הודעתם הדרמטית של ביל ומלינדה גייטס, אחד מהזוגות העשירים בעולם, על החלטתם להתגרש אמש (יום ב') הותירה שאלה אחת מרכזית בפי רובנו: כיצד יתחלק הונם העצום?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בכל הנוגע לזוג גייטס, עדיין לא ברור אם השניים חתמו על הסכם ממון כלשהו טרם נישואיהם בשנת 1994. אולם, מה שבטוח הוא שהם לא יהיו הראשונים מבין עשירי העולם שהגירושים עלו להם הון עתק.
6 צפייה בגלריה
ביל גייטס ומלינדה
ביל גייטס ומלינדה
עוד לא ברור מה יקרה להונם העצום לאחר הגירושים. ביל ומלינדה גייטס
(צילום: gettyimages)
אחד מסיפורי הגירושים המתוקשרים ביותר בשנים האחרונות היה ללא ספק של מייסד אמזון והאיש העשיר ביותר בעולם, ג'ף בזוס, אשר הודיע על גירושיו מאשתו, מקנזי סקוט, בתחילת 2019.
בזוס, אשר הונו נאמד כיום ב-177 מיליארד דולר, הודיע על הפרידה מאשתו לאחר 25 שנות נישואים, בהודעה דומה לזו שכתבו אתמול הזוג גייטס. "החלטנו להתגרש ולהמשיך את חיינו בתור חברים", נכתב אז בהצהרה המשותפת של הזוג בזוס-סקוט.
6 צפייה בגלריה
ג'ף בוזס
ג'ף בוזס
הפכה לאישה השלישית הכי עשירה בעולם. ג'ף בזוס וגרושתו, מקנזי סקוט
(צילום: AP)
הגירושים, אשר סוקרו בהרחבה בכלי התקשורת ברחבי העולם, בין היתר בשל פרשת חשיפת המסרונים האינטימיים ששלח בזוס למאהבת שלו, הובילו לכך שסקוט קיבלה במסגרת הסדר הגירושים של השניים רבע מאחזקותיו של בזוס באמזון - 4%, שעמדו אז על שווי של כ-35 מיליארד דולר. כיום, נחשבת סקוט לאישה השלישית הכי עשירה בעולם על פי מגזין פורבס, עם שווי מוערך של 53 מיליארד דולר.

הגירושים שעלו בבית חוף, ציור של פיקאסו ושלושה חתולים

פרשת גירושים נוספת שהידרדרה והייתה מעורבת בסכומי כסף לא קטנים, הייתה של הזוג ביל וסו גרוס. ביל, ממייסדי קרן ההשקעות הענקית פסיפיק (PIMCO), העניק לאשתו 1.3 מיליארד דולר לאחר הגירושים, שעליהם הודיעו השניים בשנת 2016. סו עזבה את הזוגיות בין היתר עם בית חוף בשווי 36 מיליון דולר, ציור של פיקאסו משנת 1932 - שאותו היא מכרה אחר כך בעבור 35 מיליון דולר, ולא פחות חשוב - משמורת מלאה על שלושת חתולי המחמד של הזוג.
בשנת 2010 נפרדו דרכיו של עוד זוג עשיר מאוד - סטיב ואיליין וויין, מייסדי רשת בתי הקזינו הענקית וויין ריזורטס (Wynn Resorts). במסגרת הסדר הגירושים קיבלה איליין 11 מיליון מניות ברשת - אשר אז עמדו על שווי של כ-795 מיליון דולר. בנוסף, סטיב מכר מניות בשווי 114 מיליון דולר באותה השנה - אשר חלקם, אם לא כולם, הלכו גם הם לאיליין במסגרת ההסדר.
גם הגירושים הללו נגמרו בטעם רע, כאשר איליין תבעה בשנת 2012 את החברה על מנת למכור חלק מתשעת האחוזים שהיו לה בה, מה שהוביל להדחתה ממועצת המנהלים של החברה שלוש שנים לאחר מכן, אחרי קרב מר שהתנהל בין השניים בעיקר באמצעות מתווכחים.
6 צפייה בגלריה
סטיב ואיליין וויין
סטיב ואיליין וויין
נגררו למאבקים משפטיים. סטיב ואיליין וויין
(צילום: Isaac Brekken/AP)
בפברואר 2018 עזב סטיב את תפקידו בתור מנכ"ל ויו"ר בחברה לאחר שהועלו נגדו מספר טענות בגין הטרדה מינית, שאותן הכחיש. כיום, איליין היא המחזיקה העיקרית במניות החברה והונה מוערך בכשני מיליארד דולר.

