1 צפייה בגלריה
היפוך עוברים
היפוך עוברים
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
הורים לילד שנולד עם מוטציה גנטית הגורמת בין היתר למוגבלות שכלית התפתחותית קשה, אפילפסיה, הפרעה בתנועה והפרעה על הרצף האוטיסטי, הגישו לאחרונה תביעת רשלנות רפואית המוערכת במיליוני שקלים נגד רופא פרטי שאצלו בוצע מעקב ההיריון ונגד "אסותא מרכזים רפואיים", שם ביצעה האם בדיקת מי שפיר.
באמצעות משרד עורכי דין גוטמן-אמיר טוענים ההורים כי הרופא לא הפנה את האם לייעוץ גנטי ולא עמד על החשיבות של ביצוע בדיקת אקסום במי השפיר, שיכולה הייתה להדגים כי העובר סובל מתסמונת גנטית חמורה. ביחס לאסותא נטען כי בניגוד להוראות משרד הבריאות, הצוות הרפואי ביצע עבור התובעת דיקור מי שפיר מבלי שעברה ייעוץ גנטי מקדים ומבלי לספק לה מידע מלא ומקיף על אודות בדיקת האקסום.
מדובר בהריונה החמישי של האישה ולידתה השלישית. היא ביצעה מעקב הריון מקביל, הן בקופת חולים מכבי והן באופן פרטי אצל הרופא הנתבע. על מנת לנקוט משנה זהירות ולוודא שהעובר בריא, בחרה האם לבצע את כל הבדיקות שאליהן הופנתה באופן פרטי, ושילמה מכיסה אלפי שקלים עבור בדיקות וביקורים שניתן לבצע בשירות הציבורי.
בשבוע ה-18 להריון, התקבלו תוצאות בדיקות סקר לאיתור מומים אשר הצביעו על סיכון מוגבר לתסמונת דאון ונמסר לתובעת כי עליה לפנות בהקדם האפשרי למרפאה לייעוץ גנטי בתיאום עם הרופא המטפל. היא לרופא שלה, שבתגובה אמר כי: "בתוצאה כמו זו עדיף ניקור מי שפיר. זה מה שיגיד לך היועץ הגנטי". בכך הוא ביטל למעשה את ההמלצה לייעוץ גנטי, אף שמשרד הבריאות מחייב ייעוץ גנטי לפני בדיקת מי שפיר. זוהי גם הזדמנות לתת לנשים הרות מידע מקיף על חשיבות בדיקת האקסום.
בהסתמך על דברי הרופא היא קבעה בדיקת מי שפיר פרטית באסותא. דקות לפני ביצוע הבדיקה, הרופא שביצע את הדיקור מסר לידיה טפסים רבים למילוי. ואולם לטענתה, בניגוד להנחיות, הוא לא וידא כי ניתן לה ייעוץ גנטי ואף הבהיר כי הפגישה עמו אינה מהווה ייעוץ גנטי.
אף שלא עברה ייעוץ ולא הבינה את ההבדלים בין הבדיקות השונות, התובעת סימנה בטפסים שהיא מבקשת לבצע את הבדיקות הגנטיות הרחבות ביותר (כולל אקסום), גם אם זה כרוך בתשלום. לימים יתברר, כי בדיקת האקסום לא נעשתה.
הקטין נולד בלידה רגילה ושוחרר לביתו במצב תקין. בגיל שנה הוא אושפז בגלל אירוע פרכוס ראשון שבעקבותיו בוצעה סדרת בדיקות ובירורים גנטיים. כמה חודשים אחר כך אובחן אצלו שינוי גנטי שמסביר את התסמינים הקליניים מהם הוא סובל.
לטענת ההורים, אילו הייתה מתבצעת בדיקת האקסום שביקשה התובעת לבצע, השינוי הגנטי יכול היה להתגלות במהלך ההיריון וניתן היה להפסיק את ההיריון ולחסוך מהקטין חיי סבל. עוד לטענתם, באסותא הוסיפו חטא על פשע ולאחר גילוי הטעות שינו בדיעבד את בחירת התובעת בעניין הבדיקות שיש לבצע. מה שהם לא ידעו, זה שהיא שמרה אצלה את הטופס המקורי. הטפסים בגרסאות השונות הוגשו כראיות לבית המשפט.
בין היתר תובעים ההורים כיסוי של עזרה סיעודית, ליווי והשגחה צמודה לקטין, התאמת דיור, פיצוי על אובדן כושר השתכרות ופנסיה, הוצאות רפואיות, טיפולים, נסיעות וניידות, והוצאות אפוטרופוס.
מאסותא נמסר בתגובה: "כתב התביעה התקבל בימים אלו. לאחר שילמד אסותא תגיב ותתייחס לטענות בבית המשפט". ממשרד עורכי הדין אהרונסון אבולעפיה ושות' נמסר כי משרדם מונה בימים אלו לייצג את הרופא בתביעה, הם לומדים את החומר ופועלים להגיש כתב הגנה וחוות דעת לבית המשפט.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: גוטמן-אמיר, משרד עורכי דין • ב"כ הרופא: משרד עורכי הדין אהרונסון אבולעפיה ושות' • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין