7 צפייה בגלריה
דיסני וורלד בפלורידה
דיסני וורלד בפלורידה
דיסני-וורלד בפלורידה
(צילום: AP)
50 שנה לאימפריה הכלכלית של דיסני: היא הפכה קרקעות חקלאיות נטושות למכרות של זהב וערים תעשייתיות אפורות למעצמות תיירות. היא קמה אחרי פשיטת רגל בתחילת דרכה ולימים הפכה לתאגיד ענק שמגלגל מאות מיליארדים של דולרים. איך סרט אחד ב-1937 גרם למנהל הבנק של וולט דיסני לא לישון בלילות ומהו סוד הקסם הכלכלי של חברת האנימציה הגדולה בעולם?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אנחנו לא עושים סרטים כדי לעשות כסף. אנחנו עושים כסף כדי לייצר עוד סרטים", אמר וולט דיסני באחד מהראיונות האחרונים שנתן לפני מותו בשנות השישים של המאה הקודמת. אולם, עד כמה אפשר להאמין לדבריו של אחד מאנשי העסקים הממולחים והמפולפלים ביותר שידעה המאה העשרים? כן. וולטר אליאס דיסני היה אנימטור של אחד בדור, האמריקני שהביא לחיינו את מיקי מאוס ואת סינדרלה, אבל לא פעם הוא הודה בפני עיתונאים: "איור זה תחביב בזמן הזה ביום שאני נח מלעשות עסקים".
7 צפייה בגלריה
עם 40 דולר בכיס וציור קטן של עכבר שובב. וולט דיסני
עם 40 דולר בכיס וציור קטן של עכבר שובב. וולט דיסני
עם 40 דולר בכיס וציור קטן של עכבר שובב. וולט דיסני
(צילום: GettyImages)
הוא האמין ב"ארץ לעולם לא", העובדים שלו אמרו שהיה לו ניצוץ בעיניים כמו לילד ולא היו לו מתחרים. הרעיונות שהציתו את דמיונו היו עכברים מדברים ופילים מעופפים. מציור קטן של עכבר שובב ו-40 דולר בכיס, וולט דיסני הקים מעצמת אנימציה ששינתה את העולם. הוא הגיע להוליווד באוגוסט 1923 עם חלום אבל בלי הרבה כסף, אחרי שהמפעל העסקי הראשון שלו קרס והגיע לפשיטת רגל. בזכות הכישרון שלו והרבה מאוד מזל, הוא הצליח להשתחל לעסקי האנימציה, וכשהיה גדול מספיק, הוא נטש את המכחול לטובת העט והחל לחתום על משכורות.
אחרי שלקח הלוואות מקרובי משפחה, הוא החל לייצר סדרות מצוירות שנחלו הצלחה יחסית בתחום, מה שהביא אליו את אחיו הגדול, רוי דיסני, שהפך לשותף העסקי שלו ולמנהל הפיננסי. החלוקה הייתה ברורה - וולט היה עושה את הכסף, רוי היה סופר אותו, דואג לסדר שלו. עד 1928 תזרים המזומנים היה נאה אך צנוע, לא משהו מנקר עיניים. עד שהגיע מיקי.


ואז הגיע מיקי

הפריצה הגדולה של חברת וולט דיסני הגיעה בנובמבר 1928, בזכותו של חביב הקהל, אייקון האולפנים לימים, הקמע הרשמי של החברה, מוביל המרצ'נדייס, אם תרצו - אב כל הדמויות המצוירות, מלך הסרטים האילמים, הסנטה קלאוס של עולם האנימציה - מיקי מאוס. העכבר המפורסם בעולם, וגם בעל הרווח הגדול בעולם, כשדמותו החלה לגרוף ממאות אלפי דולרים בשנה בסוף שנות העשרים ועד למיליוני דולרים כל שנה בעשורים שלאחר מכן.
7 צפייה בגלריה
העכבר המפורסם והרווחי ביותר בעולם. מיקי מאוס
העכבר המפורסם והרווחי ביותר בעולם. מיקי מאוס
העכבר המפורסם והרווחי ביותר בעולם. מיקי מאוס
(צילום: shutterstock)
שנת המפנה בהיסטוריה של החברה הגיעה עשור אחרי, ב-1938. אז יצא סרט האנימציה הראשון הצבעוני באורך מלא - שלגיה ושבעת הגמדים. איש מלבד וולט לא האמין בסרט בזה. לא אשתו ליליאן, לא שותפו העסקי ואחיו, רוי, בטח לא מנהל הבנק שהחל להזיע כשנודע לו על עלילה ובה אישה הולכת לאיבוד ביער ומוצאת שבעה גמדים ("זה להיט?").
כבר ב-1935 החל דיסני לעבוד על האנימציה לסרט, ומרבית ההכנסות של החברה באותה העת - הלכו על ייצורו. "כל ההון המשפחתי שלנו היה מושקע סביב שלגיה. הבנקאי איבד יותר לילות שינה ממני. למרבה המזל, הפרימיירה צלחה, הכל הלך מעולה - וגם מנהל הבנק היה מרוצה", סיפר וולט ב-1963.
אחרי הסיבוב החד שכמה גמדים עשו בשביל דיסני, פסלוני האוסקר שקיבל והתגמול הכספי – משרדי האולפנים עברו לקליפורניה. לאחר מכן נעשתה ההנפקה הראשונה של וולט דיסני הפקות, באפריל 1940.

הפך קרקעות חקלאיות למכונת מזומנים משומנת

חברת וולט דיסני לא הסתפקה בסרטי אנימציה מושקעים ששינו את פני הקולנוע כמו "סינדרלה" או "היפהפייה הנרדמת", סרטים שהניבו רווחים יפים - אבל גם היו יקרים להכנה; גם לא במרצ'נדייס שגלגלו לחברה עושר ירוק ואמריקני, היא רצתה יותר.
7 צפייה בגלריה
הפארקים הקפיצו את שווי החברה ואף הצילו אותה מהתמוטטות. דיסנילנד שנגחאי
הפארקים הקפיצו את שווי החברה ואף הצילו אותה מהתמוטטות. דיסנילנד שנגחאי
הפארקים הקפיצו את שווי החברה ואף הצילו אותה מהתמוטטות. דיסנילנד שנגחאי
(צילום: GettyImages)
ב-1955 החל טירוף הנדל"ן הדיסנאי, עם הקמת הדיסנילנד הראשון באנהיים, פרבר ליד לוס אנג'לס ולאחר מכן את ממלכת הקסם ב-1971 כחלק מאתר הנופש "דיסניוורלד". וולט בחן את האפשרות לפתוח פארק שעשועים לכל המשפחה בו ילדים והוריהם יוכלו ליהנות מאטרקציות שונות, רעיון אותו הגה בשבת בבוקר כשישב עם בנותיו באיזה לונה פארק עלוב וחשב - "למה אני צריך להשתעמם כשאני מבלה עם הילדות שלי?".
כמו שאולי כבר הבנתם - החלומות של האיש הזה נוטים להתגשם, וכך גם החלום הזה. אז דיסני הקים את פארק השעשועים הגדול בעולם, פארק שקיבל את הכינוי "המקום המאושר עלי אדמות". הפארקים של דיסני, אגב, ממוקמים על קרקעות חקלאיות, אותן רכש וולט בפרברי ערים תעשייתיות, כדי לא לשלם הון-תועפות. הוא עשה זאת דרך הקמה של מספר מיני חברות בת - כדי לא לגרום למוכרים להעלות את שווי הנכס.
הפארקים בשנות החמישים הקפיצו את שווי החברה לעשרות מיליוני דולרים, ואף הצילו אותה מהתמוטטות בשנות ה-80, כשההכנסות מפארקי השעשועים שלה היו 70% מכלל ההכנסות של החברה.
שנות השישים המוקדמות היו שיגעון כלכלי. חברת דיסני הייתה גדולה ועוצמתית יותר מתמיד. בכירים בחברה סיפרו שהם יכלו לשרוף כסף כדי להתחמם, שהם לא מפחדים לא מתחרות, לא מפיטורים ולא מאף חברה אחרת. רק מוולט, בוס קשוח שכולם היו מתיישרים רק להישמע שיעולו במסדרון. "כדי להקים חברה משגשגת שכזאת, לא צריך לחלק יותר מדי מחמאות", אמר. ועובדיו העריצו אותו.
7 צפייה בגלריה
מעצמת תקשורת ואימפריית תיירות. דיסני
מעצמת תקשורת ואימפריית תיירות. דיסני
מעצמת תקשורת ואימפריית תיירות. דיסני
(צילום: shutterstock)
בחברת וולט דיסני, גם לאחר מותו של וולט ב-1966, המשיכו לטפח את המותג ולספור את השטרות, ופארק השעשועים המפורסם בעולם "ממלכת הקסם" חוגג היום (1 באוקטובר) 50 שנות פעילות. כמעט 500 אלף מ"ר, שטח שזכה לכינוי "פארק השעשועים המתוייר ביותר בעולם" במשך 13 שנים רצופות, עם 20.9 מיליון מבקרים, על פי TEA ו-AECOM.
כדי להמשיך ולמקסם את רווחיה, דיסני פותחת 12 פארקים ברחבי העולם, והם הראשונים להפוך אותה לאימפריית תיירות: פארקים, פארקי מים, קו ספנות הכולל אוניות פאר ואי פרטי שהיא חוכרת באיי בהאמה; ומאות בתי מלון בדגש על חוויית הלקוח.
עם שווי שוק של מיליארדים, דיסני היא מעצמת התקשורת הגדולה ביותר על פני כדור הארץ. פיקסאר, מארוול, מלחמת הכוכבים, פוקס המאה ה-21 - הזיכיונות של דיסני הם המובילים בעולם והיא חולשת על נתחים גדולים בתעשייה החל משנות התשעים, אז המניה של דיסני קפצה בזכות "עת הרנסנס" שלה, ועד היום.

הקורונה לא פסחה על ענקית התקשורת

אם בדיסני יכלו להביע משאלה מכוכב, הם בטח היו מבקשים לקום לעולם ללא קורונה, לאחר שבימים אלה נאבקת החברה, כמו רבות אחרות, במגפה העולמית שמצליחה לפגוע בה כמעט בכל תחום. הנגיף והשלכותיו הצליחו לשתק את שניים-עשר פארקי השעשועים של דיסני, כשכולם נסגרו במרץ שנה שעברה ונפתחו בהדרגה לאחר יותר מחצי שנה.
7 צפייה בגלריה
נאלצה לומר שלום ל-32 אלף מעובדיה. פארק של דיסני בתקופת הקורונה
נאלצה לומר שלום ל-32 אלף מעובדיה. פארק של דיסני בתקופת הקורונה
נאלצה לומר שלום ל-32 אלף מעובדיה. פארק של דיסני בתקופת הקורונה
(צילום: GettyImages)
הסגירה הביאה להפחתה במספר המועסקים, כשבסוף השנה שעברה דווח כי דיסני הרחיבה את מעגל הפיטורים שלה כשנאלצה לומר שלום ל-32 אלף מעובדיה; כמו כן, ההקרנות בבתי הקולנוע הופסקו והחופשות שלה בלב ים חדלו מלהתקיים בחלק זמן לא מבוטל מפרוץ המגפה. רק לאחרונה מניות החברה החלו לעלות בחזרה, לאחר שדיווחו על התאוששות בעסקי הפארקים בעקבות ביטול הגבלות ברחבי העולם, וההכנסות מהם גדלו ביותר מ-300% ברבעון האחרון ל-4.3 מיליארד דולר.
כיום, באזורי הפארקים המקורים בארה"ב, כל הנכנסים מעל גיל שנתיים מחוייבים בעטיית מסכות, אך בדיקת החום בכניסה לאתרים בוטלה, כמו גם שמירת הריחוק החברתי. נכון לספטמבר השנה, מספר האנשים המותר בתוך הפארקים האמריקניים הוגבל כדי למנוע צפיפות, ואם תרצו להצטלם עם מיקי מאוס או עם אלזה, כנראה שלא תוכלו כל עוד הקורונה כאן. בטוקיו, לעומת זאת, החליטו להגדיל את מספר המבקרים בפארקי השעשועים של דיסני החל מהיום (שישי) מ-5,000 נכנסים ביום ל-10,000, בהתאם לתקנות הקורונה האזוריות. בצרפת לעומת זאת, החלו לדרוש הצגת תעודת חיסון או בדיקה שלילית בכניסה לאתר, בהתבסס על המדיניות במדינה.
ביולי השנה הודיעה החברה כי היא דורשת מכל עובדיה להתחסן נגד קורונה, בשלל אתריה השונים בארה"ב, בפרק זמן של עד 22 באוקטובר 2021. לשם כך, החברה מציעה אירועי חיסון לעובדים בשבועות הקרובים, כדי למקסם את המבצע. גם העובדים החדשים שמגויסים בימים אלה לדיסני יהיו מחוייבים גם הם להיות מחוסנים לפני שיתחילו לעבוד. "בדיסני בטיחות העובדים שלנו במהלך מגפת הקורונה ממשיכה להיות בראש סדר העדיפות שלנו", נמסר מהחברה לסוכנות הידיעות רויטרס ביולי האחרון.

דיסני נאחזה בשירותי הסטרימינג כדי לא ליפול

גם מגפה עולמית כמו קורונה לא הצליחה עם הרוח החזקה שלה להפיל את דיסני, אבל כן לכופף אותה. "לא ציפינו שזן הדלתא יחזיר אותנו אחורה לתחילת המגפה מבחינת המשמעות על השוק", אמר מנכ"ל חברת וולט דיסני, בוב צ'אפק, לאנליסטים באוגוסט האחרון.
7 צפייה בגלריה
שירותי הסטרימינג הצילו אותה. דיסני+
שירותי הסטרימינג הצילו אותה. דיסני+
שירותי הסטרימינג הצילו אותה. דיסני+
(צילום: shutterstock)
הכנסות מסרטים חדשים ובתי קולנוע בירידה, כך גם פארקי השעשועים, על פי דו"חות כספיים של החברה, אבל שירות הסטרימינג החדש שלה, דיסני+ שהושק בארה"ב בנובמבר 2019 מיצב אותה יחסית חזק בעוצמת "כלכלת השהות הביתית" - ומונה נכון לחודש יולי מעל ל-116 מיליון מנויים בתשלום. למרות פיגור גדול של הכנסות יציבות, בדיסני שומרים על ריאליות לצד אופטימיות זהירה, וחוזה כי הגרפים יתאזנו לקראת 2023-2022.
ההיסטוריה הכלכלית העולמית מלאה באישים מתנשאים ועשירים שעשו כסף מאימפריות של מסילות ברזל, פלדה, שמן, פרווה וכותנה. דיסני, האיש והחברה, היו עשויים מחומר אחר. יש יגידו קסם קפיטליסטי, דמויות מאגדה, אנימציה משובחת, אבל לא רק. פריצת גבולות, חשיבה מחוץ לקופסה הקטנה שנקראת טלוויזיה אילמת בשחור-לבן, הם רק חלק מהסיפור.
האיש שחלם על ארץ לעולם לא ופיתח מעצמה שהכל בה אפשרי. מאולפן אנימציה קטן בקנזס-סיטי אל העולם הגדול עם סניפים וזרועות שמכניסות לו כסף בכל הצבעים. "אם אתה יכול לחלום את זה, אתה יכול לעשות את זה", תמצית החלום הכלכלי של דיסני במשפט אחד אייקוני שמהדהד עד היום. לא תנסו?
פורסם לראשונה: 08:21, 01.10.21