מפעל הר-טוב ליצור מלט בבית שמש נסגר סופית: אתמול (שני) סוכמו כל הפרטים עם 60 העובדים המפוטרים, ביניהם כאלה שעבדו במפעל במשך 40 שנה, על תנאי פרישה מוגדלים בסך כולל של שמונה מיליון שקלים. הסיכום הושג בתהליך גישור תחת השופט אייל אברהמי ובהתערבות ההסתדרות וראשת עיריית בית שמש עליזה וולך.
סכום של 7,215,000 ישולם לעובדים מדור א' בפריסה לעשרה חודשים, והיתרה לעובדים מדור ב'. בנוסף, יקבלו העובדים תשלום על חודש מראש. עוד עולה מההסכם כי במידה שהמפעל יחזור לייצר על ידי בעליו או גוף אחר, תעמוד לעובדים זכות ראשונה, למשך שנתיים, לחזור לעבוד בו בשכר שקיבלו טרם סגירתו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
עובדי מפעל המלט הר טוב בבית שמש
עובדי מפעל המלט הר טוב בבית שמש
עובדי מפעל המלט הר טוב בבית שמש
(צילום: שאול גולן)
מפעל הר-טוב נסגר לאחר שבעליו, משפחת וויל, טענה כי ייצור המלט הסב לה הפסדים מאז שהחליטה הממשלה שלא להגן על התוצרת המקומית, ולא להטיל היטל על מלט המיובא בעיקר מטורקיה, למרות שדני טל הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה מצא כי המלט מיובא במחיר היצף, דהיינו מחיר נמוך מהמחיר בו הוא נמכר בארץ המוצא שלו טורקיה. הנימוק של שר הכלכלה דאז אלי כהן לאי הטלת ההיטל היה הרצון לעודד תחרות מצד הייבוא למפעל המלט של נשר שהוכרז בעבר כמונופול, ולהפחית את עלויות הבנייה.
מחירי המלט של נשר, שבבעלות איש העסקים המיליונר לן בלווטניק, היו גבוהים ביחס למחיר הזול יותר של המלט המיובא על ידי חברת מספנות ישראל, שבבעלות איש העסקים שלומי פוגל ושותפיו. גם הר-טוב תעבור כעת לייבוא מלט במקום ייצור מקומי. עם סגירת מפעל הר-טוב בבית שמש, נשאר מפעל נשר יצרן המלט היחיד בישראל. עו"ד עמי שחר, שייצג את הנהלת מלט הר-טוב אמר כי "הליך הגישור ארך יומיים וסיים סכסוך קשה של מספר חודשים".
כזכור, באמצע חודש דצמבר האחרון קיבלו כל עובדי המפעל מכתב מהבעלים בו נכתב כי "לא בל קל ובצער רב, הגענו למסקנה שאין מנוס מסגירת המפעל באופן סופי". לפי העובדים, בהסכם שנחתם עמם בשנת 2015 התחייבו הבעלים שלא ניתן יהיה לפטר את העובדים עד חודש אוקטובר 2022. במידה שיפוטרו, התחייבו הבעלים לתת תנאי פרישה, שכללו פנסיה מוקדמת ופיצויים מוגדלים.
ראשת עיריית בית שמש בלוך הייתה בסוד העניינים מתחילת הדרך וניסתה למצוא פתרונות לעובדים המפורטים. בין השאר היא הציעה להם לעשות קורס מזורז של נהגי אוטובוס.