בחברת "גרופית" חשבו כיצד לנצל את החוזקות הביצועיות של העובדים ולרתום אותם לפרויקט נתינה לקהילה. כיוון שלחברה יש אתר התחדשות עירונית פעיל בשכונת נאות שז"ר ביבנה, הכולל עובדים וחומרי בנייה, נבחרה העיר לפעילות ההתנדבות.
חן רחלבסקי, חשבת החברה, מספרת איך נרקם הפרויקט: "לפני כשנה נתקלתי במשפט שאימצתי - 'חברה שואפת לרווחה ולא רק לרווחים', ובעקבותיו הצבתי לחברה שתי מטרות - פעילות כתרומה לקהילה ושילוב העובדים בעשייה. היה לנו חשוב לעשות משהו אישי, מעבר לתרומה כספית". פנייה מצידה למחלקת הרווחה של העירייה יצרה חיבור עם עובדת סוציאלית, שסייעה באיתורו של יעקב, אשר חלקים בדירתו נזקקו לשיפוץ, חידוש והנגשה. אנשי החברה ביקרו בדירה והעריכו את היקף העבודה.
2 צפייה בגלריה
החשבת חן רחלבסקי, יעקב הדייר וסמנכ"ל הנדסה תמיר עטאר
החשבת חן רחלבסקי, יעקב הדייר וסמנכ"ל הנדסה תמיר עטאר
החשבת חן רחלבסקי, יעקב הדייר וסמנכ"ל הנדסה תמיר עטאר
(צילום: גרופית)
"הבנו שהפרויקט צריך להתבצע במהירות, ביעילות ובמינימום הפרעה, שכן הדייר נשאר לגור בדירה בזמן העבודות", מסבירה רחלבסקי. "ראינו שחדרי השירותים והמקלחת לא מונגשים לגיל השלישי, אז החלטנו לחדש ולהנגיש - החלפנו תשתיות אינסטלציה, חשמל, ריצוף, חיפוי, כלים סניטריים ודלתות למקרה שיעקב יזדקק בעתיד לכיסא גלגלים, סיידנו את הדירה לבקשתו ורכשנו דברים נוספים לנוחותו". השיפוצים נמשכו כשבוע ימים, ובמהלכם התגייסו למאמץ כל צוותי החברה. "ראיתי כמה העובדים שלנו שמחו לפנות מזמנם ולעבוד מכל הלב. כולם התחברו ליעקב, והוא אליהם", היא מספרת ומוסיפה, כי יעקב אף זכה לתמיכה משכניו לבניין, שהזמינו אותו להשתמש בשירותים ובמקלחת בביתם.
יעקב, שהתרגש מהמחווה, כתב למתנדבים: "אנשי גרופית היקרים, ברצוני להודות לכם מעומק ליבי על כך שנרתמתם והקדשתם מזמנכם ומטוב ליבכם לטובת שיפוץ ביתי. תרומתכם אינה ברורה מאליה ועל כך אני מוקיר תודה. מאחל לכם הצלחה רבה בכל מעשי ידיכם".

השקעה שמיימית

בנק מזרחי טפחות מממן את תוכנית "ספייס לאב" בלוד, שבמסגרתה תלמידי חטיבות הביניים בעיר עורכים ניסויים ושולחים אותם לחלל • ענתי גילעד
אסטרונאוט, ראש עיר ומנכ"ל בנק נפגשים – לא, זו לא התחלה של בדיחה. איתן סטיבה, איש עסקים וטייס קרב לשעבר, צפוי להיות הישראלי השני בחלל, כשימריא לשם בתחילת 2022 בטיסה פרטית. עד שזה יקרה, הוא פועל, יחד עם גופים נוספים, לאפשר לתלמידי חטיבות הביניים להתקרב לנושא החלל ואולי להיות הישראלים הבאים שייצאו מהאטמוספירה, במסגרת תוכנית "ספייסלאב".
2 צפייה בגלריה
תלמידים בפעילות בספייס לאב
תלמידים בפעילות בספייס לאב
תלמידים בפעילות בספייס לאב
(צילום: יח"צ)
לקראת מימוש הפרויקט בעיר לוד, מתקיים שיתוף פעולה בין בנק מזרחי טפחות, הקרן לפיתוח לוד ויוזמת התוכנית - עמותת קרן רמון. במסגרת זו יתרום הבנק 100,000 שקל לטובת קידום הפעילות בשני בתי ספר בעיר: תיכון דרכא בשכונת גני אביב ותיכון דאר אל־חכמא מרשת חינוך עתיד בשכונת נווה ירק.
"ספייס לאב" מטעם קרן רמון היא התוכנית היחידה ששולחת ניסויים של תלמידים ישראלים לחלל. התוכנית מתפרסת על פני שנתיים, שבמהלכן תלמידי התוכנית נפגשים מדי שבוע, בשעה הקבועה במערכת ומבצעים, בהנחיית מנטור מטעם קרן רמון, שבע משימות על שם שבעת חברי צוות החללית "קולומביה" (שבה טס אילן רמון למשימה, וממנה לא חזר). לצד זאת התלמידים יוצאים לסיורים מרתקים בתעשיית החלל הישראלית.
התוכנית מכשירה לפיתוח יכולות מדעיות ולתכנון ויישום ניסוי, העומד בסטנדרטים של NASA. הניסויים הנבחרים נשלחים לתחנת החלל הבינלאומית, מתופעלים על ידי אסטרונאוטים, ועם שובם התוצאות מועברות לניתוח ועבודות חקר, שתוצאותיהן מתפרסמות בכתבי עת ובאתרים מדעיים.
"ההשתתפות היא הזדמנות ייחודית בשבילי", מסבירה מימונה אלעוקבי, תלמידת כיתה ט' המשתתפת בתוכנית. "העובדה שהניסוי שאנחנו עושים יישלח לתחנת החלל הבינלאומית, מעוררת בי השראה ומוטיבציה לחלום הכי רחוק שניתן. השימוש בעולם המרתק של החלל והלמידה המבוססת חקר מקנים לי גם מיומנויות, שיעזרו לי הן בתוכנית עצמה והן בפּן האישי והחברתי".
תמר סאפר, מנהלת אגף פיתוח ארגוני והדרכה בנק מזרחי טפחות, מדגישה, כי "כבנק שחרט על דגלו את השילוב בין חדשנות לאנושיות, אנו גאים לתמוך בהפעלת תוכנית 'ספייסלאב' מטעם קרן רמון, יחד עם שותפינו בעיר לוד. במסגרת פעילותנו בקהילה, אנו רואים בעידוד חדשנות ויזמות של ילדים ונוער חשיבות עליונה, ועל כך אני גאה מאוד".