1 צפייה בגלריה
ילדים
ילדים
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט לענייני משפחה בטבריה קיבל לאחרונה תביעה להפחתת מזונות שהגיש אב לשתיים, שטען שזמני השהות שלו עם הבנות גדלו, ובנוסף מצבה הכלכלי של גרושתו השתפר בעוד מצבו הורע. השופטת ורד ריקנטי-רוסהר קבעה שהמזונות החדשים יעמדו על רבע מהסכום בלבד – 800 שקל בחודש במקום 3,200 שקל.
בהסכם הגירושים מ-2017 נקבע שהבנות ישהו אצל האב פעם בשבוע ללא לינה, וכן בכל שבת שנייה עם לינה. אלא שכחמש שנים לאחר מכן, על רקע המלצות גורמי המקצוע, הגיעו הצדדים להסכם בדבר הורות משותפת – מהלך שכלל הרחבה דרמטית של זמני השהות אצל האב. על רקע זה הוגשה התביעה לבית המשפט במרץ אשתקד.
לטענת האב, הרחבת זמני השהות, בד בבד עם נשיאתו בדמי המזונות שנקבעו בהסכם הגירושים, הביאו אותו לקריסה כלכלית. לטענתו מדובר בשינוי נסיבות מהותי המצדיק דיון מחדש בגובה המזונות. הוא סיפר שפוטר לאחרונה מעבודתו ומתקיים מקצבת אבטלה. מנגד, ציין, גרושתו עושה חיל בעבודתה ומרוויחה יותר מבעבר. לדבריו גם שיקולים אלה מטים את הכף לטובת קבלת תביעתו.
האם טענה שלא מדובר בשינויים מהותיים או בלתי צפויים. לדבריה הסכם הגירושין נחתם במטרה לסיים את המחלוקות בין הצדדים בראייה צופה פני עתיד, ואין להתערב בו.
אבל השופטת ריקנטי-רוסהר קבעה שהסדר ההורות המשותפת הטיל על האב נטל שבגינו יש להתחשב בו ולצמצם את סכום המזונות החודשי שהוא משלם. היא הסבירה שבעקבות ההסדר, זמני השהות של הבנות אצל האב גדלו מ-18% ל-43%, ובהתאם לכך זמני השהות אצל הנתבעת פחתו מ-82% ל-57%.
"מדובר בשינוי שלא היה צפוי במועד חתימת הסכם הגירושין", כתבה. "ההסכם לא התייחס אליו ולא צפה אותו – והוא מצדיק התערבות בגובה המזונות הפסוקים".
לדברי השופטת גם השיפור בהכנסותיה של האם מאז הסכם הגירושים מצדיק פתיחה מחדש של הדיון על גובה המזונות. היא ציינה כי במועד אישור ההסכם היא השתכרה 7,500 שקל בחודש, ואילו כיום שכרה עומד על כ-10,500 שקל.
עם זאת, ביחס למצבו הכלכלי של האב ציינה השופטת שלא מדובר בפגיעה בכושר ההשתכרות אלא רק בירידה זמנית בהכנסות עד למציאת עבודה חדשה, כך שנתון זה כשלעצמו לא מהווה הצדקה להפחתת מזונות.
בסופו של דבר היא קבעה שהמזונות שמשלם התובע עבור בנותיו יופחתו ל-800 שקל בחודש בלבד. היא הבהירה שמדובר בסכום הכולל את רכיב המדור, שכן הצדדים חולקים זמני שהות כמעט שווים והוצאות הדיור שלהם דומות. הפחתת המזונות תיכנס לתוקף רטרואקטיבית החל מחודש יוני.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד גיא שצברג • עו"ד שני פינקלשטיין-מרום עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין