1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לבית משפט השלום בהרצליה הוגשה לאחרונה תביעת רשלנות רפואית שהגישו יורשיו של תושב הצפון שהלך לעולמו ב-2020, נגד קופת חולים לאומית ובית החולים רמב"ם בחיפה, בטענה שמחלת לב שלא אובחנה הובילה למותו בטרם עת.
באמצעות עו"ד אלעד ג'ובני טוענים היורשים שבתחילת אוגוסט 2017 הגיע האב בן ה-68 למרפאת קופת החולים לאחר שלא חש בטוב. בוצעו בדיקות דם אך הרופאים התעלמו מהערכים החריגים והבלתי תקינים ושגו באבחנה.
בהמשך, אף שנמצאה רמה גבוהה ובלתי תקינה של כולסטרול בדם, ניתן על ידי רופא קופת החולים מרשם בודד לתרופה להורדת ערכי הכולסטרול. לאחר מכן, במשך 20 חודשים, אף אחד מרופאי הקופה לא הפיק מרשמים לתרופה ואף לא הפנה את המנוח לביצוע בדיקות דם נוספות. זאת אף שברור כי ערכים אלו לא ינורמלו לאחר נטילה בת חודש ימים.
נטען שרופא קופת החולים הפנה את המנוח לאחות לניטור ערכי לחץ דם ודופק ולביצוע בדיקת אק"ג ופענוחה, אולם לא רק שערכי המדידה לא תועדו ברשומות האחות, גם לא נמצאה כל התייחסות של רופא קופת החולים להיעדר תוצאות הבדיקות.
מאוחר יותר, כשהגיע המנוח לבדיקה בשל מצב נפשי שכלל עצבנות ואי שקט, רופא קופת החולים הפנה אותו לבדיקות דם בשל רעד ברגל בבדיקה. חרף ירידה מינורית בערכי השומנים בדם והעובדה כי אינם בטווח הנורמה, לא הופקו מרשמים לנטילת תרופה לנרמול ערכים אלו, ולא ניתנה כל התייחסות לערך חריג ומשמעותי זה.
על פי התובעים, גם תלונותיו החוזרות של המנוח בדבר אי-יציבות, חוסר שיווי משקל וסחרחורת, לא הביאו את רופאי קופת החולים לנטר בקפדנות את ערכי לחצי הדם, לחדש את המרשם לנרמול רמות הכולסטרול ואף לא לערוך תשאול מקיף למנוח. הם הוסיפו שכחצי שנה לאחר התלונות על הסחרחורות פנה המנוח לבירור בבית החולים רמב"ם עם תחושה של נימול והירדמות של ידו השמאלית והצוואר במקביל לכאב מאחורי עין ימין. הוא שוחרר חרף ממצאים בלתי תקינים במוח כמו גם אק"ג שהדגים אוטם לבבי בעברו שלא אובחן והיצרות של 50% בעורקים המעידה על טרשת עורקים מתקדמת בכל עורקי הגוף, לרבות עורקי הלב.
נטען כי בינואר 2020 התלונן המנוח בקופת החולים על הגבלה בתנועות הפה. אף שמדובר בסימן אזהרה בולט לתחלואה לבבית, הרופא אבחן כי הוא סובל מכאבים במפרק הלסת והפיק מרשם לשיכוך כאב ולהרגעה. בדצמבר 2020, יום טרם פטירתו, שוב הוא פנה לביקור אצל רופא, עם תלונות על כאבי גב עליון, כתף ולכל אורך גפה שמאלית עליונה, המחמיר עם הרמת משקל, אך הרופא הסתפק בהפנייתו למדידת ערכי לחצי דם ודופק אצל האחות וכן ביצוע בדיקת אק"ג ללא פענוח.
למחרת מת המנוח בביתו, לאחר שלקה בליבו בשנתו והזמנת אמבולנס וניסיונות החייאה לא צלחו. התובעים סיכמו כי היעדר הטיפול המתמשך היה רשלני, בלתי סביר ולא עמד בכללי הרפואה וההתנהגות המצופים.
מקופת חולים לאומית נמסר: "אנו משתתפים בצערה של המשפחה. נלמד את התביעה ונגיב כמקובל בבית המשפט". מבית החולים רמב"ם לא התקבלה תגובה.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד אלעד ג'ובני • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין