1 צפייה בגלריה
למה זוגות מתגרשים
למה זוגות מתגרשים
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט לנוער שבבית המשפט המחוזי בחיפה קיבל לאחרונה ערעור שהגישו בני זוג לשעבר על החלטה שקבעה כי שני ילדיהם יוצאו ממשמורתם ויועברו למשמורת רשות הסעד. ההחלטה התבססה על חוות דעת מומחית שקבעה בין היתר כי האב חסר מסוגלות הורית שכן אפשר לילדה לאכול צ'יפס ברחבי הבית ולא למד את כללי משחק הקופסה בטרם הגיעו אליו הילדים.
מדובר בבני זוג לשעבר שלהם בן ובת משותפים. לפני כשנתיים הוצא הבן מבית ההורים בצו חירום לאחר שנטען כי האם הייתה אלימה כלפיו. זמן קצר לאחר מכן נפרדו בני הזוג. הוועדה במרכז החירום המליצה להשיב את הקטין לבית הוריו בליווי תוכנית טיפול והוא אכן הוחזר תחת צו השגחה, שילוב סומכת וביקורים של גורמי טיפול.
ואולם, בהמשך הונחה בפני בית משפט לנוער בקשה נוספת להכרזה על הקטין כנזקק והמרת צו ההשגחה לצו הוצאה ממשמורת. במקביל נפתח הליך נזקקות הנוגע לילדה שבו נטען כי האם מצדדת באלימות לשם חינוך.
ההורים התנגדו לבקשה והאב אף הגיש תביעה למשמורת בלעדית. הליך הנזקקות והליך המשמורת אוחדו בבית המשפט למשפחה. בית המשפט מינה מומחית לבחינת המסוגלות ההורית וזו קבעה ששני ההורים חסרי מסוגלות. בהתאם, קבע בית המשפט כי מתקיימת עילת נזקקות והורה על הוצאת הילדים למשמורת שירותי הרווחה.
ההורים ערערו על פסק הדין, כל אחד בנפרד. האב טען כי הוא לא אלים, לא סובל מכל בעיה נפשית, והצליח להוכיח את כושר השתכרותו ויכולתו לכלכל את ילדיו. האם ציינה בין היתר שהיא מטופלת מזה כשלושה חודשים ומקבלת הדרכת הורים.
השופטת סארי ג'יוסי קבע שבחוות דעת המומחית, שהיוותה את הבסיס המרכזי להוצאת הילדים מביתם, נפלו קשיים טכניים כמו גם שאלת ניגוד עניינים שכן המומחית משמשת כפרילנסרית של שירותי הרווחה.
עו"ד טלי בן יקירעו"ד טלי בן יקירסמדר כפרי
מעבר לכך, קריאה מעמיקה של חוות הדעת מצביעה על היעדר הלימה בין התוכן לבין המסקנות הקיצוניות שבאו בסיומה, בעיקר בנוגע לאב. כך למשל, המומחית כתבה כי לאב יש קושי בהצבת גבולות שכן הילדה הסתובבה עם מגשית של צ'יפס ואכלה בכל מרחבי הבית, הילד קיבל עוד "זמן מסך", הילדים לא אספו את המשחקים בתום המשחק ולא שטפו ידיים לפני האוכל.
"סבורני, כי מסקנת המומחית שלפיה יש להוציא את הקטינים מחזקתו של המערער על סמך האמור, היא מרחיקת לכת, ואינה עולה בקנה אחד עם כוונתו של המחוקק בעת קביעת עילת הנזקקות, ומהווה מדרון תלול ביותר, אשר סופו מי ישורנו", כתב השופט.
באשר לאם הוא כתב שלא ניתן להתעלם ממסקנות סיכום חקירת ילדים מהם עלה שהילד מסר כי האם נוקט כלפיו אלימות. עם זאת, מחוות דעת המומחית לא עולה מסקנה שלפיה האם אלימה, כי אם "מגלה נוקשות יתרה, צורכי שליטה מוגברים ונטייה הגנתית לריחוק רגשי".
בנסיבות אלה קבע השופט שאין לתת לחוות הדעת משקל בסוגיית הנזקקות וביטל את ההחלטה להוציא את הקטינים מהבית. התיק הוחזר לבית המשפט למשפחה להכרעה במחלוקת בין ההורים בנוגע למשמורת וזמני השהות של הילדים עם כל אחד מהם.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד י. נקר • ב"כ האם: עו"ד ו. שטיינברג • ב"כ המשיבים: עו"ד מ. קפלן • עו"ד טלי בן יקיר עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין