רצף האיומים של משרד הכלכלה והשר ניר ברקת על יצרני המזון נמשך. יונתן בצלאל, המפקח על המחירים במשרד הכלכלה שלח היום (חמישי) מכתב ליצרניות הלחם אנג'ל ודגנית עין הבר ובו דרש לקבל נתונים כספיים והזהיר כי הוא מזהה "ריכוזיות וחוסר תחרותיות" בשוק לחם החיטה המלא שבו לדבריו אנג'ל מחזיקה כ-61% וחברת דגנית עין הבר כ-28%. יש לציין כי אנג'ל היא חברה ציבורית שדוחותיה הכספיים חשופים לציבור.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
 לחם מלא של אנג'ל
 לחם מלא של אנג'ל
לחם מלא של אנג'ל
(צילום: מירב קריסטל)

בנוסף לנתונים דרש המפקח פרטים אודות המבנה הארגוני של החברות והזהיר כי "בהתאם לסעיף 6 לחוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים ולסמכותי - נבחן את הצורך בפיקוח על מחירי מוצריכם ואת רמת הפיקוח".
המפקח הוסיף כי "זיהיתי ריכוזיות וחוסר בתחרותיות בשוק זה. אני מעוניין לבחון את השפעת ריכוזיות זו על מחירי המוצרים המשווקים על ידכם ועל הרווחיות שלכם מאותם מוצרים". מכתב דומה נשלח לפני כחודש לחברה המרכזית למשקאות שמייצרת את קוקה קולה.
מחירו של הלחם המלא התעשייתי נע סביבות 17 שקל, וגם בתוכנית שיביא בקרוב לממשלה מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב כלולה המלצה להכנסת הלחם המלא לפיקוח מחירים מסיבות בריאותיות. על כך אמר אתמול ל-ynet גורם מקצועי במשרד האוצר כי הם מתנגדים להכנסת מוצרים לפיקוח.
שר הכלכלה מפעיל לאחרונה לחץ כבד על יצרני המזון, באמצעות דרישות חדשניות שכלל לא בטוח שעומדות במבחן משפטי, ומשתמש בגופים שנמצאים תחת סמכות משרדו כמו המפקח על המחירים והרשות להגנת הצרכן, שדרשה אתמול מחברות המשקאות לבטל עליות מחירים. הלחץ נעשה מתך אמונה כי גם אם הדרישה לא תתקבל, גורם ההרתעה יושג.
יש לציין כי בעבר גם יאיר לפיד, כשהיה שר אוצר, ביקש להכניס את הלחם המלא לפיקוח בעקבות המלצה של ראש שירותי בריאות הציבור לשעבר פרופ' איתמר גרוטו. אז דווקא משרד הכלכלה התנגד וטען כי: "בדיקה בחוק לפיקוח מחירים על מוצרים בריאים מעלה כי היותו של מוצר בריא או תזונתי יותר או פחות אינה מהווה עילה להחלת פיקוח מחירים. המשרד יבחן כלים כדי להביא להסרת חסמים להגברת התחרות בתחום".
ברקת טען היום כי "שוק הלחמים מחיטה מלאה ריכוזי ונמצא בחוסר תחרות קשה. הצרכנים משלמים הרבה יותר מידי על הלחם ואין סיבה לכך". יש לציין כי דווקא בתחום לחמי פרימיום כדוגמת הלחם המלא ישנה פריחה בארץ של מאפיות מתמחות המייצרות מגוון של לחמים איכותיים המתחרים במאפיות התעשייתיות.