הפקידה צ'ק בשווי מיליארד דולר והתחרטה

לסו אן ארנאל, גרושתו של טייקון הנפט והגז, הרולד האם, לא הספיק הצ'ק שכתב לה האם בסך 974,790,317.77 דולר כאשר ביקש לסיים זוגיות של 26 שנה. לאחר שקיבלה את הצ'ק, הפקידה אותו והתחרטה, תבעה סו אן חלק גדול יותר מהונו של האם, שהוערך אז ב-13.7 מיליארד דולר. אולם, בשנת 2015 בית המשפט העליון של אוקלהומה בארה"ב דחה את הערעור בטענה כי סו אן הסכימה לסכום הראשוני בכך שכבר הפקידה את הצ'ק.
ההחלטה הזאת עלתה לשופט בית המשפט באוקלהומה בתפקידו, כאשר סו אן מימנה לאחר מכן ועדה פוליטית שהצליחה במטרתה להדיח את השופט שדחה את ערעורה.
6 צפייה בגלריה
סו אן ארנאל והרולד האם
סו אן ארנאל והרולד האם
הפקידה את הצ'ק והתחרטה. סו אן ארנאל והרולד האם
(צילום: EVAN AGOSTINI/AP)

דיסני איבד את מקומו ברשימת המיליארדרים

עבור רוי דיסני, אחיינו של וולט דיסני, הגירושים מפטרישה עלו ביוקר. הזוג, שהיו אז בני 77 ו-72 בהתאמה, החליטו בשנת 2007 לסיים את הזוגיות לאחר 52 שנות נישואים. רוי איבד כמעט מחצית מהונו שהוערך אז ב-1.3 מיליארד דולר ויחד איתם את מקומו ברשימת המיליארדרים של פורבס. בשנת 2008 הוא התחתן שנית עם המפיקה לסיל דה'מסו ונפטר שנה לאחר מכן.
פטרישה דיסני נפטרה גם היא בשנת 2012 וכיום קרן משפחתית הנושאת את שמות שני בני הזוג מחזיקה בנכסים בשווי 122 מיליון דולר (נכון לשנת 2016) ותורמת למטרות סביבתיות וכלכליות.
6 צפייה בגלריה
רוי ופטרישה (פטי) דיסני
רוי ופטרישה (פטי) דיסני
התגרשו אחרי 52 שנות נישואים. רוי ופטרישה (פטי) דיסני
(צילום: shutterstock)

לגרוש של שרי אריסון היה פחות מזל

ומה קרה בישראל? בשנת 2009 המיליארדרית שרי אריסון ואיש העסקים עופר גלזר, אשר היו נשואים במשך שש שנים, הודיעו על החלטתם להתגרש. זאת, כשנתיים לאחר שבית המשפט העליון דחה את ערעורו של גלזר ושלח אותו לשישה חודשי מאסר בפועל בגין ביצוע מעשה מגונה והטרדה מינית.
אולם, בניגוד לסיפורים דומים אחרים של עשירי העולם, מניתוח של דיני חלוקת הממון ושל מצב עסקיה של אריסון דאז, כפי שפורסם סמוך לגירושיהם, עלה כי גלזר ככל הנראה יצא מהגירושים כשבידו משהו בין אחוזים בודדים לבין כלום מהונה של אריסון.
אריסון, כזכור, הייתה אז מדורגת במקום ה-234 בדירוג העושר העולמי של פורבס עם הון מוערך של כ-2.7 מיליארד דולר, לעומת גלזר, אשר הונו הוערך ב-60 מיליון דולר "בלבד". כיום אריסון מדורגת במקום ה-655 ברשימת המיליארדרים, עם הון מוערך של 4.4 מיליארד דולר.
6 צפייה בגלריה
שרי אריסון ועופר גלזר בימים יפים יותר
שרי אריסון ועופר גלזר בימים יפים יותר
כנראה לא קיבל הרבה. שרי אריסון ועופר גלזר בימים יפים יותר
(צילום: טל כהן)
כמו כן, יצוין כי במקרי גירושים רבים אחרים של עשירי העולם, כדוגמת אלו של סרגיי ברין, מייסד שותף בחברת גוגל, ואשתו, אן ווצ'יסקי, שהודיעו על פרידתם בשנת 2013, פרטי ההסכם נשארו חסויים ולכן אין אנו יודעים כמה כסף קיבל כל אחד מבני הזוג לאחר הפרידה.