 36 מיליארד שקל.‏
‏"משתמע מכך שאין בידי משרד האוצר מידע מדויק על הקרנות ‏התקציביות והקרנות החוץ-תקציביות", מציין המבקר. עוד נמצא כי אין בידי אגף ‏החשב הכללי רשימה של כל קרנות ההון התקציביות, אף שהצורך ‏ברשימה מלאה של כלל קרנות ההון לשם דיווח עליהן בדוחות הכספיים עלה באגף כבר ב-2007. ברשימת קרנות ההון חסר ‏מידע חשוב לקוראי הדוחות על מספרן והיקפן הכספי".‏
2 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
(צילום: גיל נחושתן)
עוד ציין המבקר כי נמצאו הבדלים מהותיים בין אגף החשב הכללי ‏לאגף התקציבים בהגדרת המונחים השונים, וכי התוצאה היא חוסר אחידות ‏בין האגפים בנוגע לסיווג קרנות ההון. "חוסר האחידות הזו מביאה לפגיעה בשקיפות הצגת הנתונים על קרנות ‏ההון לקוראי הדוחות הכספיים", נכתב בדוח.‏
המבקר מתייחס להיעדרה של הבחנה ברורה באגף החשב הכללי בין ‏קרנות הון חוץ-תקציביות לבין פיקדונות צד ג', ומציין כי עובדה זו מעלה את החשש כי הוקמו ‏קרנות הון "ללא האישור הנדרש", כלשונו. נוסף על כך, במסמכי היסוד של ‏כמה מהקרנות לא נמצאה כל התייחסות להבטחת השימוש בכספים להשגת ‏המטרות.‏
ליקוי נוסף שנמצא באגף החשב הכללי קשור במסמכי הפיקדון: מתוך 51 פיקדונות שעליהם דיווח החשב הכללי אין ‏כלל מסמכי פיקדון לשבעה פיקדונות, ואין התייחסות לשיעור הריבית ב-17 ‏פיקדונות (כלומר בשליש מכלל הפיקדונות). כמו כן, שיעור הריבית שזקף ‏החשב הכללי אינו אחיד.‏
"מאפייני מלחמת חרבות ‏ברזל מצביעים על היקף נזקים רב הנובע בין היתר מהתארכותה", קובע מבקר המדינה בפרק ההמלצות. "לא ‏מן הנמנע כי הרחבת התקנות למתן פיצוי מקרן הפיצויים תלווה בד ‏בבד בירידה בהכנסות המדינה ובדרישות להגדיל את מסגרת ‏התקציב. לפיכך מומלץ כי משרד האוצר יפיק לקחים בדבר היקף ‏הפיצוי הניתן ויתאים לכך את היקף היתרות בקרן".‏
באוצר נמנעו מלהגיב לדוח המבקר.